Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SOS2122016138COMMUNICATION SOCIOLOGYSeçmeli243
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
To understand the role mass communication in the emergence of modern societies and to understand the importance of mass communication in analysis of modern societies
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1to understand field and methods of the sociology of mass communication
2to understand different mass communication theories and theoretical approches by making comparisons
3to gain a critical perspective to analyze contemporary media industry
4to understand the forms of production and distribution of media industry and its relationships to economic and political power
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
Mass communication theories, the historical development of mass communication, the transformative capacity of mass communication devices to mass society and its danger for modern societies
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1definition and area of the sociology of mass communication
2Basic concepts of the mass communication I
3Basic concepts of the mass communication II
4Semiiology: Saussure
5The basic method of mass communication: Content Analysis
6Mass communication and Ideology: Althusser ve Gramsci
7Ideological Analysis of Mass Communication Messages
8Midterm
9The most widespread Mass Communication Device: Television
10The rise of Mass Communication and Mass Society: Frankfurt School
11Mass Communication and Culture Industry
12Mass Communication Studies in Turkey
13Television and Culture Industry in Turkey
14Mass communication and Politics
15Revise of course
16Final Exam
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Gülseren Adaklı, 2006,Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: ütopya John Keane, 1992, Medya ve Demokrasi, İstanbul: Ayrıntı John Storey, Popüler Kültür Çalışmaları, babil Yayınları, 2005 John Fiske, 1990, İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Bilim ve Sanat Beybin Kejanlıoğlu, 2005, Frankfurt Okulunun Eleştirel Uğrağı, Ankara: İmge Beybin Kejanlıoğlu, 2004, Türkiye’de Medyanın Dönüşümü, Ankara: İmge Baudrillard, Tam Ekran, yapı Kredi yayınları, İstanbul, 2001
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination122
Final Examination122
Makeup Examination122
Discussion14342
Question-Answer14342
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
ÖÇ15            
ÖÇ2 5           
ÖÇ3           44
ÖÇ4  5   5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00