Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SAEZ3312021333İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİZorunlu355
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı alan dersleri arasında bulunan bu dersin amacı, Sınıf Eğitimi alanındaki öğretmen adayı öğrencilerin, bir yandan ilk okuma ve yazma öğretiminin kuramsal bağlamına ilişkin bilgileri yapılandırabilmelerini, öte yandan yetmiş iki aylık ilkokul birinci sınıf öğrencilerine okuma ve yazmayı öğretmede yapılandırabildikleri bilgileri beceri düzeyinde uygulamaya koyabilmelerini sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1İlk Okuma ve Yazma Öğretimi dersinin amacını, kapsamını, içeriğini, öteki özel ve genel öğretim alanlarıyla ilişkisini kavrar.
2İlk okuma ve yazma çağı çocuğunun gelişim özelliklerinin ilk okuma ve yazma etkinliklerindeki yerini belirler.
3İlkokul programlarında yer alan kazanımlar, içerik, öğretme-öğrenme süreci, ölçme ve değerlendirme öğeleri bağlamında ilk okuma ve yazma etkinliklerini planlar.
4Planlanan ilk okuma ve yazma etkinliklerini uygular.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İlk okuma ve yazma öğretiminin amacı, kapsamı, içeriği; öteki genel ve özel öğretim alanı dersleriyle ilişkisi; gestalt kuramı ile bağdaştırmacılık. canlıcılık, nedensellik, saymaca gerçekçilik zihinsel gelişim özelliklerinin ilk okuma ve yazma öğretimindeki yeri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dünyada İlk okuma ve yazma öğretimi yaklaşımları: bireşim yaklaşımı, çözümleme yaklaşımı, bireşimli çözümleme yaklaşımı
2Okuma&Yazma; kavramlarının tarihsel süreçte ve günümüzde üstlendiği anlamlar: ilgili kavramların doğuşu, dünden bugüne gelişimi
3Bireşim yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: yazaç (harf) yöntemi, ses yöntemi, seslem (hece) yöntemi, sözcük yöntemi
4Çözümleme yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: metin yöntemi, tümce yöntemi, sözcük öbeği yöntemi, sözcük yöntemi
5Bireşimli çözümleme yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: metin yöntemi, tümce yöntemi, sözcük öbeği yöntemi, sözcük yöntemi
6Gestalt kuramının ilk okuma ve yazma öğretimine etkisi: Gestalt yasaları, ilk okuma ve yazma öğretiminde ne tür görünümlerle kendini göstermektedir?
7Yetmiş iki aylık çocuğun zihinsel gelişim özellikleri ve bu özelliklerin ilk okuma ve yazma öğretiminde üstlendiği işlevler
8Yetmiş iki aylık çocuğun duygusal ve toplumsal gelişim özellikleri ve bunların ilk okuma ve yazma öğretiminde üstlendiği işlevler
9Dünden bugüne ilk okuma ve yazma öğretimi izlenceleri: izlencelerde öne çıkan yaklaşım ve yöntemler, ses temelli yöntemin tarihsel süreçte öteki yöntemler arasındaki görünümü
10Günümüzde ses temelli yöntemin yapılandırılmasında kendini duyumsatan sorunların uygulamalarla somutlaştırılması
11Gösteren (ses imgesi) ile gösterilen (kavram) ilişkisi bağlamında ses temelli yöntemin görünümleri
12Okuduğunu anlama ve anlamlandırma bağlamında ses temelli yöntemin görünümleri
13Bitişik eğik el yazısı: olanaklar ve ileride kendini gösterebilecek olanaksızlıklar
14Türkiye'de ilk okuma ve yazma öğretiminin gelecekteki görünümüne ilişkin eldeki ipuçları
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Çebi, A. (2004). Anasınıfında Yaratıcı Drama Yoluyla İlk Okuma ve Yazma Öğretimine Altyapı Oluşturmaya Yönelik Bir Model Önerisi, OMEP 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı I / OMEP 2003 World Council and Conference Proceedings I, Yay. Haz.: G. Haktanır & T. Güler, İstanbul: Kelebek Matbaası, ss. 38-66. Çebi, A. (2009). Okuma-Yazmayı Farklı Yaklaşımlarla Öğrenen İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Gördüğünü Yazıyla Anlatma Düzeyleri, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 17/3 (Mayıs 2009), 440-448. Çebi, A. (2011). Saymaca Gerçekçilik: İlköğretim Çağı Çocuğu Köpek Kavramını Spinoza’ya İnat Havlatamaz mı, Mantık, Matematik ve Felsefe IX. Ulusal Sempozyumu / Düşüncenin İletişim Aracı Olarak Edebiyat, Bilim, Sanat ve Felsefe Alanlarında Dil, İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi, Yayın No: 152, Ağustos 2011, ss. 301-314. Çebi, A. (2011). Tarihsel Bağlamıyla Türkiye’de İlk Okuma-Yazma Öğretimi Sorunsalı, Prof. Dr. Cahit Kavcar Türkçe Eğitimi Çalıştayı, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları: 319, 16.12.2011, ss. 439-458 Çebi, A. (2015). Türkiye ile ABD Kaliforniya Eyaleti Anadili Eğitim İzlencelerinde İlk Okuma ve Yazma Öğretimi (Esra Ay Karaçuha ile birlikte), International Journal of Languages’ Education and Teaching, Special Issue, Udes 2015. pp. 28-47. Çebi, A. (2016). Türkiye ile ABD Teksas Eyaleti Anadili Eğitim İzlencelerinde İlk Okuma ve Yazma Öğretimi (Esra Ay Karaçuha ile birlikte), Kuram ve Uygulama Bağlamında Türkçe Öğretimi (Yay. Haz.: Selahattin Dilidüzgün ve diğerleri), Ankara: Pegem Yayınları, ss. 124-135.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav15050
Final Sınavı19090
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)140
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ15555555555
ÖÇ25555455545
ÖÇ35554445555
ÖÇ45554555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00