Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
GSAT4102017147ORTAÇAĞ İSLAM SANATI VIZorunlu483
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Büyük Selçuklu sonrası Harzemşahlar, Zengiler, İldenizliler, Şirvanşahlar, Eyyubiler ve Memluklar dönemlerine ait Türk İslam mimarisini öğrencilere öğretmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Ahmet Ali Bayhan
Öğrenme Çıktıları
1Büyük Selçuklu sonrası Türk İslam mimarisi hakkında fikir sahibi olabilir.
2Farklı coğrafyalardaki İslam sanatı ve kültürü hakkında fikir sahibi olabilir.
3Türkmenistan, Azerbaycan, Irak, Suriye ve Mısır ile Anadolu’daki Türk-İslam sanatı hakkında fikir sahibi olabilir.
4
5
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Büyük Selçuklu sonrası Harzemşahlar, Zengiler, İldenizliler, Şirvanşahlar, Eyyubiler ve Memluklar dönemlerine ait Türk İslam mimarisi (cami ve mescitler, medreseler, türbeler ve han ve kervansaraylar).
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Harzemşahlar, Aksaray-Ding Türbesi, Fahreddin Razi Türbesi, Sultan Tekeş Kümbeti, Zevzen Camii
2Zengiler, Halep Ulu Camii Minaresi, Makam-ı İbrahim, Hama Cami-i Nur, Musul Ulu Camii, Bosra Gümüştekin Medresesi
3Nuriye Medresesi, Nuriye Maristanı, Mustansıriyye Medresesi, Erbil Minaresi, Sincar Minaresi, Mercan Medresesi
4Mercan Hanı, İmadiye Camii Minberi, Bahir Camii Kapısı, Mar Behram Binası Kapısı, Sincar Mihrabı, Karasaray, İmam Avnüddin Türbesi, Zeynep Hanım Türbesi
5İldenizliler, Mescid-i Muhammed, Aşur Mescidi, Bakü Cuma Camii
6Meydan Kulesi, Şirvanşahlar Saray Külliyesi
7Bakü Kalesi, Pir Hüseyin Hankahı, Mardakyan Büyük Kalesi, Mardakyan Küçük Kalesi
8Ara sınav
9Nardaran Kalesi, Şihovo Camii, Tuba Şah Mescidi, Nahçivan Ulu Camii, Gülistan Kümbeti, Mümine Hatun Kümbeti
10Berde Kümbeti, Aksadanbaba Türbesi, Yusuf Bin Kuseyr Kümbeti, Babi Türbesi, Karabağlar Kümbeti, Derbent Cuma Camii
11Eyyubiler, Mısır’da Eyyubi Mimarisi
12Anadolu’da Eyyubi Mimarisi
13Memluklular, Mısır’da Memluk Mimarisi
14Güneydoğu Anadolu’da Memluk Mimarisi
15Genel Değerlendirme
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Aslanapa, O., Türk Sanatı, İstanbul, 1984. 2. Cezar, Mustafa, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, İstanbul, 1977. 3. Sayan, Yüksel, Türkmenistan’daki Mimari Eserler (XI – XVI. Yüzyıl), Ankara, 1999. 4. Yetkin, S. K., İslam Sanatı Tarihi, Ankara, 1954. 5. Yetkin, S. K. İslam Mimarisi, Ankara, 1965. 6. Yetkin, S. K., İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul, 1984. 7. Islam Art and Architecture (Ed.: M. Hattstein – P. Delius), France, 2000. 8. İslam Sanatı ve Mimarisi (Ed.: M. Hattstein – P. Delius), Italy, 2007. 9. Creswell, K. A. C., The Muslim Architecture of Egypt, Oxford, 1952-60. 10. Creswell, K. A. C., Early Muslim Architecture, Oxford, 1932-40. 11. Behrens-Abouseif, Doris, Islamic Architecture in Cairo, Cairo, 1996. 12. Bayhan, Ahmet Ali, “Mısır’da Memluk Sanatı” TÜRKLER, VI, Ankara, 2002, s. 120–132. 13. Bayhan, Ahmet Ali, “Güneydoğu Anadolu’da Memluk Sanatı” TÜRKLER, VI, Ankara, 2002, s. 133–144.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma7214
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma8216
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ13543534543354354
ÖÇ24354345354435435
ÖÇ35435453435543543
ÖÇ43543534543354354
ÖÇ54354345354435435
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00