Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TAR645TURKEY AND NATIONALISM MOVEMENTS AT BALKANSZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
The aim of the course is enabling the students know the main developments of Balkan history and to make research on the subject.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
YRD. DOÇ. DR. FUAT HACISALİHOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1The students will learn about the history of Balkan
2The students will learn about the history of Balkan
3efine the information acquired at the level of expertise, evaluate critically and analyze the information obtained.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
History and politics of the Balkans since the beginning of the 19th century.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Origins of the Nation-Buildings Processes the Balkans and its Development
2Ottoman miilet System and the position of the Balkan Peoples in This System
3Greek İndepence Movement , Greek Diaspora Relations to Europa
4Development of Greece after İndependence, Magali İdea (Great İdea)
5Bulgarians: Establishment of the Bulgarian Church and Bulgarian İndepence Movement
6Serbians, Serbian Revolt and Autonomy of Serbia
7Panslavism, the İdea of a Union of the South Slavs, the Attempts Until the World War II
8VİSA
9The İdea of South Slavic Union After the World War II and the “Muslim” (Bosniak) Nation
10The İdea of South Slavic Union After the End of Cold War
11Emergence of the “Macedoniannation”
12Albanian National Movement From Sami Frasheri to Enver Hoca
13Develeopment of the Romanian National Movement
14Common Features and Differencies of the Balkan Nationalisms
15Comparison of the Turkish National Movement with Balkan Nationalisms
16FİNAL EXAM
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Kurat, Akdes Nimet, Başlangıçtan 1917’ye kadar Rusya Tarihi, Ankara, 1987. 2. Kurat, Akdes Nimet, Karadeniz’in Kuzeyindeki Türk Kavimleri, Ankara, 1972. 3. Vernadsky, George, Rusya Tarihi, Çev. Egemen Çağrı Mızrak-Doğukan Mızrak, İstanbul, 2010 4. Acar, Kezban, Başlangıçtan 1917 Bolşevik devrimine Kadar Rusya Tarihi, Ankara, 2004. 5. Dejevskiy, Nikolay; Gulland, Robin Milner, Rusya ve Sovyetler Birliği Tarihi, İstanbul, 2010. 6. Lenin, Vladimir İlyiç, Ulusların Kaderini Tayin Hakkı, Haz. Ferit Burak Aydar, İstanbul, 2012. 7. Carr, Edward Hallet, Sovyet Rusya Tarihi Bolşevik Devrimi, 3 cilt, İstanbul, 2007-2012.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination133
Final Examination133
Individual Study for Mid term Examination23060
Individual Study for Final Examination41040
Reading10440
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)146
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ14444444
ÖÇ24444444
ÖÇ34444444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00