Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
OAES0152018332TÜRK KÜLTÜRÜNDE AİLE VE ÇOCUKSeçmeli244
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Dersin temel amacı; aile ve çocuk kültürünü tanımak, geçmişten günümüze Türk kültüründe değişen aile yapısı ve çocuğun değeri hakkında bilgi sahibi olmak, sosyal ve kültürel bağlamda çocuk-aile-toplum ilişkisinin özümsenmesini sağlamaktır. Bu ders ile ayrıca; erken çocukluk eğitimi alanında uzmanlaşacak bireylere; çocukluğun kavramsallaştırılmasına yönelik bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Aile ve çocuk kültürü ile ilgili temel kavramları açıklar.
2Geçmişte ve günümüzde Türk kültüründeki aile ve çocuk hakkında bilgi sahibi olur.
3Türk toplumunda değişen aile yapılarını açıklar.
4Türk toplumunda çocuğun değerindeki değişimi açıklar.
5Çocukluğa ilişkin farklı bakış açılarını tanır.
6Aile, eğitim, toplum ve kültür gibi süreçlerin çocukluğun kurgulanmasındaki etkilerini analiz eder.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Farklı aile yapıları, Türk aile yapısı; Türk toplumunda çocuk yetiştirmeye yönelik değer ve davranışlar, çocuğun değeri; Anadolu'da aile kültürü, gelenek ve görenekler; geniş aile ile çekirdek aile etkileşimi, uzayan çekirdek aile modeli; Türkiye’de Değişen Aile Yapısı ve Çocuğun Değeri Araştırması, kültürlerarası çocuk ve aile çalışmaları; bireyci, toplulukçu ve ilişkisel kültürlerde çocuk ve aile, çocuk kültürü, kültüre duyarlı öğretmen ve aile katılımı.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tanışma, dersin tanıtılması, temel kavramlar
2Çocuk ve aileye kültürel yaklaşımlar: Çocukluğun tarihsel gelişimi ve çocuk kültürü
3Çocuk ve aileye kültürel yaklaşımlar: Dünyada ve Türk kültüründeki farklı aile tipleri
4Türkiye’de Değişen Aile Yapıları ve Çocuğun Değeri Araştırması
5Türkiye’de Değişen Aile Yapıları ve Çocuğun Değeri Araştırması
6Ana Babalık, Çocuk Yetiştirme Değer ve Davranışları
7Türkiye’de çocuk-aile araştırmaları ve eğitime yansımaları
8Ara Sınav
9Kültürlerarası çocuk- aile araştırmaları ve eğitime yansımaları
10Çocukluğun kavramsallaştırılması, toplum ve ailenin etkileri
11Çocukluk ve hak temelli bakış açısı
12Çocuk katılımı (Hart’ın Katılım Basamakları)
13Çocuk ve aile kültürüne duyarlı öğretmenlik
14Çocuk ve aile kültürüne duyarlı aile katılımı
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Akgün, E. (2020). Türk Kültürü’nde Aile ve Çocuk. Pegem Yayınevi. • ASPB. (2011). Türkiye’de aile yapısı araştırması. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. • Bekman, S. Ve Aksu-Koç, A. (2013). İnsan gelişimi, aile ve kültür. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları • Göncü, A. (2014). Oyunda Büyümek: Çocuk Gelişimi ve Eğitimine Sosyokültürel Bakış. Koç Üniversitesi Yayınları. • Hart, R. (2008). Children’s Participation. The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Enviromental Care. Routledge. (Türkçe Çevirisi Tülin Şener Kılınç, Nobel Akademik Yayıncılık) • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. • Onur, B.(2005). Türkiye’de çocukluğun tarihi. Ankara: İmge Yayınları. • Sayıl, M. ve Yağmurlu, B. (2012). Ana Babalık: Kuram ve Uygulama. Koç Üniversitesi Yayınları. Makaleler: • Durgel, E., & Yagmurlu, B. (2014). Türk göçmen ailelerde sosyallestirme hedefleri ve ana babalik: Okul öncesi döneme detayli bakis. Turk Psikoloji Yazilari, 17(34), 3. • Erol, P. Ö., & Aloğlu, E. (2017). Çocuğun değeri ve aile değişimi: Türkiye’den otuz yıllık bir portre. Sosyoloji Dergisi, (35), 77-101. • Kagitcibasi, C. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: Implications for self and family. Journal of cross-cultural psychology, 36(4), 403-422. • Kagitcibasi, C., & Ataca, B. (2005). Value of children and family change: A three-decade portrait from Turkey. Applied psychology, 54(3), 317-337. • Kagitçibasi, Ç., & Sunar, D. (1992). Family and socialization in Turkey. Parent-child relations in diverse cultural settings: Socialization for instrumental competency, 5, 75-88. • Yagmurlu, B., Çitlak, B., Dost, A., & Leyendecker, B. (2009). Türk Annelerin Çocuk Sosyallestirme Hedeflerinde Egitime Bagli Olarak Gözlemlenen Farkliliklar. Türk Psikoloji Dergisi, 24(63), Okuma Listesi: • Kaya, N. (2019). Bütün Çocuklar İyidir. İstanbul: İthaki Yayınları • İnal, K. (2007). Modernizm ve çocuk. Ankara: Sobil Yayınları. • Oztan, G. (2011). Türkiye’de çocukluğun politik inşaası. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. • Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. Ankara: İmge Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav14040
Final Sınavı17070
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)110
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ15555555
ÖÇ25555555
ÖÇ35555555
ÖÇ45555555
ÖÇ55555555
ÖÇ65555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00