Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ODUS0002ÜSTÜN YETENEKLİLER VE EĞİTİMİSeçmeli232
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı üstün zekalı öğrencilerin genel özellikleri ve eğitimleri ile ilgili temel kavramları, Üstün Zekalı ve Yetenekli Çocukların özelliklerini bilerek eğitiminde bilişsel ve duyuşsal hedeflerin farkına varabilme ve bu hedeflere ağırlık veren bir eğitim anlayışı, okullarda üstün zekalı öğrencilere sunulabilecek öğretim modelleri, eğitim stratejileri, rehberlik hizmetleri için gerekli alan bilgisi ve becerileri, kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Üstün zekalı öğrencilerin genel özelliklerini bilecektir.
2Üstün zekalı öğrencileri tanılamak amacıyla uygun yöntemleri ve araçları seçebilecektir.
3Üstün zekalı öğrencilere yönelik uygun eğitim programlarını ve öğretim stratejilerini belirleyebilecektir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
-
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
-
Dersin İçeriği
Zeka, üstün zekalılar eğitimi ,yetenek gelişimiyle ilgili temel kavramların yanında bu ders zekânın ve üst düzey zekânın tanımlarını; üstün zekâlıların eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri; üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin tanımı; üstün zekâlı bireylerin bilişsel, fiziksel, sosyal, duygusal, ahlâki ve kişilik özellikleri; üstün zekâlı bireylerin belirlenmesi; üstünlüğün gelişmesinde ilk öğrenmelerin önemi; bazı çevresel faktörlerin bilişsel gelişime etkileri; üstün zekâlıların eğitiminde yönetimsel önlemler; üstünler için içeriğin farklılaştırılması ve öğretimin bireyselleştirilmesi; üstün zekâlıların eğitiminde kullanılan belli başlı modeller, ülkemizde ve dünyada uygulanan farklı eğitim stratejileri ve örneklerinin kısaca tanıtılması gibi temel kavramsal konuları içerir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Zeka kavram ve kuramları, geleneksel ve modern zeka kuramları, zeka üzerine bilimsel çalışmaların tarihçesi, psikometrik zeka testleri, zeka dağılımı (çan eğrisi), zeka, kalıtım, eğitim ve kültür ilkişkileri
2Üstün zekalılık ve yeteneklilik kavram ve kuramları; bilişsel, gelişimsel ve psikososyal üstün zekalılık kuramları, üstün zekalılar üzerine bilimsel çalışmaların tarihçesi; üstün zekalılık üzerine eski ve yeni paradigmalar
3Yaratıcılık kavram ve kuramları; yaratıcılık üzerine bilimsel çalışmaların tarihçesi, yaratıcılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temelleri; yaratıcılığın kaynakları; yaratıclık, dahilik ve prodicilik; yaratıcılık testleri ve ölçümleri
4Üstün zekalı ya da yaratıcıları tanılama test, metot ve teknikleri
5Üstün zekalıların kişilik, sosyal ve duygusal özellikleri ve öğrenme türleri
6Üstün zekalıların kişilik, sosyal ve duygusal özellikleri ve öğrenme türleri
7Üstün zekalılar için eğitimsel ve yönetsel program opsiyonları.
8Üstün zekalılar için program türleri, program özellikleri ve program değişimi.
9Üstün zekalı ve yaratıcı öğrencilerin eğitiminde seçkin öğretim model ve stratejileri.
10Üstün zekalılara akademik ve psikolojik rehberlik.
11Üstün zekalılara akademik ve psikolojik rehberlik.
12Dünyada üstün zekalılar için özel eğitim fırsatları
13Türk eğitiminde üstün zekalılar üzerine durum tesbiti
14Üstün zekalıların başarılarını etkileyen ana faktörlerin tartışması.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Johnson, J. (2006). Creative arts for young children. New York: Delmar. Clark, G., & Zimmerman, E. (2004). Teaching talented art students. New York: Teachers College Press. Van Tassel-Baska, J. (1994). Comprehensive curriculum for gifted learners. Boston: Allyn and Bacon. Davis, G. A., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented. New York: Allyn and Bacon.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
-
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav12020
Final Sınavı14040
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)60
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ15555555555
ÖÇ25555555555
ÖÇ35555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00