Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TAR654 | STATE AND SOCIETY AT THE OTTOMAN EMPIRE | Zorunlu | 1 | 2 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
to give basic concepts and facts about the social life of Ottoman state and to provide students with the comparison skills between patients and concepts.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. Tuğrul ÖZCAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | To gain different perspectives on the political, social, economic and legal structure of the Ottoman Empire. | 2 | To gain research and analysis skills about the Ottoman innovation. |
|
Öğrenim Türü |
Formal Education |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
None |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
None |
Dersin İçeriği |
The concept of modernization; modernization movements in the Ottoman Empire; the political, economic, legal and social effects of the modernization movement on other areas; the political and social structure of the Ottoman Empire; publications and the press; non-Muslims. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Political and Social Situation of the Ottoman Empire in the early 19th centuries | | | 2 | Tanzimat bureaucrats and Reformist bureaucracy | | | 3 | Centralized Finance | | | 4 | Central Government (Babıali) | | | 5 | The Ottoman Sultans and the Palace in the 19th century | | | 6 | Centralization and provincial governments | | | 7 | Modern Ottoman Municipalities | | | 8 | Restructuring in the Central Government | | | 9 | Middterm Exam | | | 10 | Social Structure according to the relationship with the people of the Ottoman Empire | | | 11 | Social Structure according to the settlement status (Urban and Rural) | | | 12 | Radical changes occurring in social Life | | | 13 | Press and Puslish | | | 14 | Education | | | 15 | Family Economics and the foundations of collaborative life | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ahmed Mithat Efendi. (2004), Üss-i İnkılâp (Kırım Muharebesi’nden II. Abdülhamid Han’ın Cülusuna Kadar), İstanbul: Selis Kitaplar.
Çadırcı, M. (2008), Tanzimat Sürecinde Türkiye, Ankara: İmge Yayınları.
Doğan, İ. (2001), Osmanlı Ailesi (Sosyolojik Bir Yaklaşım), Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
Berkes, N. (2002), Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Turkish | Staj Durumu | None |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Midterm Examination | 1 | 70 | 70 |
Final Examination | 1 | 80 | 80 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|