|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | OAES0152018332 | TÜRK KÜLTÜRÜNDE AİLE VE ÇOCUK | Seçmeli | 2 | 4 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Dersin temel amacı; aile ve çocuk kültürünü tanımak, geçmişten günümüze Türk kültüründe değişen aile yapısı ve çocuğun değeri hakkında bilgi sahibi olmak, sosyal ve kültürel bağlamda çocuk-aile-toplum ilişkisinin özümsenmesini sağlamaktır. Bu ders ile ayrıca; erken çocukluk eğitimi alanında uzmanlaşacak bireylere; çocukluğun kavramsallaştırılmasına yönelik bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Aile ve çocuk kültürü ile ilgili temel kavramları açıklar. | 2 | Geçmişte ve günümüzde Türk kültüründeki aile ve çocuk hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | Türk toplumunda değişen aile yapılarını açıklar. | 4 | Türk toplumunda çocuğun değerindeki değişimi açıklar. | 5 | Çocukluğa ilişkin farklı bakış açılarını tanır. | 6 | Aile, eğitim, toplum ve kültür gibi süreçlerin çocukluğun kurgulanmasındaki etkilerini analiz eder. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Farklı aile yapıları, Türk aile yapısı; Türk toplumunda çocuk yetiştirmeye yönelik değer ve davranışlar, çocuğun değeri; Anadolu'da aile kültürü, gelenek ve görenekler; geniş aile ile çekirdek aile etkileşimi, uzayan çekirdek aile modeli; Türkiye’de Değişen Aile Yapısı ve Çocuğun Değeri Araştırması, kültürlerarası çocuk ve aile çalışmaları; bireyci, toplulukçu ve ilişkisel kültürlerde çocuk ve aile, çocuk kültürü, kültüre duyarlı öğretmen ve aile katılımı. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Tanışma, dersin tanıtılması, temel kavramlar | | | 2 | Çocuk ve aileye kültürel yaklaşımlar: Çocukluğun tarihsel gelişimi ve çocuk kültürü | | | 3 | Çocuk ve aileye kültürel yaklaşımlar: Dünyada ve Türk kültüründeki farklı aile tipleri | | | 4 | Türkiye’de Değişen Aile Yapıları ve Çocuğun Değeri Araştırması | | | 5 | Türkiye’de Değişen Aile Yapıları ve Çocuğun Değeri Araştırması | | | 6 | Ana Babalık, Çocuk Yetiştirme Değer ve Davranışları | | | 7 | Türkiye’de çocuk-aile araştırmaları ve eğitime yansımaları | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Kültürlerarası çocuk- aile araştırmaları ve eğitime yansımaları | | | 10 | Çocukluğun kavramsallaştırılması, toplum ve ailenin etkileri | | | 11 | Çocukluk ve hak temelli bakış açısı | | | 12 | Çocuk katılımı (Hart’ın Katılım Basamakları) | | | 13 | Çocuk ve aile kültürüne duyarlı öğretmenlik | | | 14 | Çocuk ve aile kültürüne duyarlı aile katılımı | | | 15 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Akgün, E. (2020). Türk Kültürü’nde Aile ve Çocuk. Pegem Yayınevi. • ASPB. (2011). Türkiye’de aile yapısı araştırması. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. • Bekman, S. Ve Aksu-Koç, A. (2013). İnsan gelişimi, aile ve kültür. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları • Göncü, A. (2014). Oyunda Büyümek: Çocuk Gelişimi ve Eğitimine Sosyokültürel Bakış. Koç Üniversitesi Yayınları. • Hart, R. (2008). Children’s Participation. The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Enviromental Care. Routledge. (Türkçe Çevirisi Tülin Şener Kılınç, Nobel Akademik Yayıncılık) • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. • Onur, B.(2005). Türkiye’de çocukluğun tarihi. Ankara: İmge Yayınları. • Sayıl, M. ve Yağmurlu, B. (2012). Ana Babalık: Kuram ve Uygulama. Koç Üniversitesi Yayınları.
Makaleler: • Durgel, E., & Yagmurlu, B. (2014). Türk göçmen ailelerde sosyallestirme hedefleri ve ana babalik: Okul öncesi döneme detayli bakis. Turk Psikoloji Yazilari, 17(34), 3. • Erol, P. Ö., & Aloğlu, E. (2017). Çocuğun değeri ve aile değişimi: Türkiye’den otuz yıllık bir portre. Sosyoloji Dergisi, (35), 77-101. • Kagitcibasi, C. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: Implications for self and family. Journal of cross-cultural psychology, 36(4), 403-422. • Kagitcibasi, C., & Ataca, B. (2005). Value of children and family change: A three-decade portrait from Turkey. Applied psychology, 54(3), 317-337. • Kagitçibasi, Ç., & Sunar, D. (1992). Family and socialization in Turkey. Parent-child relations in diverse cultural settings: Socialization for instrumental competency, 5, 75-88. • Yagmurlu, B., Çitlak, B., Dost, A., & Leyendecker, B. (2009). Türk Annelerin Çocuk Sosyallestirme Hedeflerinde Egitime Bagli Olarak Gözlemlenen Farkliliklar. Türk Psikoloji Dergisi, 24(63),
Okuma Listesi: • Kaya, N. (2019). Bütün Çocuklar İyidir. İstanbul: İthaki Yayınları • İnal, K. (2007). Modernizm ve çocuk. Ankara: Sobil Yayınları. • Oztan, G. (2011). Türkiye’de çocukluğun politik inşaası. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. • Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. Ankara: İmge Yayınları. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 | Final Sınavı | 1 | 70 | 70 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|