Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SOS4072016138BİLİM SOSYOLOJİSİZorunlu473
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, bilim ve toplumsal yapının etkileşimine ilişkin kavram ve kuramları öğreterek bilimin çizdiği sınırları ve farklı yöntemsel yaklaşımların sorun çözme yolları hakkında entelektüel düzeyin geliştirilmesini sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Murat YÜKSEL
Öğrenme Çıktıları
1Bilim olgusunun sosyo-kültürel yapı ile olan etkileşimine ilişkin bilgisini derinleştirir
2Bilimi, her türlü insani şartlardan soyutlayan bir bilim anlayışının çizdiği sınırlara ilişkin farkındalık düzeyi geliştirir
3Sosyal bilimlerde var olan paradigmaların sosyolojik nedenlerini analiz eder ve tartışır
4Farklı yöntemsel yaklaşımları birbiriyle karşılaştırarak benzerlik ve farklılıklarını değerlendirir, yorumlar
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bilim sosyolojik açıdan makro ve mikro düzlemdeki analizlerde, bilim paradigmasındaki değişmeler de sosyo-kültürel değişim süreci içinde ele alınır. Bu çerçevede, bilim olgusu siyasi, iktisadi, coğrafi, sosyal ve kültürel nedenlerin etkileşimi ile oluşan etkileşim örüntüsü zaman ve mekan şartlarına göre incelenir. Makro düzlemde bilim insanları topluluğunun, bilimsel bilgi üretme açısından içinde bulundukları kuruluş/organizasyon şartları ile olan etkileşimleri ele alınırken, mikro düzlemdeki analizlerde bilim insanları topluluğundaki sosyal etkileşimler konu edilir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Bilim sosyolojisi üzerine bazı tespitler
2Bilimsel Bilgi Sosyolojisi
3Rasynalite ve bilimsel bilgi sosyolojisi
4Newton'un Principia'sının toplumsal ve ekonomik köekenleri
5Bilim ve toplumsal düzen
6Bilimin normatif yapısı
7Bilimsel inançlar
8Ara sınav
9Bilimsel araştırmada dogmanın işlevi
10Bilim ve ideoloji
11Bilimde normlar ve ideoloji
12Toplumsal bilim incelemelerinde çıkarlar ve açıklama
13İdeoloji ve bilimsel bilginin sosyolojisi
14Durkheim, Marx, Mannheim ve bilimsel bilginin sosyolojisi
15Bilim incelemelerinde feminist perspektifler
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Balkız, B., Öğütle, VS (Ed.) (2016). Bilim Sosyolojisi İncelemeleri. Ankara: DoğuBatı.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Bütünleme Sınavı122
Derse Katılım14228
Tartışma14114
Soru-Yanıt14114
Beyin Fırtınası14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma122
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma122
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)80
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
ÖÇ14355344455455
ÖÇ23434445435454
ÖÇ34344444334434
ÖÇ45554555554555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00