Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
OÖE6000BBİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİKZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; çocuklarla yürütülen araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi, ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı araştırma yöntemlerini (Deneysel yöntem, betimleme yöntemi, İlişkisel yöntem, vb) gözden geçirmek ve öğrencilerin erken çocukluk eğitimiyle ilgili belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gerekli literatür tarama, veri toplama, veri değerlendirme ve araştırma raporu hazırlama tekniklerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Ders Sorumlusu
Öğrenme Çıktıları
1Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavram, terim ve tanımları açıklar.
2Çocuklarla yürütülen çalışmalarda kullanılan veri toplama yöntemlerini tanır.
3Araştırmalarda karşılaşılan etik konuları değerlendirir.
4Araştırma raporu hazırlama ilkelerini açıklar.
5Araştırmanın amaç ve türlerine göre verileri ayırt eder.
6Farklı bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini tanır ve kıyaslar.
7Erken çocukluk dönemiyle ilgili bir araştırma projesi önerisi hazırlamaya yönelik süreçleri planlar ve bir araştırma projesi önerisi oluşturur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırmanın temelleri, bilimsel yöntem, araştırma türleri, araştırma sürecinin aşamaları, bilimsel araştırmada etik, problemi tanımlama, araştırma problemi, değişkenler, hipotez, örnekleme yöntemleri ve sınıflandırılması, örneklem büyüklüğü, verilerin toplanması, ölçme, güvenirlik, geçerlik, anket, gözlem, görüşme, çocuklardan veri toplama, teknikleri, nicel araştırmalar, nitel araştırmalar, raporlaştırma.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Ders hakkında bilgilendirme
2Bilimsel Raporlaştırma: a) Makale Türleri b) Bilimsel bir yazının türleri c) Genel yazım kuralları d) Kaynakların metin içinde gösterimi e) Kaynak listesi oluşturma
3Bilimsel Araştırmanın Temelleri: a) Araştırma türleri b) Genel araştırma türleri c) Nitel ve Nicel araştırmalar d) Araştırma sürecinin aşamaları e) Etik
4Problemi Tanımlama: a) Araştırma problemi b) Araştırma konusu c) Literatür taraması d) 4N1K modeli
5Problemi Tanımlama: a) Değişkenler b) Hipotez c) Amaç d) Önem e) Sayıltı
6Örnekleme Yöntemleri: a) Evren b) Örneklem & Örnekleme c) Örnekleme yöntemleri d) Örneklem büyüklüğü e) Temel kavramlar
7Ara Sınav
8Nicel Araştırmalar: a) Deneysel desenler b) Tek denekli araştırma
9Nicel Araştırmalar: a) İlişkisel araştırma b) Tarama araştırmaları c) Nedensel karşılaştırma araştırmaları
10Nitel Araştırmalar: a) Nitel araştırmaların özellikleri b) Nitel araştırmaların aşamaları c) İçerik analizi
11Nitel Araştırmalar: a) Durum çalışmaları b) Eylem araştırması
12Verilerin Toplanması: a) Ölçme düzeyi b) Ölçme aracını geliştirme c) Güvenirlik d) Geçerlik
13Verilerin Toplanması: a) Anket ve geliştirme süreci b) Gözlem c) Kodlama d) Görüşme e) Dokümanlar ve diğer görsel belgeler f) Günlüklerin kullanımı
14Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
APA (2005), APA style publication manual. (5th Ed.), New York: APA Arıkan, R. (2000). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. (3. Baskı), Ankara: Gazi Kitabevi. Büyüköztürk, Ş. Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Karasar, N.(2007). Araştırmalarda rapor hazırlama. (14. Baskı), Ankara: Nobel Yayıncılık Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Kurbanoğlu, S. (2004). Kaynak gösterme el kitabı. Ankara:ÜNAK. Mukherji, P. & Albon, D. (2010). Research methods in early childhood education: an introductory guide. London: Sage Publications. Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi. Fraenkel, J. R and Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. (7th Ed.). Boston: McGraw Hill.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım31442
Uygulama/Pratik41456
Rapor Hazırlama3515
Rapor Sunma31442
Proje Hazırlama326
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)161
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ15555555
ÖÇ25555555
ÖÇ35555555
ÖÇ45545454
ÖÇ53545545
ÖÇ64555455
ÖÇ74445555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00