Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İKT617-21GLOBALIZATION AND WORLD ECONOMYZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
This course; In the historical process, it aims to analyze the socio-economic development lines of selected countries in different waves of globalization comparatively.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi F. Özlem Tezcek
Öğrenme Çıktıları
1To examine the differentiating and interrelated socio-economic development/change processes of the countries of the world in the historical process.
2To trace the intertwined economic and social relations of the countries of the world in the historical process.
3Analyzing the development of capitalism in different countries with different historical processes and institutional structures comparatively.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
In this course; The socio-economic development lines of the countries of the world (economic institutions, relations, state and bureaucracy, cultural and religious institutions and relations, technology, population, class relations, etc.) will be examined comparatively in the different waves of globalization that took place in the development of capitalism in the historical process.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Introduction and Methodological Issues
2Feudalism in Europe and the Economic Dissolution of Feudalism (800-1350)
3Economy in the Ottoman Empire
4Japanese Economy until the 1950s
5Russian Economy
6US Economy
7Pre-Communist Chinese Economy
8Mid-term Exam
9The International Origins of Market Capitalism
10The Structuring of the International Hierarchical Economic System
11Global Integrative Private Sector Logic
12Integration and Exclusion
13Conflict and Cooperation
14Final Exam
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Küçükkalay, Abdullah, Mesud (2014), Dünya İktisat Tarihi, Beta Yayınları. Adda, Jacques (2017), Ekonominin Küreselleşmesi, İletişim Yayınları. Şenses, Fikret, Öniş, Ziya ve BAkır, CAner (derleyenler), (2018), Ülke Deneyimleri Işığında KÜresel Kriz ve Yeni Ekonomik Düzen, İetişim Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination111
Final Examination111
Attending Lectures14342
Practice14570
Discussion14114
Individual Study for Mid term Examination717
Individual Study for Final Examination15115
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ154545454545454
ÖÇ245454545454545
ÖÇ354545454545454
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00