Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
PDR2092016335Measurement and Evaluation in EducationZorunlu234
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
The course objectives are; to know the basic concepts related to measurement and evaluation, to use the basic statistical techniques, to determine the validity and reliability of the measurement tools, to know the measurement tools used in measuring cognitive, affective and psycho-motor behaviors, to know the stages of test development and to make item and test analysis on apllication results, to know the alternative assesment tecniques.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem Akın Arıkan
Öğrenme Çıktıları
1Student shall know the basic concepts related to measurement and evaluation.
2Student shall use the basic statistical techniques.
3Student shall determine the validity and reliability of the measurement tools.
4Student shall know the measurement tools used in measuring cognitive, affective and psycho-motor behaviors.
5Student shall make item and test analysis on application results.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
Measuring and evaluation concepts, basic statistical techniques, reliability and validity comparison of measurement, objective analysis and content table, test development, exam types and question writing, written and oral exams, short answer and true-false tests, multiple choice and matching tests, evaluation of student achievement, alternative assessments.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Role and Importance of Measurement and Evaluation in Education
2Basic concepts related to measurement and evaluation
3The reliability and validity of the measurements
4Measuring tool preparation process, objective analysis, content table
5Written and oral exams, short answers test, true-false tests, matching questions
6Multiple choice tests (item types and writing)
7The development of multiple-choise testing, piloting, item and test analysis and scoring
8Mid-term exam.
9 Basic statistical techniques.
10Basic statistical techniques and question solving
11Measurement of performance, scoring key
12 Students portfolio, observation
13Measurement of affective and psycho-motor behavior
14Final exam.
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Tan, Şeref (2013). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme (8.Baskı). Ankara: Pegem A. AERA, APA and NCME [American Educational Research Association, American Psychological Association and National Council on Measurement in Education]. (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington, DC: American Educational Association. Bahar, M.; Nartgün,Z.; Durmuş, S. Ve Bıçak, B. (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem A. Hovardaoğlu, S. Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2010). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2010, Çev.).Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme ile ilgili bir Sınıflama: Bloom’un Eğitimin Hedefleri ile İlgili Sınıflamasının Güncelleştirilmiş Biçimi. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2009) Test Hazırlama Kılavuzu (4.Baskı). Ankara: Pegem A. Turgut, M.F. and Baykul, Y. (2011) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3.Baskı). Ankara: Pegem A
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination144
Final Examination144
Attending Lectures148112
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25
ÖÇ15555555555555555555555555
ÖÇ2555555555555555555555555 
ÖÇ35555555555555555555555555
ÖÇ45555555555555555555555555
ÖÇ55555555555555555555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00