Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
GRA4072016174TURKISH HISTORY OF GRAPHIC DESIGNSeçmeli474
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
The aim of this course is to teach the developmental stages of Turkish graphic arts.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Learns historical process
2Understands the developmental stages of Turkish Calligraphy
3Understand the effects of the first printing of the establishment in Turkey. Learns the establishment and development of the Academy of Fine Arts. Learns the Graphic Artists of the Republican Period and After.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
• Historical process. International interactions. Republic until today covers the phases and changes in graphic design in Turkey.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1The aim of the course and giving information about grading system
2Development in Central Asia
3Seljuks
4Graphic design in Turkish calligraphy
5Turkish calligraphy
6The establishment of the first printing press in Turkey
7Sanayi-i Nefise Mektebi (Fine Arts Academy)
8MIDTERM EXAM
9Size of Industrial Development
10Graphic design in Republic Period
11Graphic design in Republican Period, development of graphic design from Republic Period to 1950
12Graphic design history between 1950-1980, changes in graphic design from 1980s to 2000s
13Graphic design from 2000s to present
14FINAL EXAM
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Alparslan, Ali, Osmanlı Hat Sanatı Tarihi,İkinci Baskı,2004,İstanbul. Bektaş, Dilek, Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi, Yapı Kredi Yayınları, 1992. Tansuğ Sezer, Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi,1986,İstanbul. Recommended ReadIng Akdenizli, Fuat, Başlangıcından Günümüze Türk Grafik Sanatı Tarihine Bir Bakış, 1999, İzmir. Gürses, Nesrin, CUMHURİYET SONRASI TÜRK GRAFİK TASARIMCILARININ TÜRK GRAFİK TASARIM EĞİTİMİNE ETKİLERİ, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, YÜKSEK LİSANS TEZİ, 2015, SAMSUN. BEŞİR DOĞAN, Begüm, 2000’Lİ YILLARDA TÜRK GRAFİK TASARIMININ GELİŞİMİ, İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, YÜKSEK LİSANS TEZİ, 2018, İstanbul.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination122
Final Examination122
Attending Lectures148112
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)116
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1333333333333333
ÖÇ2333333333333333
ÖÇ3333333333333333
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00