Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SBZ1042020337 | İSLAM ÖNCESİ TÜRK TARİHİ VE KÜLTÜRÜ | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Türklerin tarih sahnesine çıkışından İslam dinini kabul edinceye kadar geçen süredeki kültür ve medeniyete katkılarını kavratmak. İslamiyet ve Anadolu öncesi Türk tarihi ve kültürünü öğretmek, öğretmen adaylarında tarih ve Türklük bilinci uyandırmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Filiz ZAYİMOĞLU ÖZTÜRK |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Tarih, coğrafya, sosyoloji ve vatandaşlık bilgilerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci çözümler ve tasarlar. | 4 | Küresel ve toplumsal çerçevede eğitim problemlerinin özellikle sağlık, güvenlik ve çevre konularına etkilerini saptayarak kapsamlı bir eğitim verir. | 5 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular ve sosyolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | 6 | Kültürel değerlerini bilir ve uygulamasını gözetir. | 7 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | 8 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | 9 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | 10 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | 11 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | 12 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | 13 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | 14 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | 15 | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | 16 | Kurumlarda toplam kalite felsefesini benimsemiş, çevre koruma standartları hakkında yeterli bilgi ve bilinç sahibidir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Türk adının anlamı; Türklerin ana yurdu; Türkçe’nin doğuşu; İslam öncesi kurulan Türk devletlerinin tarihi; Orhun Anıtları ve bunların Türk tarihi, kültürü, dili ve inançları açısında önemi; bozkır yaşam tarzı karakteristikleri; genel olarak İslamiyet öncesi Türk toplumlarında sanat, ekonomi, inanç kültür ve uygarlık hakkında bilgi verme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Türk Tarihi'nin Kaynakları. Türk Adı, Orta Asya ve İlk Kültürler | | | 2 | Orta Asya ve Göçler | | | 3 | Asya Hunları ve Akhunlar | | | 4 | Kavimler Göçü, Batı Hunları ve Avarlar | | | 5 | Göktürkler | | | 6 | II. Göktürk Devleti (Kutluk Devleti) | | | 7 | Uygurlar | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Macarlar, Bulgarlar, Hazarlar | | | 10 | Peçenekler, Uzlar, Kumanlar | | | 11 | İslam Öncesi Türk Devlet ve Toplum Yapısı | | | 12 | İslam Öncesi Türk Devlet ve Toplum Yapısı | | | 13 | İslam Öncesi Türklerde Ordu, Din ve İnanış, Hukuk | | | 14 | İslam Öncesi Türklerde Dil, edebiyat ve Sanat | | | 15 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Çelik, Muhammed Bilal (2020). İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü. Nobel Yayıncılık. 2. Baskı.
Kafesoğlu, İbrahim (1977) Türk Kültür Tarihi, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayını, Ankara.
Bahaddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul, 1988.
Şahin, M. (2004). Türk Tarihi ve Kültürü. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara.
ÖABT Sosyal Bilgiler Tarih (2017). Pegem Akdemi.
Kanlıdere, A. (2011). Orta Asya Türk Tarihi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 1 | 13 |
Tartışma | 2 | 1 | 2 |
Soru-Yanıt | 1 | 1 | 1 |
Gözlem | 13 | 1 | 13 |
Makale Kritik Etme | 10 | 1 | 10 |
Bireysel Çalışma | 31 | 1 | 31 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 13 | 1 | 13 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Okuma | 3 | 1 | 3 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | | | | | | | | | 3 | | | 4 | | | 4 | | | | ÖÇ2 | | 4 | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | 3 | | | | | | | | | | | 5 | | | | | | ÖÇ4 | | | | 4 | | | | | | | 4 | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | 4 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | 5 | | 3 | | 4 | | | | | | | | | | ÖÇ7 | 4 | | | | | | 4 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | 5 | | | | | | 3 | | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | 4 | | | 3 | | | | | | | | | | | ÖÇ10 | | | | | 3 | | | | | 4 | | | | | | | | | | ÖÇ11 | | | | | | | | | | | 4 | | | | | | | | 3 | ÖÇ12 | | | | | | | | | | | | 5 | | | | | | 3 | | ÖÇ13 | | | | | | | | | | | | | 2 | | | | | | | ÖÇ14 | 4 | | | | | | | | | | | | | 5 | | | 3 | | | ÖÇ15 | | | | 4 | 4 | | | | | | | | | | 5 | | 4 | | | ÖÇ16 | | 3 | | | | | | | | | | | | | | 4 | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|