|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SAEZ3312021333 | İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ | Zorunlu | 3 | 5 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı alan dersleri arasında bulunan bu dersin amacı, Sınıf Eğitimi alanındaki öğretmen adayı öğrencilerin, bir yandan ilk okuma ve yazma öğretiminin kuramsal bağlamına ilişkin bilgileri yapılandırabilmelerini, öte yandan yetmiş iki aylık ilkokul birinci sınıf öğrencilerine okuma ve yazmayı öğretmede yapılandırabildikleri bilgileri beceri düzeyinde uygulamaya koyabilmelerini sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | İlk Okuma ve Yazma Öğretimi dersinin amacını, kapsamını, içeriğini, öteki özel ve genel öğretim alanlarıyla ilişkisini kavrar. | 2 | İlk okuma ve yazma çağı çocuğunun gelişim özelliklerinin ilk okuma ve yazma etkinliklerindeki yerini belirler. | 3 | İlkokul programlarında yer alan kazanımlar, içerik, öğretme-öğrenme süreci, ölçme ve değerlendirme öğeleri bağlamında ilk okuma ve yazma etkinliklerini planlar. | 4 | Planlanan ilk okuma ve yazma etkinliklerini uygular. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | İlk okuma ve yazma öğretiminin amacı, kapsamı, içeriği; öteki genel ve özel öğretim alanı dersleriyle ilişkisi; gestalt kuramı ile bağdaştırmacılık. canlıcılık, nedensellik, saymaca gerçekçilik zihinsel gelişim özelliklerinin ilk okuma ve yazma öğretimindeki yeri | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dünyada İlk okuma ve yazma öğretimi yaklaşımları: bireşim yaklaşımı, çözümleme yaklaşımı, bireşimli çözümleme yaklaşımı | | | 2 | Okuma&Yazma; kavramlarının tarihsel süreçte ve günümüzde üstlendiği anlamlar: ilgili kavramların doğuşu, dünden bugüne gelişimi | | | 3 | Bireşim yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: yazaç (harf) yöntemi, ses yöntemi, seslem (hece) yöntemi, sözcük yöntemi | | | 4 | Çözümleme yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: metin yöntemi, tümce yöntemi, sözcük öbeği yöntemi, sözcük yöntemi | | | 5 | Bireşimli çözümleme yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: metin yöntemi, tümce yöntemi, sözcük öbeği yöntemi, sözcük yöntemi | | | 6 | Gestalt kuramının ilk okuma ve yazma öğretimine etkisi: Gestalt yasaları, ilk okuma ve yazma öğretiminde ne tür görünümlerle kendini göstermektedir? | | | 7 | Yetmiş iki aylık çocuğun zihinsel gelişim özellikleri ve bu özelliklerin ilk okuma ve yazma öğretiminde üstlendiği işlevler | | | 8 | Yetmiş iki aylık çocuğun duygusal ve toplumsal gelişim özellikleri ve bunların ilk okuma ve yazma öğretiminde üstlendiği işlevler | | | 9 | Dünden bugüne ilk okuma ve yazma öğretimi izlenceleri: izlencelerde öne çıkan yaklaşım ve yöntemler, ses temelli yöntemin tarihsel süreçte öteki yöntemler arasındaki görünümü | | | 10 | Günümüzde ses temelli yöntemin yapılandırılmasında kendini duyumsatan sorunların uygulamalarla somutlaştırılması | | | 11 | Gösteren (ses imgesi) ile gösterilen (kavram) ilişkisi bağlamında ses temelli yöntemin görünümleri | | | 12 | Okuduğunu anlama ve anlamlandırma bağlamında ses temelli yöntemin görünümleri | | | 13 | Bitişik eğik el yazısı: olanaklar ve ileride kendini gösterebilecek olanaksızlıklar | | | 14 | Türkiye'de ilk okuma ve yazma öğretiminin gelecekteki görünümüne ilişkin eldeki ipuçları | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Çebi, A. (2004). Anasınıfında Yaratıcı Drama Yoluyla İlk Okuma ve Yazma Öğretimine Altyapı Oluşturmaya Yönelik Bir Model Önerisi, OMEP 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı I / OMEP 2003 World Council and Conference Proceedings I, Yay. Haz.: G. Haktanır & T. Güler, İstanbul: Kelebek Matbaası, ss. 38-66. Çebi, A. (2009). Okuma-Yazmayı Farklı Yaklaşımlarla Öğrenen İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Gördüğünü Yazıyla Anlatma Düzeyleri, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 17/3 (Mayıs 2009), 440-448. Çebi, A. (2011). Saymaca Gerçekçilik: İlköğretim Çağı Çocuğu Köpek Kavramını Spinoza’ya İnat Havlatamaz mı, Mantık, Matematik ve Felsefe IX. Ulusal Sempozyumu / Düşüncenin İletişim Aracı Olarak Edebiyat, Bilim, Sanat ve Felsefe Alanlarında Dil, İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi, Yayın No: 152, Ağustos 2011, ss. 301-314. Çebi, A. (2011). Tarihsel Bağlamıyla Türkiye’de İlk Okuma-Yazma Öğretimi Sorunsalı, Prof. Dr. Cahit Kavcar Türkçe Eğitimi Çalıştayı, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları: 319, 16.12.2011, ss. 439-458 Çebi, A. (2015). Türkiye ile ABD Kaliforniya Eyaleti Anadili Eğitim İzlencelerinde İlk Okuma ve Yazma Öğretimi (Esra Ay Karaçuha ile birlikte), International Journal of Languages’ Education and Teaching, Special Issue, Udes 2015. pp. 28-47. Çebi, A. (2016). Türkiye ile ABD Teksas Eyaleti Anadili Eğitim İzlencelerinde İlk Okuma ve Yazma Öğretimi (Esra Ay Karaçuha ile birlikte), Kuram ve Uygulama Bağlamında Türkçe Öğretimi (Yay. Haz.: Selahattin Dilidüzgün ve diğerleri), Ankara: Pegem Yayınları, ss. 124-135. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 50 | 50 | Final Sınavı | 1 | 90 | 90 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|