Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SEÇ1112022148PHONETICS ISeçmeli113
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
The specific aim of the course is to provide students with a solid foundation for the study of the sound patterns of English. This is largely a practical course and students are thus introduced to the phonetic classification of the sounds of speech by means of a series of simple introspective experiments carried out inside their own vocal tracts, their throats, and mouths. By actually making sounds and attending to the muscular sensations that accompany their production students can discover how they are produced and learn how to describe and classify them. Students are encouraged to listen carefully and to notice differences in pronunciations.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Assoc. Prof. Turgay HAN
Öğrenme Çıktıları
1Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Konuşmayı tanımlamak için gerekli teknik terimleri tanımlayabilir. Transkripsiyon için sembolleri tanımlayabilir. IPA sembolleri ile temsil edilen sesleri gösterebilir. İngilizce sesli harfleri ayırt edebilir. İngilizce ünsüzleri ayırt edebilir. Spesifik telaffuz problemlerini belirleyin ve düzeltebilir.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
-
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
For the improvement in pronunciation and the success of the class as a whole, each of you must have prepared for each week’s assigned texts.
Dersin İçeriği
This course introduces students to basic concepts in phonetics, the scientific study of speech, and in phonology, the study of sound patterns in various human languages with principal emphasis on the English language. Students will gain an understanding of the articulatory mechanisms for producing consonants, vowels, as well as stress and intonation. They will be introduced to the International Phonetic Alphabet (IPA).
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Week I: Letters and Sounds; Introduction to vowels and consonants
2Week II : The vowel sounds /eɪ/, /æ/ : The consonant sounds /b/, /p/ : The consonant sounds /s/, /z/
3Week III : The consonant sounds /d/, /t/ : The vowel sounds /i:/, /e/ : Weak vowels /ə/, /ɪ/
4Week IV : The consonant sounds /f/, /v/ : The consonant sounds /g/, /k/ : The sounds /h/, /w/, /j/
5Week V : The vowel sounds /aɪ/, /ɪ/ : The consonant sounds /ʃ/, /dʒ/, /tʃ/ : The consonant sounds /l/, /r/ : The vowel sounds /ɑ:ʳ/, /eəʳ/
6Week VI : The consonant sounds /m/, /n/, /ŋ/ : The vowel sounds /aʊ/, /ɒ/ : The consonant sounds /θ/, /ð/
7Week VII: The vowel sounds /ʌ/, /ʊ/, /u:/ : The vowel sounds /ɜ:ʳ/, /ɔ:ʳ/ : The vowel sounds /ɔɪ/, /aʊ/
8Week VIII: MIDTERM
9Week IX: Phonetic Transcription of Words
10Week X: Phonetic Transcription of Sentences Week
11Week XI: Phonetic Transcription of Texts
12Week XII: Phonetic Transcription of Texts
13Week XIII: General Overview
14Week XIV: FINAL
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Baker, A. (2006). Ship or Sheep? Book and Audio CD Pack: An Intermediate Pronunciation Course. Cambridge University Press. Hancock, M. (2012). English Pronunciation in Use Intermediate with Answers. Cambridge University Press.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
İngilizce
Staj Durumu
-
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım15230
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma8216
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma15230
6212
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18
ÖÇ1455454            
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00