Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ZGMS3182016959DUYUSAL GIDA ANALİZLERİSeçmeli364
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrencilere duyusal test yöntemleri hakkında bilgi vermek ve öğrencilere gıdaları duyusal değerlendirme yeteneğini kazandırmaktır
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Sümeyye ŞAHİN
Öğrenme Çıktıları
1Ürün kalitesi açısından gıdaların duyusal özelliklerinin önemini kavrama
2Gıda ile ilgili araştırmalarda duyusal testleri uygulama ve yorumlama yeteneğini kazanma
3Duyusal analiz hakkında edinilen bilgileri gıda endüstrisinin sorunlarının çözümünde kullanma
4Farklı gıdaları, değişik test yöntemleri kullanarak duyusal değerlendirebilme yetisi kazanma
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi ve uygulama alanları, gıdaların duyusal özellikleri, gıda endüstrisinde duyusal değerlendirmenin kullanım alanları, duyusal değerlendirme için duyusal analiz laboratuvarı ve panelistlerin seçimi, duyusal analizde kullanılan skalalar, duyusal test teknikleri-farklılık testleri, duyusal analizde sonucu etkileyen fizyolojik ve psikolojik faktörler, tüketici testleri ve tanımlayıcı metodlar, duyusal analiz bulgularının istatistiksel olarak değerlendirilmesi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi ve uygulama alanları
2Gıdaların duyusal kalite karakteristikleri, kalite kontrolde duyusal analiz
3Duyusal özellikler ile ilgili algılar, duyu etkileşimleri, duyusal algılama zinciri, duyusal değerlendirmede kullanılan teknikler
4Duyusal değerlendirme laboratuvarı, ürün ve panelist seçimi
5Duyusal değerlendirmede panelist seçimi ve eğitimi
6Duyusal analizde panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler ve eşik değerlerinin belirlenmesi
7Farklılık testleri I (sınıflandırma, “A”-“A değil” testi, kontrolden farklılık testi)
8Sınav
9Farklılık testleri II (eşlenmiş kıyaslama testi, ikili-üçlü test, üçgen testi)
10Tanımlayıcı duyusal analiz teknikleri, tüketici testleri
11Duyusal analizde kullanılan skalalar ve duyusal analiz bulgularının istatistiksel olarak değerlendirilmesinde temel yöntemler
12Farklı gıda ürünlerinde duyusal analize yaklaşım ve panelist eğitimi
13Farklı gıda ürünlerinde algı eşiklerinin uygulamalı belirlenmesi I
14Farklı gıda ürünlerinde algı eşiklerinin uygulamalı belirlenmesi II
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Busch-Stockfisch, M., Köhn, E., Sensorische Wahrnehmung und Verbraucherakzeptanz, Lisansüstü Eğitim Notları, HAW Almanya, (2009) 2. Lawless, H.T, Heymann, H.,. Sensory Evaluation of Food, Principles and Practices,Springer, New York, (2010)
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14456
Uygulama/Pratik717
Laboratuvar717
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma30130
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma30130
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)134
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1545542332222233
ÖÇ2555542332222233
ÖÇ3555553332222443
ÖÇ4555552532222443
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00