Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS2122016138 | COMMUNICATION SOCIOLOGY | Seçmeli | 2 | 4 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
To understand the role mass communication in the emergence of modern societies and to understand the importance of mass communication in analysis of modern societies |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | to understand field and methods of the sociology of mass communication | 2 | to understand different mass communication theories and theoretical approches by making comparisons | 3 | to gain a critical perspective to analyze contemporary media industry | 4 | to understand the forms of production and distribution of media industry and its relationships to economic and political power |
|
Öğrenim Türü |
Formal Education |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
None |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
None |
Dersin İçeriği |
Mass communication theories, the historical development of mass communication, the transformative capacity of mass communication devices to mass society and its danger for modern societies |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | definition and area of the sociology of mass communication | | | 2 | Basic concepts of the mass communication I | | | 3 | Basic concepts of the mass communication II | | | 4 | Semiiology: Saussure | | | 5 | The basic method of mass communication: Content Analysis | | | 6 | Mass communication and Ideology: Althusser ve Gramsci | | | 7 | Ideological Analysis of Mass Communication Messages | | | 8 | Midterm | | | 9 | The most widespread Mass Communication Device: Television | | | 10 | The rise of Mass Communication and Mass Society: Frankfurt School | | | 11 | Mass Communication and Culture Industry | | | 12 | Mass Communication Studies in Turkey | | | 13 | Television and Culture Industry in Turkey | | | 14 | Mass communication and Politics | | | 15 | Revise of course | | | 16 | Final Exam | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Gülseren Adaklı, 2006,Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: ütopya
John Keane, 1992, Medya ve Demokrasi, İstanbul: Ayrıntı
John Storey, Popüler Kültür Çalışmaları, babil Yayınları, 2005
John Fiske, 1990, İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Bilim ve Sanat
Beybin Kejanlıoğlu, 2005, Frankfurt Okulunun Eleştirel Uğrağı, Ankara: İmge
Beybin Kejanlıoğlu, 2004, Türkiye’de Medyanın Dönüşümü, Ankara: İmge
Baudrillard, Tam Ekran, yapı Kredi yayınları, İstanbul, 2001 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Turkish | Staj Durumu | None |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Midterm Examination | 1 | 2 | 2 |
Final Examination | 1 | 2 | 2 |
Makeup Examination | 1 | 2 | 2 |
Discussion | 14 | 3 | 42 |
Question-Answer | 14 | 3 | 42 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|