Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
RES3152016175RESEARCH METHODSSeçmeli353
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
The basic concepts and the steps of the research process recognizes Research classifies Define the research problem Determine appropriate research design toward the problem Sampling method according to research design, data collection tool selects Applies data collection processes and techniques Prepare a report on the scientific principles and ethical rules Evaluate research articles.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Engin ÜMER
Öğrenme Çıktıları
1The basic concepts and the steps of the research process recognizes Research classifies Define the research problem Determine appropriate research design toward the problem Sampling method according to research design, data collection tool selects Applies data collection processes and techniques Prepare a report on the scientific principles and ethical rules Evaluate research articles.
2Knows the processes of a research
3Knowıng research methods
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
none
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
none
Dersin İçeriği
Steps of scientific research process, basic concepts, research classifications, steps of research process, research patterns, sampling methods, data collection tools.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
11. Week The overall presentation of the course
22. Week Introduction to research: Ways of knowing, the definition and classification of research and ethics
33. Week Identification of the research problem: Types of variable
44. Week The purpose of the study, the research question, hypothesis, supposition, limitations and definitions
55. Week Sampling Methods
66. Week Experimental designs
7contınuing
8Mid Term exam
99. Week Internal validity and external validity
1010. Week Case studies and action research
1111. Week Data collection process and techniques
1212. Week Data collection process and techniques
1313. Week Reporting
1414. Week Review of scientific articles and thesis
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması.Ankara: ÖSYM Yayınları. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Pegem Yayınları. Tanrıöğen, A. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık. Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı(İkinci baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi Erkuş, A. (2009). Bilimsel araştırma süreci (İkinci baskı). Ankara: Seçkin yayınları Hovardaoğlu, S. (2000). Davranış bilimleri için araştırma teknikleri.Ankara: Ve-Ga Yayınları. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22.baskı). Ankara: Nobel yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Güncelleştirilmiş ve geliştirilmiş beşinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldırım, C. (2004). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
none
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination14545
Final Examination14545
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1555555555555
ÖÇ2555555555555
ÖÇ3555555455555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00