Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SNF2022013333 | TÜRK DİLİ II(CÜMLE VE METİN BİLGİSİ) | Zorunlu | 2 | 4 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencilere Türkçenin temel söz dizimi yapısını kavratmak, önerme-cümle-sözce ilişkileri konusunda bilgi ve fikir sahibi olmalarını sağlamak; metin kavramı ve metin türleri hakkında temel bilgilere sahip olup yaş seviyesine ve amaca göre metin seçimi yapabilmelerini sağlamak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Bir dilin sözdiziminin, o dilin en başta gelen ayırt edici özelliklerinden biri olduğunu kavrayabilme | 2 | Türkçenin sözdizimine ait genel özellikleri Türkçe cümleler üzerinde gösterebilme | 3 | Anlatım bozuklukları konusunda duyarlılık kazanmış olabilme | 4 | “Metin” kavramını açıklayabilme, metin tipleri ve metin türlerini ayırt edebilme | 5 | Bağdaşıklık, tutarlılık ve figür-tema ilişkileri bağlamında yaş seviyesi ve amaca göre metin seçebilme |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Önerme ve cümle arasındaki ilişki. Mantık açısından cümle. Dil bilimi ve söz dizimi. Türkçenin genel söz dizimi özellikleri. Türkçede kelime grupları. Türkçedeki cümle öğeleri. Örnek metinler üzerinde cümle analizi. Cümle boyutunda anlatım bozuklukları. Sözceleme kuramı. Metin Bilgisine ait temel kavramlar: bağdaşıklık, tutarlılık, figür-tema ilişkisi. Metin tipleri. Metin türleri. Metin tonları. Yaş seviyesine ve amaca uygun metin seçim ilkeleri. İlköğretim ders kitaplarında yer alan metinler üzerinde inceleme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Cümle ve metin kavramı. | | | 2 | Cümlenin çözümlenmesi ve cümle türleri. | | | 3 | Cümledeki fiilin anlamla ilişkisi. | | | 4 | Dilbilgisi açısından cümle: Kelime yapılarının cümleyi anlamayla ilişkisi. | | | 5 | Dilbilgisi açısından cümle: Kelime türlerinin cümleyi anlamayla ilişkisi. | | | 6 | Dilbilgisi açısından cümle: Eylem çatılarının cümleyi anlamayla ilişkisi. | | | 7 | Metinin temel unsuru: Paragraf. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Paragrafın yapısının metni anlama ve metin kurmayla ilişkisi. | | | 10 | Paragraftaki anlatım biçimlerinin metni anlama ve metin kurmayla ilişkisi. | | | 11 | Metin oluşturma ile ilgili bilgilerini metni anlama ile ilişkisi. | | | 12 | Metin türlerinin metni anlama ile ilişkisi. | | | 13 | Roman ve öyküde, metnin iç ve dış yapı özelliklerinin metni anlama ile ilişkisi. | | | 14 | Şiirde, metnin iç ve dış yapı özelliklerinin metni anlama ile ilişkisi. | | | 15 | Metin çözümleme. | | | 16 | Ara sınav | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
EKER, S. (2006), Çağdaş Türk Dili, Ankara: Grafiker Yayınları, GÜNAY, V. Doğan (2004). Metin Bilgisi, İstanbul: Multılıngual Yayınları KARAHAN, L. (1999), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: Akçağ Yayınları NUHOĞLU, Mualla M. (2009), Üniversiteler İçin Metne Dayalı Örnekli - Uygulamalı Türk Dili, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım BİLGİN, M. (2010), Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Ankara: Anı Yayıncılık GÜLENSOY, T. (1994), Türkçe El Kitabı, Kayseri: Bizim Gençlik Yayınları |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Beyin Fırtınası | 5 | 2 | 10 |
Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|