Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FIZ606215406BÖBREK FİZYOLOJİSİ Zorunlu126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında, böbreklerin sıvı-elektrolit dengesi, asit-baz dengesi, kan basıncının düzenlenmesi ve atık maddelerin uzaklaştırılmasındaki öneminin yanı sıra, renal fonksiyonların düzenlenmesinde lokal, endokrin ve sinirsel faktörlerin rolünün anlaşılması amaçlanmıştır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Selma CIRRIK
Öğrenme Çıktıları
1Böbreğin görevlerini sayabilir
2Vücut sıvı dağılımını açıklayabilir
3Glomerüler filtrasyon hızının tanımını yapabilir
4Kan basıncının regülasyonunda böbreğin rolünü anlatabilir
5Glomerüler filtrasyon hızının regülasyonunu anlatabilir
6Tübüler geri emilim ve sekresyon özelliklerini açıklayabilir
7İdrarın konsantrasyon ve dilüsyonu ile ilgili ilkeleri açıklayabilir
8Asit baz dengesinde böbreklerin rolünü tanımlayabilir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
-
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
-
Dersin İçeriği
Vücut sıvı dağılımı, Böbreklerin fonksiyonel anatomisi, Nefronun ultrastrüktürü, Nefron tipleri, Glomerüler filtrasyon, Otoregülasyon mekanizması, Proksimal tübül, Tübüloglomerüler feedback mekanizması, Henle halkası ve distal nefron, Üriner konsantrasyon ve dilüsyon, Böbrek fonksiyonlarını modüle eden hormonlar, Böbreklerin asit-baz dengesindeki rolü
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Vücut sıvı dağılımı
2Böbreğin genel yapısı ve kanlanması
3Nefronun genel yapısı, tipleri
4Glomerüler filtrasyon
5Glomerüler filtrasyon
6Otoregülasyon mekanizması
7Proksimal tübül
8Ara sınav
9Tübüloglomerüler geribildirim mekanizması
10Henle kulbu ve distal nefron
11İdrarın konsantrasyon ve dilüsyonu
12Renal fonksiyonları düzenleyen homonlar
13Renal fonksiyonları düzenleyen hormonlar
14Asid baz dengesinde böbreklerin rolü
15Asid baz dengesinde böbreklerin rolü
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Guyton, A.C. 2001; Tıbbi Fizyoloji; Nobel Kitabevi, Ankara. Corwin, E.J. 1999. Handbook of Pathophysiology; 2. Ed, LWW. Ganon, F.W. 2002. Medical Physiology; Lange Medical Books, New York. Porth,C.M. 2003. Essentials of Pathophysiology; 1.st.Ed, LWW.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
-
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma7428
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma7428
14228
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)172
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
ÖÇ1   5     55  
ÖÇ2   5     55  
ÖÇ3   5     55  
ÖÇ4   5     55  
ÖÇ5   5     55  
ÖÇ6   5     55  
ÖÇ7   5     55  
ÖÇ8   5     55  
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00