Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FBİ740-15BİLİM ETİĞİZorunlu126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; özellikle fen ve mühendislik bilimleri alanlarında araştırma ve yayın etiği konusunda rehberlik sağlamaktır. Buna ek olarak araştırma etiği eğitimi araştırmacılara yapacakları çalışmalarda yüksek etik standart kazandırmayı amaçlar.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Hasan SEVGİLİ
Öğrenme Çıktıları
1Bilimsel araştırma ve sürecinin etik önemini anlarlar
2Bilimsel aşırmacılığın bilime olan kötü etkisini kavrarlar
3Doğru ve evrensel bilim yapma etiğini kazanırlar
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu ders bilimin temel ilkeleri, bilimsel araştırmalar, iyi araştırma idaresi, yayın türleri, bilimsel araştırma ve yayınlarda yayın etik dışı kabul edilen durumlar, laboratuvar hayvanları üzerinde araştırma ve ilgili yayın etiği yönergelerini içermektedir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Bilimin temel ilkeleriTeorikYok
2Bilimsel araştırma tipleri, yayın türleri ve bilimsel yayının amacıTYok
3Etik kavramı, araştırma ve yayın etiğine genel bakış, tarihçesiTYok
4Bilimsel yanıltma ve disiplinsiz araştırmaTyok
5Bilimsel yalancılık ve saptırma, kötü bilimTYok
6Korsanlık, Aşırma (Plajerizm)TYok
7Korsanlık, Aşırma (Plajerizm), atıfTYok
8Duplikasyon, uydurmaTYok
9ArasınavTyok
10DilimlemeTYok
11Destek verilen kuruluşların belirtilmesiTYok
12İsim çıkarılması veya eklenmesiTYok
13Laboratuvar hayvanları ve etikTYok
14Etik dışı araştırma ve yayınlara örnekler, TYok
15Yayın etiği ve hukuksal düzenlemelerTYok
16Final SınavıTYok
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
TÜBA 2002. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. TÜBA yayınları, 70 s. Atasoy, N., Boydak, M., Çırpan, H.A., Kendigelen, A., Meriç, İ.E., Sarıkaya, A. T., Ulubelen, A., Yazıcı, H. ve Yıldırım, N. 2011. Bilim Etiği, İstanbul Üniversitesi yayınları, No: 5048, İstanbul Kansu, E. 2008. Bilimsel yayınlarda etik ilkeler, Sağlık Bilimlerinde Süreli yayıncılık, s. 21-26. Irzık, G ve Erzan, A. 2008. Araştırmada Kusurlu Davranışlar. Bilim Etiği El Kitabı (Ed: Erzan, A.), TÜBA Yayınları, sıra no: 17, s. 22-24. Fanelli, D. 2009. How many scientists fabricate and falsfiy research? A systematic review and meta-analysis of survey data, PLoS ONE 4(5): e5738 Töreci, K. 2004. Yayın etiği, ANKEM Dergisi, 18(1), s. 67-88. Altuğ, T. 2009. Hayvan deneyleri etiği, Sağlık Bilimlerinde Süreli yayıncılık, s.53-68. Koç, S. 2006. Yayın etiği ihlalleri ve hukuksal düzenlemeler. İ. Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitim Etkinlikleri, Araştırmalar ve Etik Sempozyum dizisi, no: 50, s.63-75.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14545
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma14545
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14545
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)181
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8
ÖÇ1  2  24 
ÖÇ233  2  3
ÖÇ3        
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00