Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
GSAT4092017147ORTAÇAĞ İSLAM SANATI VZorunlu473
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Büyük Selçuklu devrine ait Türk İslam mimarisini öğrencilere öğretmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Ahmet Ali Bayhan
Öğrenme Çıktıları
1Büyük Selçuklu devri Türk İslam mimarisi hakkında fikir sahibi
2Farklı coğrafyalardaki İslam sanatı ve kültürü hakkında fikir sahibi olabilir.
3İran’daki Türk-İslam sanatı hakkında fikir sahibi olabilir.
4
5
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Büyük Selçuklu devrine ait Türk İslam mimarisi (cami ve mescitler, medreseler, türbeler ve han ve kervansaraylar).
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Büyük Selçuklular, Isfahan Mescid-i Cuması, Gülpayegan Mescid-i Cuması
2Barsiyan Mescid-i Cuması, Ardistan Mescid-i Cuması, Kazvin Mescid-i Cuması
3Kazvin Mescid-i Haydariye, Zevvare Mescid-i Cuması, Manuçehr Camii, Minareler (Damgan, Belh Devletabad, Gülpayegan, Sin, Pamenar)
4Hargird Medresesi, Rey Medresesi, Türbeler, Kümbed-i Ali, Çihil Duhteran Kümbedi
5Kümbed-i Kabus, İshak-Ata Türbesi, Harrekan Kümbetleri, Kümbed-i Kabud, Radkan Kümbeti, Kişmar Kümbeti
6Sultan Sencer Türbesi, Kümbed-i Surh, Demavent Kümbedi
7Ebu Sait Türbesi, Yartı Kümbeti, Gökendarbaba Türbesi, Abdullah b. Büreyda Türbesi
8Ara sınav
9Hüdayi Nazar Evliya Türbesi, Muhammet b. Zeyd Türbesi, Pir Alemberdar Türbesi
10Pir-i Alemdar Türbesi, Ebu’l-Fazl Türbesi, Tuğrul Bey Türbesi, Urmiye Se Kümbet
11Burc-u Mihmandust, Davezde İmam Türbesi, Lacim Türbesi
12Resget Türbesi, Kirman Kümbed-i Cebeliye, Kümbed-i Aleviyan
13Ribatlar, Ribat-ı Anuşirvan, Ribat-ı Zaferani
14Ribat-ı Şerif
15Büyük Selçuklu Mimarisinin Değerlendirilmesi
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Aslanapa, O., Türk Sanatı, İstanbul, 1984. 2. Cezar, Mustafa, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, İstanbul, 1977. 3. Sayan, Yüksel, Türkmenistan’daki Mimari Eserler (XI – XVI. Yüzyıl), Ankara, 1999. 4. Yetkin, S. K., İslam Sanatı Tarihi, Ankara, 1954. 5. Yetkin, S. K. İslam Mimarisi, Ankara, 1965. 6. Yetkin, S. K., İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul, 1984. 7. Islam Art and Architecture (Ed.: M. Hattstein – P. Delius), France, 2000. 8. İslam Sanatı ve Mimarisi (Ed.: M. Hattstein – P. Delius), Italy, 2007. 9. Creswell, K. A. C., The Muslim Architecture of Egypt, Oxford, 1952-60. 10. Creswell, K. A. C., Early Muslim Architecture, Oxford, 1932-40. 11. Behrens-Abouseif, Doris, Islamic Architecture in Cairo, Cairo, 1996. 12. Bayhan, Ahmet Ali, “Mısır’da Memluk Sanatı” TÜRKLER, VI, Ankara, 2002, s. 120–132. 13. Bayhan, Ahmet Ali, “Güneydoğu Anadolu’da Memluk Sanatı” TÜRKLER, VI, Ankara, 2002, s. 133–144.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma7214
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma8216
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ12345223345452345
ÖÇ23452334452523452
ÖÇ34523445523234523
ÖÇ45234452234345234
ÖÇ52345223345452345
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00