|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TAR3232016134 | ORTADOĞU TARİHİ | Seçmeli | 3 | 5 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu derste Ortadoğu tarihini İslam öncesi kökenlerden bugüne keşfedeceksiniz. Ders metinleri ve ders vasıtasıyla, dinamik ve farklı bir bölge ile karşılaşacaksınız, bu dinamik ve farklı bölge, dünyanın geri kalanının gelişimine ayrılmaz. Bir sınıf olarak etnik köken, cinsiyet ve sınıf anlayışının yanı sıra, dinlerin de Ortadoğu halklarının kimliğini ve yaşadığı tecrübeyi nasıl etkilediğini ve bu yapıların tutumlarının nasıl değiştiğini inceleyeceğiz. Kursun büyük bir kısmı sosyal ve kültürel tarih üzerine odaklanırken, bölgenin karşılaştığı çağdaş zorlukları anlamak için geç Osmanlı İmparatorluğu ve Osmanlı sonrası Orta Doğu'daki siyasi ve askeri gelişmeleri de göz önüne alacağız. Bu amaçla, sömürge ve sömürge sonrası dünyada Ortadoğu ve Batı arasındaki etkileşimi ve değişimini araştıracağız. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Ortadoğu'yu şekillendiren kişisel, politik, kültürel, ekonomik ve sosyal deneyimleri ve / veya yapıları eleştirel olarak incelemek, yorumlamak ve açıklamak. | 2 | Nedensel argümanları değerlendirmek ve Ortadoğu ile ilgili iddialar, varsayımlar ve açıklayıcı kanıtları analiz etmek için tarihi metodolojileri kullanarak verileri toplamak ve analiz etmek. | 3 | Ortadoğu tarihi bağlamında kanıt olarak kullanılan verilerin toplanmasında ve analiz edilmesinde uygun teknolojiyi değerlendirecek ve kullanabilecektir. | 4 | Ortadoğu'daki bireyler ve gruplar arasındaki farkları tanımak ve analiz etmek; Ortadoğu'daki mevcut ulusal ve / veya uluslararası peyzajlardaki insanlık farklılıklarından kaynaklanan potansiyel yararları ve / veya çatışmaları tanımlamak ve açıklamak. | 5 | Ortadoğu'nun sosyal, politik ve dini cemaatlerinde çeşitli perspektifleri incelemek ve karşılaştırmak; Ortadoğu gelenekleriyle karşılaştırarak kendi kültürel kalıplarını ayırt edin; Ortadoğu siyasetinde, kültüründe ve toplumunda süreklilik ve değişim çalışması yoluyla geçmiş ile şimdiki arasındaki eleştirel farkları ayırt edin: ve Orta Doğu tarihinin etnik, kültürel ve dini çeşitliliğinde tezahür eden çoklu dünya görüşlerine esnekçe cevap verir. | 6 | | 7 | | 8 | | 9 | | 10 | |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Orta Doğu tarihi ve kültürü ile din etkisini önemli ölçüde vurgulayan bir giriş dersidir. Dersin ana vurgusu günümüzde Ortadoğu'nun karşılaştığı önemli sorunların tarihsel ve kültürel geçmişini anlamaya yöneliktir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Giriş
b-Orta Doğu Coğrafyası
c-Orta Doğu'yu Tanımlama
| | | 2 | a-Oryantalizm, Medeniyetler Çatışması
b-İslamiyet öncesi Orta Doğu
c- Arap Ticareti, Mekke
| | | 3 | a- Muhammed ve Mesajı
b- İslam, Hicret ve Müslüman Topluluğu
c-Rashidun Halifelik, Arap Fetihleri, Büyük Fitne
| | | 4 | a-Emeviler
b- İslamlaşma ve Araplaşma, Şam'da Yaşam
c-Abbasi Devrimi
| | | 5 | a-Abbasiler Halifeliği
b- Bilim ve Felsefe, Bağdat Yapmak
c-İmparatorluğun İç Kırılması (Sınıf Gözlemi)
d- Abbasi döneminde kölelik, Fatımilerin Kahire
| | | 6 | a-Bağdat'ın Ötesinde (Saldırı Altında İslam İmparatorluğu), Haçlı Seferleri,
c-Bağdat'ın Düşüşü
| | | 7 | a- Barut İmparatorluğu'nun Yükselişi
b-Geçişte Konstantinople, Viyana Kuşatması
c-Erken Modern Küresel Dünyada Ortadoğu
d-Granada'nın Düşüşü, Yeni Julfa'nın Ermeni İpek Tüccarları
| | | 8 | a-On dokuzuncu Yüzyıl Sömürgeciliği ve Reformu
b-Mısır'ın Fransız İstilası, Cezayir'in Fransız Sömürgesi
c-Osmanlı İmparatorluğunda Reform
d-Nablus'ta Yöredeki Özel Notalar, Sekterlik ve Lübnan Dağı
| | | 9 | a-Osmanlı İmparatorluğunun Sonu
b-Abdülhamid II, Geçme Osmanlı İmparatorluğunda Dönme ve İslam Kimliği
c- Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı İmparatorluğu
d-Gelibolu, Ermeni Olayı
| | | 10 | a-Bağımsızlığa Doğru, Türk Kurtuluş Savaşı, Nüfusbürosu
b-Ulus Devletlerin Kuruluşu (Siyonizm ve Filistin'e Yahudi Göçü)
c-Yahudi Yerleşimleri, 1936 Arap İsyanı
| | | 11 | a- İsrail'in Kurulması (İkinci Dünya Savaşı ve Orta Doğu, Gamal Abdel Nasser)
b-Mısır, Nasır ve Pan-Arabizmi
c-Süveyş Krizi, Pan-Arabizm
| | | 12 | a-İran, Musaddık ve Petrolün Millileşmesi
b-Arazi Reformları, Muhammed Musaddık
c-Altı Gün Savaşının Nedenleri ve Sonuçları, BM Güvenlik Kararı
| | | 13 | a- PLO, OPEC ve Yom Kippur Savaşı
b-Lübnan'da İç Savaş, Hizbullah Kurulması
c-Siyasal İslam'ın Yükselişi
d- İran Devrimi, İran-Irak Savaşı
| | | 14 | a-İntifada, Körfez Savaşı ve Oslo Anlaşmaları
b-Oslo Anlaşmaları, Hamas Filistin Siyaseti ve Yaşamında
| | | 15 | a-El-Kaide'nin Ortaya Çıkışı
b- Sovyetlerin Afganistan'ı İstila Etmesi, Taliban
c-Sonuç ve Son Değerlendirme
| | | 16 | FİNAL SINAVI | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | James L. Gelvin, Modern Ortadoğu Tarihi.
Edward Said, Oryantalizm.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 | Quiz | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 28 | 3 | 84 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ7 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|