|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SGSAT4182013147 | CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK MİM. | Seçmeli | 4 | 8 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Cumhuriyet dönemi 1923-1970 yılları mimarlığı incelemek: Cumhuriyet ideolojisi ile mimarlık ilişkileri, Atatürk'ün mimarlığa yaklaşımı, ulusalcı mimarlık arayışları, Modern ve uluslar arası mimarlık, mimarlar, farklı arayışlar ve binalar. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Seçkin Evcim | Öğrenme Çıktıları | 1 | 20. yüzyıl Batı Mimarlığı ve dönemin sosyal, kültürel tarih gelişimi çerçevesi içerisinde Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı’nı yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 2 | İlk Ulusal Mimarlık Dönemi, Neoklasik Türk Üslubu/Milli Mimari Rönesansı, 1923-1932 Kamu ve Konut Yapıları, 1932-1940 döneminin ekonomik, sosyal ve kültürel ortamı ve bu dönemin mimarlığına yansımaları ve yabancı mimarlar konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma | 3 | Türkiye’de Bauhaus ve CIAM’ın etkisinde gelişen yaklaşımlar, yerli mimarlar ve uygulamaları: Uluslararası üslup, Neo-klasik üslup ve II. Ulusal Mimarlık konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma | 4 | 1950’lerde Modernizm’in Türkiye’deki etkileri, Avrupa ve ABD’de yaygınlaşan Modern Mimarlık etkisi altında rasyonalizme yöneliş, Post-Modernizm’e parallel olarak rasyonalizmden uzaklaşma ve Modern Mimarlığı yerel verilerle biraraya getirme çabaları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma | 5 | Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı’nı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Cumhuriyet ideolojisini hazırlayan tarihsel süreç; Uluslaşma ve Çağdaşlaşma ilkeleri. Birinci Ulusal Mimarlık Akımı. Çağdaş Ankara'nın imarı. Atatürk dönemindeki mimarlık. Modern Mimarlık Hareketi. İkinci Ulusal Mimarlık Akımı ve S. H. Eldem. Yabancı mimarlar. Farklı mimari arayışlar. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | 1923-1932 Döneminin Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Ortamı ve bu dönemin Mimarlığına yansımaları, Türkiye’deki imar sorunları | | | 2 | İlk Ulusal Mimarlık Dönemi: Mimar Kemalettin ve Vedat Bey’ler, Arif Hikmet (Koyunoğlu) Bey ile İtalyan asıllı Giulio Mongeri, Neoklasik Türk Üslubu/Milli Mimari Rönesansı, | | | 3 | İlk Ulusal Mimarlık Dönemi: Mimar Kemalettin ve Vedat Bey’ler, Arif Hikmet (Koyunoğlu) Bey ile İtalyan asıllı Giulio Mongeri, Neoklasik Türk Üslubu/Milli Mimari Rönesansı, | | | 4 | 1923-1932 Kamu Yapıları ve Konut Yapıları, Cumhuriyet’in ilk yıllarında Ankara’da konut sorunu ve soruna yönelik yaklaşımlar | | | 5 | 1923-1932 Kamu Yapıları ve Konut Yapıları, Cumhuriyet’in ilk yıllarında Ankara’da konut sorunu ve soruna yönelik yaklaşımlar | | | 6 | Yabancı Mimarlar (Clemens Holzmeister , Ernst Egli ,Theodor Jost, Hermann Jansen,Martin Wagner, Martin Elsaesser, Bruno Taut , R. Oerley) ve çalışmaları Bauhaus ve CIAM’ın etkisinde gelişen yaklaşımlar | | | 7 | Yabancı Mimarlar (Clemens Holzmeister , Ernst Egli ,Theodor Jost, Hermann Jansen,Martin Wagner, Martin Elsaesser, Bruno Taut , R. Oerley) ve çalışmaları Bauhaus ve CIAM’ın etkisinde gelişen yaklaşımlar | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | 1932-1940 Yerli Mimarlar (Şevki Balmumcu, Arif Hikmet Holtay, Seyfi Arkan, Rüknettin Güney, Sedad H. Eldem) ve uygulamaları: Uluslararası üslup, Neo-klasik üslup, II. Ulusal Mimarlığın oluşması, Sedat Hakkı Eldem, Emin Onat ve diğerleri | | | 10 | 1932-1940 Yerli Mimarlar (Şevki Balmumcu, Arif Hikmet Holtay, Seyfi Arkan, Rüknettin Güney, Sedad H. Eldem) ve uygulamaları: Uluslararası üslup, Neo-klasik üslup, II. Ulusal Mimarlığın oluşması, Sedat Hakkı Eldem, Emin Onat ve diğerleri | | | 11 | II. Ulusal Mimarlık: 1927’den beri süregelen yabancı mimar egemenliğine tepki olarak doğan öze dönme çabalarının 1940’larda ortaya çıkan yansıması, İtalya'daki faşist, Almanya'daki nasyonal sosyalist ortamın ve totaliter düşüncelerin etkileri | | | 12 | II. Ulusal Mimarlık: 1927’den beri süregelen yabancı mimar egemenliğine tepki olarak doğan öze dönme çabalarının 1940’larda ortaya çıkan yansıması, İtalya'daki faşist, Almanya'daki nasyonal sosyalist ortamın ve totaliter düşüncelerin etkileri | | | 13 | 1950’ler ve Modernizm: Avrupa ve ABD’de yaygınlaşan Modern Mimarlık etkisi altında rasyonalizme yöneliş, | | | 14 | 1960’lar: Dünyada ortaya çıkan Modernizm eleştirilerine ve yükselen Post-Modernizm’e parallel olarak rasyonalizmden uzaklaşma, Modern Mimarlığı yerel verilerle biraraya getirme çabaları | | | 15 | 1970’lerden günümüze: çoğulculuk (plüralizm), Geç Modernizm, Postmodernizm, Dekonstrüktivizm gibi Batı kökenli akımların etkileri ve uygulamalar | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | TEKELİ, İ.;Türkiye'de Mimarlığın Gelişiminin Toplumsal Bağlamı 1923-1950, İstanbul 1983.
BOZDOĞAN, S.; Modernizm ve Ulusun İnşası, Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, İstanbul 2002.
SÖZEN, M.; Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarisi, İstanbul 1996.
VANLI, Ş.; 20. Yüzyıl Türk Mimarlığı (3 Cilt), İstanbul 2006. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 18 | 1 | 18 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Okuma | 2 | 5 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | 5 | | 5 | | | | | | | | | | | 5 | ÖÇ2 | | | | | 5 | 5 | | | | | 5 | | 5 | | | | ÖÇ3 | | | | | 5 | 5 | | | | | 5 | | 5 | | | | ÖÇ4 | | 5 | 5 | | 5 | 5 | | | | | | | 5 | | | 5 | ÖÇ5 | | | | 5 | | | | | | | 3 | | 5 | | | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|