Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SOS4012016138MODERNISM AND POSTMODERNISMZorunlu474
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
This course covers discussion of emergence of modernization, theories of modernization and Turkish modernization experience from a critical point of view. Therefore, this course covers topics such as emergence of modernization from a historical point of view, social and historical conditions of modernization, modernization process, modernization processes of western societies, non-western societies and Turkey, early and late modernization theories, “modernization project,” orientalism. Especially modernization experience of Turkey and historical and theoretical problems of this experience will have been discussed in this class. Main teaching form of this course is seminar. Each student has to participate class discussions. The students also have to chose a given topic, prepare written homework and present it in the class.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Erol BULUT
Öğrenme Çıktıları
1Explain the meaning of modernity
2Have known modernization processes.
3Make analysis modernization processes in the western societies
4Know and explain modernization theories.
5Describe Turkish modernity and Western modernity on a comparative basis.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Emergence of modernization.
2Modernization project and sociology as an agent of this project.
3Early and late modernization theories, World System Theory, underdevelopment Theory, Dependency Theory, Orientalism.
4Early and late modernization theories, World System Theory, underdevelopment Theory, Dependency Theory, Orientalism.
5General view of Turkish modernization experience.
6Haldun Gülalp, “Policies of Modernization and Islamist Politics in Turkey”
7Nilüfer Göle, “Modernization and Islamist Identity
8Midterm Exam
9Ernest Gellner, “Karşılaştırmalı Perspektiften Türk Seçeneği,” Roger Oven, “Ortadoğu Perspektifinde Modernleşmeci Projeler,”
10Ernest Gellner, “Karşılaştırmalı Perspektiften Türk Seçeneği,” Roger Oven, “Ortadoğu Perspektifinde Modernleşmeci Projeler,”
11 Joel Mignal, “Olgu ve Kurgunun Buluşma Zemini,”
12Cavit Orhan Tütengil, Azgelişmişliğin Sosyolojisi.
13Postmodernizm
14Postmodernizm
15Postmodernizm
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Sezgin Kızılçelik, Potmodernizm Dedikleri, Saray Kitabevi, 1996. Tuna, Muammer ve diğ, (2011) Modern Toplumun İnşası (Tarihsel ve sosyolojik Bir Perspektif, Detay Yayıncılık, Ankara
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination122
Final Examination122
Makeup Examination122
Attending Lectures14114
Discussion14228
Self Study14456
Reading14228
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)132
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
ÖÇ15553535553555
ÖÇ25553535553555
ÖÇ35553535553555
ÖÇ45553535553555
ÖÇ55553535553555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00