Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TAR654STATE AND SOCIETY AT THE OTTOMAN EMPIREZorunlu125
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
to give basic concepts and facts about the social life of Ottoman state and to provide students with the comparison skills between patients and concepts.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Tuğrul ÖZCAN
Öğrenme Çıktıları
1To gain different perspectives on the political, social, economic and legal structure of the Ottoman Empire.
2To gain research and analysis skills about the Ottoman innovation.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
The concept of modernization; modernization movements in the Ottoman Empire; the political, economic, legal and social effects of the modernization movement on other areas; the political and social structure of the Ottoman Empire; publications and the press; non-Muslims.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Political and Social Situation of the Ottoman Empire in the early 19th centuries
2Tanzimat bureaucrats and Reformist bureaucracy
3Centralized Finance
4Central Government (Babıali)
5The Ottoman Sultans and the Palace in the 19th century
6Centralization and provincial governments
7Modern Ottoman Municipalities
8Restructuring in the Central Government
9Middterm Exam
10Social Structure according to the relationship with the people of the Ottoman Empire
11Social Structure according to the settlement status (Urban and Rural)
12Radical changes occurring in social Life
13Press and Puslish
14Education
15Family Economics and the foundations of collaborative life
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ahmed Mithat Efendi. (2004), Üss-i İnkılâp (Kırım Muharebesi’nden II. Abdülhamid Han’ın Cülusuna Kadar), İstanbul: Selis Kitaplar. Çadırcı, M. (2008), Tanzimat Sürecinde Türkiye, Ankara: İmge Yayınları. Doğan, İ. (2001), Osmanlı Ailesi (Sosyolojik Bir Yaklaşım), Ankara: Yeni Türkiye Yayınları. Berkes, N. (2002), Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination17070
Final Examination18080
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ13334333
ÖÇ22324344
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00