Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TAR635THE KHANATE OF UZBEK-KHIVA, SIBIR, BUKHARA AND KASHGAR-TURFANZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Early periods of the Turkish history according to the Middle Asia findings, Chinese yearbooks and Turkish history in written documents, emergence of Asian Huns (Hiung-Nu), relationship of the Asian Huns with Yüeh-Chih and China, Turkistan policy of China; emergence of Silk Road, break and collapse of the Huns and the period of 16 states in in Northern China, To-ba State, the Juan Juans, emergence of Tukyus (Göktürks) and their development, the reports of Chang Sun Sheng and the slavery age of the Tukyus, reestablishment of the Tukyu State, Orhun Inscriptions, fall of the Tukyu State, the Kharluks, the Basmils, foundation of the Uighur State, fall of the Uighur State, Uighur culture and the documents of law, Khazars and the travel book of Ibn Fazlan, Oghuzs, Peceneks and Sabirs.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof.Dr.Fatih ÜNAL
Öğrenme Çıktıları
1.Bilimsel araştırma yapabilir
2Sosyal bilimlere ilişkin bilgilerini uygulayabilir.
3Mesleki güncel konuları izleyebilir.
4Grup çalışması yapabilir.
5Bilimsel etik kurallara özen gösterebilir.
6Improve skill of understanding national and global effects and outcomes of data. Comprehend importance of life-long learning.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
History of Turkistan (From the Beginning to Xth Century
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Aim of the course; Course material; Name of "Turk"; Turkish lineage; Motherland of Turks and the regions where Turks expanded.
2Foundation and Rise of Great Hun Empire
3Hun-China superiority struggle and internal disorder in Hun State
4Division of Great Hun Empire and end of the Huns
5White Huns (Hephthalites) and Tabgach State
6Gokturks and First Gokturk State
7Division of the Gokturk State; Eastern Gokturk State and Western Gokturk State.
8Second Gokturk State
9Mid-Term Examination
10 Foundation of Uyghur State; Uyghurs
11New Uyghur State which was founded on south following the Kirghiz defeat
12 Kirghiz People
13Turgeshes and Karluks
14Oghuz Turks and evaluation
15Oghuz Turks and evaluation
16Final Examination
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Çin’in Simal Komsuları, Wolfram Eberdhard, TTK Yay., Ankara, 1996; Harzemsahlar Devleti Tarihi, İbrahim Kafesoglu, TTK Yay., Ankara, 2000.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination111
Final Examination111
Attending Lectures51050
Discussion51050
Question-Answer51050
Field Work111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)153
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ1 2  2  
ÖÇ2  2    
ÖÇ3    4 4
ÖÇ4  5    
ÖÇ5     4 
ÖÇ6       
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00