|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ZGMS4152016959 | GIDA BİLEŞENLERİNİN FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ | Seçmeli | 4 | 7 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı gıdaların fiziksel özellikleri hakkında temel bir anlayış sağlamak, fiziksel özelliklerin gıda endüstrisindeki önemini açıklamak, fiziksel özelliklerin ölçüm yöntemlerini öğretmek, deneysel verileri analiz ederek pratik bilgi elde etmek için gerekli analitik yöntemler hakkında bilgi sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Gıdaların fiziksel özelliklerinin temel tanımlarını ve ilkelerini bilir | 2 | Gıda malzemelerinin fiziksel özelliklerini değerlendirmek için temel mühendislik ilkeleri, termodinamik ve gıda biliminin temel bilgilerini entegre eder ve uygular | 3 | Teorik kavramları pratik problem çözümlerine uygulayabilme yeteneği gösterir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Gıda materyallerinin boyut, şekli, hacim, yoğunluk, gözeneklilik, büzülme gibi fiziksel özelliklerinin ölçülmesi. Parçacık boyutu analizi. Reolojiye giriş, gerilme ve deformasyon, katı davranışı, Newton viskozite kanunu, Newtonian akış, Newtonian akış göstermeyen sistemler, , zamana bağımlılık, akışkanlar için reolojik özelliklerin ölçülmesi: kapiler akış viskozimetreler, rotasyonel viskozimetreler, düşen bilya viskozimetresi, diğer viskozimetre tipleri, viskoelastisite, transient testler, osilasyon testleri, mekanik modeler: Maxwell modeli, Kelvin-Voigt modeli, Burger modeli, gıdaların tekstürü, Hamur test cihazları.Termal ve elektriksel özelliklerine göre gıdaların karakterizasyonu. Su aktivitesi ve gıda materyallerinin sorpsiyon özelliklerinin önemi. Kolloidal gıda sistemleri, gıda bileşenlerinin emülsiyon yapıcı, dengeleyici, tekstür geliştirici, jel ve köpük yapıcı olarak işlevleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Fiziksel özellikler: boyut, şekli, hacim, yoğunluk, gözeneklilik, büzülme, parçacık boyutu analizi | | | 2 | Fiziksel özellikler: boyut, şekli, hacim, yoğunluk, gözeneklilik, büzülme, parçacık boyutu analizi | | | 3 | Reolojiye giriş, gerilme ve deformasyon, katı davranışı, Sıvı davranışı, Newton viskozite kanunu, Newtonian akış, Newtonian akış göstermeyen sistemler, zamana bağımlılık | | | 4 | Akışkanlar için reolojik özelliklerin ölçülmesi, kapiler akış viskozimetreler, Rotasyonel viskozimetreler, Düşen bilya viskozimetresi | | | 5 | Viskoelastisite.Transient testler: stres gevşemesi testi, sünme (creep) testi. Mekanik modeler: elastic model, viskoz model. | | | 6 | Kombinasyon modeller: Maxwell modeli, Kelvin-Voigt modeli, Burger modeli ,Osilasyon testleri | | | 7 | Gıdaların tekstürü, Hamur test cihazları | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Gıdaların termal özellikleri | | | 10 | Gıdaların termal özellikleri | | | 11 | Gıdaların elektromanyetik özellikleri, renk, dielektrik özellikler | | | 12 | Su aktivitesi ve gıda materyallerinin sorpsiyon özellikleri | | | 13 | Su aktivitesi ve gıda materyallerinin sorpsiyon özellikleri | | | 14 | Gıdaların yüzey özellikleri | | | 15 | Öğrenci sunumları | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Şahin S., Şumnu S.G., 2006. Physical Properties of Foods. Springer, New York, USA
Steffe J.F., 1992. Rheological Methods in Food Processing Engineering.Freeman Press, East Lansing, MI, USA
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | | 4 | 5 | | | 5 | | | | | | | | | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | 3 | | | | | | | | | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 4 | | | | | 5 | | 5 | | 4 | 3 | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|