Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SNF2022013333TÜRK DİLİ II(CÜMLE VE METİN BİLGİSİ)Zorunlu243
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere Türkçenin temel söz dizimi yapısını kavratmak, önerme-cümle-sözce ilişkileri konusunda bilgi ve fikir sahibi olmalarını sağlamak; metin kavramı ve metin türleri hakkında temel bilgilere sahip olup yaş seviyesine ve amaca göre metin seçimi yapabilmelerini sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Bir dilin sözdiziminin, o dilin en başta gelen ayırt edici özelliklerinden biri olduğunu kavrayabilme
2Türkçenin sözdizimine ait genel özellikleri Türkçe cümleler üzerinde gösterebilme
3Anlatım bozuklukları konusunda duyarlılık kazanmış olabilme
4“Metin” kavramını açıklayabilme, metin tipleri ve metin türlerini ayırt edebilme
5Bağdaşıklık, tutarlılık ve figür-tema ilişkileri bağlamında yaş seviyesi ve amaca göre metin seçebilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Önerme ve cümle arasındaki ilişki. Mantık açısından cümle. Dil bilimi ve söz dizimi. Türkçenin genel söz dizimi özellikleri. Türkçede kelime grupları. Türkçedeki cümle öğeleri. Örnek metinler üzerinde cümle analizi. Cümle boyutunda anlatım bozuklukları. Sözceleme kuramı. Metin Bilgisine ait temel kavramlar: bağdaşıklık, tutarlılık, figür-tema ilişkisi. Metin tipleri. Metin türleri. Metin tonları. Yaş seviyesine ve amaca uygun metin seçim ilkeleri. İlköğretim ders kitaplarında yer alan metinler üzerinde inceleme.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Cümle ve metin kavramı.
2Cümlenin çözümlenmesi ve cümle türleri.
3Cümledeki fiilin anlamla ilişkisi.
4Dilbilgisi açısından cümle: Kelime yapılarının cümleyi anlamayla ilişkisi.
5Dilbilgisi açısından cümle: Kelime türlerinin cümleyi anlamayla ilişkisi.
6Dilbilgisi açısından cümle: Eylem çatılarının cümleyi anlamayla ilişkisi.
7Metinin temel unsuru: Paragraf.
8Ara Sınav
9Paragrafın yapısının metni anlama ve metin kurmayla ilişkisi.
10Paragraftaki anlatım biçimlerinin metni anlama ve metin kurmayla ilişkisi.
11Metin oluşturma ile ilgili bilgilerini metni anlama ile ilişkisi.
12Metin türlerinin metni anlama ile ilişkisi.
13Roman ve öyküde, metnin iç ve dış yapı özelliklerinin metni anlama ile ilişkisi.
14Şiirde, metnin iç ve dış yapı özelliklerinin metni anlama ile ilişkisi.
15Metin çözümleme.
16Ara sınav
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
EKER, S. (2006), Çağdaş Türk Dili, Ankara: Grafiker Yayınları, GÜNAY, V. Doğan (2004). Metin Bilgisi, İstanbul: Multılıngual Yayınları KARAHAN, L. (1999), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: Akçağ Yayınları NUHOĞLU, Mualla M. (2009), Üniversiteler İçin Metne Dayalı Örnekli - Uygulamalı Türk Dili, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım BİLGİN, M. (2010), Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Ankara: Anı Yayıncılık GÜLENSOY, T. (1994), Türkçe El Kitabı, Kayseri: Bizim Gençlik Yayınları
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14228
Beyin Fırtınası5210
Bireysel Çalışma10220
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma2510
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma155
Okuma5210
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)85
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ15555444555
ÖÇ25555444555
ÖÇ35555444555
ÖÇ45555444555
ÖÇ55555444555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00