Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
BK643-18FINDIK HASTALIKLARIZorunlu116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilerin ülkemizin en önemli tarım ürünlerinden biri olan fındıkta ortaya çıkan abiyotik (paraziter olmayan) ve biyotik hastalık etmenleri tanıyabilmelerini, zarar şekilleri ve mücadele yöntemlerini kavrayabilmelerini sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Arzu SEZER
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler Fındık yetiştiriciliğinde karşılaşılan sorunlardan haberdar olur.
2Öğrenciler fındıkta önemli abiyotik ve biyotik hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur.
3Öğrenciler fındıkta önemli bir problem olan aflatoksin oluşumu ve önlenmesi konusunda bilgi sahibi olur.
4Öğrenciler fındık hastalıklarıyla mücadele, karantina ve sertifikasyon hakkında bilgi sahibi olur
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Ders fındıkta güncel literatür bilgileri ışığında, ayrıntılı bir şekilde abiyotik (paraziter olmayan) ve biyotik (fungus, bakteri, fitoplazma ve virüsler) etmenlerin neden olduğu hastalıkların tanınması, etmenlerin biyolojileri, ekolojik istekleri ve bunlarla mücadele yöntemlerini içermektedir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Fındık yetiştiriciliği, iklim ve toprak istekleri
2Paraziter olmayan (abiyotik) hastalıklar
3Paraziter olmayan (abiyotik) hastalıklar
4Önemli bir karantina etmeni, Anisogramma anomala
5Kök çürüklükleri ve odun çürüklükleri
6Dal kanseri
7Külleme
8Ara sınav
9Çotanak yanıklığı, yaprak leke ve tomurcuk hastalıkları
10İç fındık bozuklukları ve aflatoksin
11Bakteriyel Yanıklık
12Diğer bakteri ve fitoplazma hastalıkları
13Fındıkta Elma Mozaik Virüsü (ApMV) ve diğer virüs hastalıkları
14Fındıkta hastalıklarla mücadelede karantina ve sertifikasyon uygulamaları
15Fındıkta hastalıklarla mücadelede karantina ve sertifikasyon uygulamaları
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Teviotdale, B.L, Michailides, T.J. and Pscheidt, J.W. 2002. Compendium of Nut Crop Diseases in Temperate Zones. 89 p. Ak K., Sezer, A., Işık, D., BULAM KÖSE, Ç., Duran, H., Akyol, H., Özdem, A., Bozkurt, V., Beytut, B., Atlamaz, A., Karahan, A., Akbaş, B., Caner, Ö.K., Özenç, N., Altundağ, Ş., Velioğlu, S., Erdoğan C. 2011. Fındık Entegre Mücadele Teknik Talimatı. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Bitki Sağlığı Araştırmaları Daire Başkanlığı. Ankara, 135 sayfa Sezer, A. 2012. Ordu Giresun ve Trabzon illerinde fındıkta meyve ve çotanak hastalıklarına neden olan fungal etmenlerin ve çesit reaksiyonlarının belirlenmesi . Doktora Tezi, Ankara, 120 s. Toros ve Hancıoğlu 1997. Fındık Zararlıları, Hastalıkları ve Mücadelesi; Karadeniz Fındık ve Mamülleri İhracatçılar Birliği yayını, Ankara, 60 s. İren, S. 1971. Fındıklarda Dal Kanseri Etmeni Nectria galligena Bres.’in Morfolojisi, Trabzon ve Giresun’da Bio-Ekolojisi Üzerinde Araştırmalar. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları: 488, Ankara, 56 s. Köksal İ. 2018. Türk Fındık Çeşitleri. Ankara, 182 s. Duyar ve Özenç 2013. Fındıkta Bitki Besleme ve Gübreleme Teknikleri. Fındık Araştırma İstasyonu Müdürlüğü, Giresun, 99 sayfa.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Laboratuvar10220
Bireysel Çalışma10330
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma8540
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma8540
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)176
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9
ÖÇ1553443313
ÖÇ2553443313
ÖÇ3553444313
ÖÇ4553344313
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00