Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TAR3232016134ORTADOĞU TARİHİSeçmeli353
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu derste Ortadoğu tarihini İslam öncesi kökenlerden bugüne keşfedeceksiniz. Ders metinleri ve ders vasıtasıyla, dinamik ve farklı bir bölge ile karşılaşacaksınız, bu dinamik ve farklı bölge, dünyanın geri kalanının gelişimine ayrılmaz. Bir sınıf olarak etnik köken, cinsiyet ve sınıf anlayışının yanı sıra, dinlerin de Ortadoğu halklarının kimliğini ve yaşadığı tecrübeyi nasıl etkilediğini ve bu yapıların tutumlarının nasıl değiştiğini inceleyeceğiz. Kursun büyük bir kısmı sosyal ve kültürel tarih üzerine odaklanırken, bölgenin karşılaştığı çağdaş zorlukları anlamak için geç Osmanlı İmparatorluğu ve Osmanlı sonrası Orta Doğu'daki siyasi ve askeri gelişmeleri de göz önüne alacağız. Bu amaçla, sömürge ve sömürge sonrası dünyada Ortadoğu ve Batı arasındaki etkileşimi ve değişimini araştıracağız.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Ortadoğu'yu şekillendiren kişisel, politik, kültürel, ekonomik ve sosyal deneyimleri ve / veya yapıları eleştirel olarak incelemek, yorumlamak ve açıklamak.
2Nedensel argümanları değerlendirmek ve Ortadoğu ile ilgili iddialar, varsayımlar ve açıklayıcı kanıtları analiz etmek için tarihi metodolojileri kullanarak verileri toplamak ve analiz etmek.
3Ortadoğu tarihi bağlamında kanıt olarak kullanılan verilerin toplanmasında ve analiz edilmesinde uygun teknolojiyi değerlendirecek ve kullanabilecektir.
4Ortadoğu'daki bireyler ve gruplar arasındaki farkları tanımak ve analiz etmek; Ortadoğu'daki mevcut ulusal ve / veya uluslararası peyzajlardaki insanlık farklılıklarından kaynaklanan potansiyel yararları ve / veya çatışmaları tanımlamak ve açıklamak.
5Ortadoğu'nun sosyal, politik ve dini cemaatlerinde çeşitli perspektifleri incelemek ve karşılaştırmak; Ortadoğu gelenekleriyle karşılaştırarak kendi kültürel kalıplarını ayırt edin; Ortadoğu siyasetinde, kültüründe ve toplumunda süreklilik ve değişim çalışması yoluyla geçmiş ile şimdiki arasındaki eleştirel farkları ayırt edin: ve Orta Doğu tarihinin etnik, kültürel ve dini çeşitliliğinde tezahür eden çoklu dünya görüşlerine esnekçe cevap verir.
6
7
8
9
10
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Orta Doğu tarihi ve kültürü ile din etkisini önemli ölçüde vurgulayan bir giriş dersidir. Dersin ana vurgusu günümüzde Ortadoğu'nun karşılaştığı önemli sorunların tarihsel ve kültürel geçmişini anlamaya yöneliktir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş b-Orta Doğu Coğrafyası c-Orta Doğu'yu Tanımlama
2a-Oryantalizm, Medeniyetler Çatışması b-İslamiyet öncesi Orta Doğu c- Arap Ticareti, Mekke
3a- Muhammed ve Mesajı b- İslam, Hicret ve Müslüman Topluluğu c-Rashidun Halifelik, Arap Fetihleri, Büyük Fitne
4a-Emeviler b- İslamlaşma ve Araplaşma, Şam'da Yaşam c-Abbasi Devrimi
5a-Abbasiler Halifeliği b- Bilim ve Felsefe, Bağdat Yapmak c-İmparatorluğun İç Kırılması (Sınıf Gözlemi) d- Abbasi döneminde kölelik, Fatımilerin Kahire
6a-Bağdat'ın Ötesinde (Saldırı Altında İslam İmparatorluğu), Haçlı Seferleri, c-Bağdat'ın Düşüşü
7a- Barut İmparatorluğu'nun Yükselişi b-Geçişte Konstantinople, Viyana Kuşatması c-Erken Modern Küresel Dünyada Ortadoğu d-Granada'nın Düşüşü, Yeni Julfa'nın Ermeni İpek Tüccarları
8a-On dokuzuncu Yüzyıl Sömürgeciliği ve Reformu b-Mısır'ın Fransız İstilası, Cezayir'in Fransız Sömürgesi c-Osmanlı İmparatorluğunda Reform d-Nablus'ta Yöredeki Özel Notalar, Sekterlik ve Lübnan Dağı
9a-Osmanlı İmparatorluğunun Sonu b-Abdülhamid II, Geçme Osmanlı İmparatorluğunda Dönme ve İslam Kimliği c- Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı İmparatorluğu d-Gelibolu, Ermeni Olayı
10a-Bağımsızlığa Doğru, Türk Kurtuluş Savaşı, Nüfusbürosu b-Ulus Devletlerin Kuruluşu (Siyonizm ve Filistin'e Yahudi Göçü) c-Yahudi Yerleşimleri, 1936 Arap İsyanı
11a- İsrail'in Kurulması (İkinci Dünya Savaşı ve Orta Doğu, Gamal Abdel Nasser) b-Mısır, Nasır ve Pan-Arabizmi c-Süveyş Krizi, Pan-Arabizm
12a-İran, Musaddık ve Petrolün Millileşmesi b-Arazi Reformları, Muhammed Musaddık c-Altı Gün Savaşının Nedenleri ve Sonuçları, BM Güvenlik Kararı
13a- PLO, OPEC ve Yom Kippur Savaşı b-Lübnan'da İç Savaş, Hizbullah Kurulması c-Siyasal İslam'ın Yükselişi d- İran Devrimi, İran-Irak Savaşı
14a-İntifada, Körfez Savaşı ve Oslo Anlaşmaları b-Oslo Anlaşmaları, Hamas Filistin Siyaseti ve Yaşamında
15a-El-Kaide'nin Ortaya Çıkışı b- Sovyetlerin Afganistan'ı İstila Etmesi, Taliban c-Sonuç ve Son Değerlendirme
16FİNAL SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
James L. Gelvin, Modern Ortadoğu Tarihi. Edward Said, Oryantalizm.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bütünleme Sınavı111
Quiz111
Derse Katılım28384
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)88
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ14544444
ÖÇ24444444
ÖÇ35555555
ÖÇ45555555
ÖÇ55555555
ÖÇ65555555
ÖÇ75444444
ÖÇ84444444
ÖÇ94444444
ÖÇ104444444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00