Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FBÖ2162013334FEN VE TEKN. PROGRAMI VE PLANLAMAZorunlu244
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Fen Bilgisi öğretmen adaylarına program geliştirmenin ve öğretim programlarının temel ilkeleri ve tarihsel gelişimi kavratılarak, geçmişten günümüze fen bilgisi öğretim programlarını ve güncellenen ilkokul ve ortaokul Fen Bilimleri Programının içeriği tanıtılacaktır. Öğretmen adaylarının güncellenen program temel alınarak Fen Bilimleri öğretimi uygulamalarının planlanması ve uygulanması hakkında gerekli bilgi ve becerileri kazanmaları sağlanacaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Asist. Prof. Dr. Sanem UÇA
Öğrenme Çıktıları
1Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar, ilkeler, program geliştirmenin tarihsel gelişimi ile ilgili konularla ilgili bilgi sahibi olmak.
2Geçmişten günümüze Fen Bilgisi eğitim programlarını inceleyerek en son programla ilgili temel bilgi ve becerilere uygun planlamalar yapar.
3Fen Bilimleri programında öngörülen stratejiler ile diğer öğretim stratejilerinin bilgisine sahip olarak karşılaştırmalar ve uygulamalar yapar.
4Fen Bilimleri programında öngörülen yöntem- teknikler, ölçme ve değerlendirme stratejileri ile diğer yöntem ve tekniklerin bilgisine sahip olarak karşılaştırmalar ve uygulamalar yapar.
5Farklı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerine ilişkin ders planı hazırlar ve uygular.
6Fen bilimleri programının uygulanabilirliği ile ilgili bilimsel açıklamaları ve önceki programları göz önünde bulundurarak analizler ve değerlendirmeler yapar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Öğretim programının tanımı, program geliştirmenin ilkeleri, program geliştirmede temel yaklaşımlar, program geliştirme süreci, program geliştirmenin program düzenleme ile farkı, ilköğretim fen ve teknoloji öğretim programının gelişimi ve bileşenleri, fen öğretiminde planlama, ders programı, öğretim etkinliklerinin planlanması; ders, günlük ve ünitelendirilmiş yıllık planların incelenmesi ve hazırlanması, genel öğretim ilkeleri, yöntemleri ve teknikleri. Bu konuların günlük yaşamdan örneklerle zenginleştirilmesi ve 3.–8. sınıflarda uygulanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ile ilişkilendirilmesi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin Tanıtımı ve dönem planı ile ilgili açıklamalar
2Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar, ilkeler, program geliştirmenin tarihsel gelişimi
3Program geliştirme sürecinde, hedefler ve içeriğin belirlenmesi, öğretim programı ile ilgili temel kavramlar ve temel yaklaşımlar
4Eğitim programlarının planlanması, denenmesi ve uygulanması ile ilgili süreçleri ve örnek program tasarısı planlama
5Geçmişten günümüze Fen Bilgisi eğitim programları ve en son yayınlanan Fen Bilimleri (3-8.sınıflar) dersi öğretim programının genel tanıtımı ve karşılaştırılması.
6Fen Bilimleri dersinin amaçları, bilimsel okuryazarlık kavramı ve fen bilimlerinin alanları.
7Yeni Fen Bilimleri programında yer alan tema ünite, konu ve kazanımların incelenmesi
8Ara sınav
9Yeni Fen Bilimleri programında öngörülen stratejiler ile diğer öğretim stratejilerinin karşılaştırılması.
10Yeni Fen Bilimleri programında öngörülen yöntem- teknikler, klasik ve alternatif ölçme –değerlendirme stratejileri ile diğer yöntem ve tekniklerin karşılaştırılması.
11Yeni Fen bilimleri programının öngördüğü farklı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerine ilişkin ders planları: Belirli tema, ünite ve konulara göre en az 3 kazanımı içeren ders planları hazırlanılacak ve sunulacak.
12Yeni Fen bilimleri programının öngördüğü farklı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerine ilişkin ders planları: Belirli tema, ünite ve konulara göre en az 3 kazanımı içeren ders planları hazırlanılacak ve sunulacak.
13Fen ve teknoloji öğretiminde planlama ve önemi. Yeni Fen Bilimleri dersi programından yıllık, ünite ve günlük plan hazırlama.
14Fen Bilimleri dersi ve diğer dersler arasında disiplinler arası yaklaşım: Yeni programın öngördükleri ve bir önceki programla karşılaştırma, örnek uygulama planlama
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Fen ve Teknoloji Öğretimi (Bahar, 2006) TIMSS 2003 VEYA 2007 raporu Demirbaş ve Yağbasan (2005): Türkiye’de etkili fen öğretimi için ilköğretim kurumlarına yönelik olarak gerçekleştirilen program geliştirme çalışmalarının analizi ve karşılaşılan problemlere yönelik çözüm önerileri Ünal ve Diğ (2004): Türkiye’de Fen Bilimleri alanındaki program geliştirme çabalarına bir bakış
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav188
Final Sınavı11010
Derse Katılım14228
Rapor Hazırlama155
Rapor Sunma2510
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma7214
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14456
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)131
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ15555555555
ÖÇ25555555555
ÖÇ35555555555
ÖÇ45555555555
ÖÇ55555555555
ÖÇ65555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00