Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
OAEZ3022018332ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ ÇEVRE EĞİTİMİZorunlu365
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çevre eğitimin ne anlama geldiğini kavramak, bugüne kadar yapılan çalışmaların (gerek nitel gerek nicel) farklılaşmalarının nedenlerini anlamak, çevre eğitimi araştırmalarında ekolleri tanımak, çevre eğitim programının yapılandırıcı yaklaşımda nasıl hazırlanabileceğini tartışmak ve karar vermek ve bu programların uygulanabilirliğini artırmaktır. Bunu yanı sıra tüm yukarıda adı geçen öğelerle sosyo-ekonomik ve kültürel parametreler birleştirilerek öğrenciler ders içerisinde araştırma yapmaya yönlendirecektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Assist.Prof. Dr. Filiz ZAYİMOĞLU ÖZTÜRK
Öğrenme Çıktıları
1Çevre eğitiminin çok disiplinli yönünü bilir.
2Doğa ile parçası olan insan arasındaki dengeyi bilir.
3Okulöncesi dönem öğrencilerinin doğa bilimini sorgulamasını sağlar.
4Bilgi temelli değil tutum ve farkındalık gelişimi bir program takip eder.
5Ucuz, pratik, sağlıklı, tekrar kullanılabilen ve çocuğun merakını derinleştiren aktiviteler uygular.
6Okulöncesi eğitimin tanımı içinde çocuğun bilişsel düzeyine uygun farkındalık geliştirecek aktiviteleri belirler.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Okul öncesi dönemde çevre ile insan arasındaki ilişkinin farkındalığını sağlamak dersin asıl hedefidir. Bilgi aktarımından çok okul öncesi dönem çocukları için farkındalık yaratmak önemlidir. Çevre eğitimi a) insanlar arasındaki ilişkiyi, b) kültürleri ve c) insanoğlunun biyofiziksel alanına değer vermesi için yetenek ve tutum geliştirme sürecini kapsar. Bu tanımlamaya rağmen iki ana kamp arasında çevreye ve çevre eğitimine bakış açısından farklılıklar doğmuştur. Bu kamplar teknosentristler ve ekosentristlerdir. Onların farklı bakış açıları, bir ideolojik yaklaşım olarak kalmamış, aynı zamanda araştırma tekniklerine ve hazırlanan eğitim programlarına yansımıştır. Bu tartışmalara elbetteki akademik çevreler de girmiştir. Bireye bağlı öznel değer yargıları içeren çevre anlayışının günlük yaşamımıza ve eğitim kurumlarımıza nasıl girdiğini sorgulamak ve yapılmış çevre ilintili araştırmaları (tutum, davranış, program, program değerlendirme) irdelemek bu dersin konuları arasındadır. Çevre konusunun çok disiplinli bir alan olmasından yararlanarak fen eğitiminin bir parçası olduğunu kavramak da bu dersin bir diğer hedefidir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin işlenme tekniği hakkında genel biligilerin paylaşılması, beklentiler ve dönem içerisinde yapılabilecek alternatif çalışmaların sorgulanması.
2Çevre terimi ve tarihi gelişimi, çevre eğitiminin farklı tanımlamaları ve konu üzerine farklı bakış açıları çevre sorunları ve bunlara ilişkin ajandalar nelerdir? Çalışma gruplarının oluşturulması.
3Çevre eğitiminin sosyal, fen ve eğitim bilimlerine yansıması, çevre eğitiminin fen bilgisi eğitimine entegrasyonu okulöncesi programında nasıl olabilir?
4Temel ekoloji kavramları ve bu kavramların algılatılması.
5Temel ekoloji kavramları ve bu kavramların algılatılması.
6Kitap ve medyada çocuk-çevre kavramı
7Sürdürebilirlik kavramının ilişkilendirilmesi (Medya ve çevre sorunları)
8Geridönüşüm ve ağaçlandırmanın öneminin kavratılmasıDöngüler-besin zinciri ve taşıma kapasitesi hakkında aktiviteler (Baykuş Peleti aktivitesi)
9Ara sınav değerlendirme
10Su tasarrufu ve organik tarımın öneminin kavratılması (Su döngüsü belgeseli)
11Kentleşme ve göç kavramlarının tartışılması
12Erozyon ve yenilenebilir kaynak konularının irdelenmesi
13Su kirliliği ve oyuncak kimyası konularının irdelenmesi
14Denizaltı yaşamı ve yaban hayatı konuları ile ilgili aktiviteÇöp ve çöplerin ayrıştırılması-hava kirliliği konusunun irdelenmesi
15Pratik uygulamalı aktivitelerin değerlendirilmesi (Popüler çevre sorunları)
16Ders yılı sonu değerlendirilmesi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1) Aydoğdu M. ve Gezer, K. (2006). Çevre Bilimi. Ankara: Anı Yayıncılık. 2) Palmer, J.A. (1998). Environmental education in the 21st century. Theory, practice, progress and promise. New York: Routledge. (Gerekli kısımlar tarafımdan sağlanacaktır) 3) Robert Eccleshall et al. (2003). Political ideologies. London: Routledge. (In text) 4) Elstgeest, J., Harlen, W. (1990). Environmental science in the primary curriculum. London: Paul Chapman Publishing Ltd. 5) Haktanır, K. & Arcak S. (1998). Çevre kirliliği. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları. 6) Gigliotti, L.M. (1990). Environmental education: What went wrong? What can be done? The Journal of Environmental Education, 22 (1), 9-12. 7) Hungerford, H., Peyton, R., & Wilkie, R. (1980). Goals of curriculum development for environmental education. The Journal of Environmental Education, 2 (3), 42-47. 8) Holsman, R.H. (2001). The politics of environmental education. The Journal of Environmental Education, 32 (2), 4-9. 9) Monroe, M. C., & Cappaert, D. (1994). Integrating environmental education into the school curriculum, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company. 10) Project wild: K-12 Activity Guide. (1998). Council for environmetal education. 11) Ödevlerinizi hazırlarken referans kullanımına dikkat ediniz. Tüm ödevler Windows ortamında Word yazılımı ile tamamlanacak ve APA (American Psychological Association) stili ile satır aralıkları 1,5 olarak hazırlanacaktır. 12) Lütfen tüm ödevlerinizi yedekleyiniz (back up) aksi taktirde ödev kayıplarından ders sorumlusu değil ödevi hazırlayan öğrenci sorumlu olacaktır. Bilgisayarım bozuldu çıktı alamadım dememeniz için lütfen yedekleme yapınız.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav17575
Final Sınavı17575
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ12334453
ÖÇ23445335
ÖÇ35441343
ÖÇ44432333
ÖÇ54525555
ÖÇ64444545
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00