Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TAR40520121340 | TÜRK YENİLEŞME VE FİKİR.H.TAR-I | Zorunlu | 4 | 7 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
2) 18. yüzyıldan itibaren gerçekleştirilen Osmanlı reformlarının sebep ve sonuçları ışığında incelenmesi ve batılılaşma süreci ile birlikte ortaya çıkan fikir hareketlerinin tahlil edilmesi.
2) Osmanlı devletinin gerçekleştirdiği idari siyasi eğitim kültür ve toplum hayatındaki ıslahatlar ile fikri oluşum ve mücadelelerinin tasvir edilerek öğrencinin bilgilendirilmesi. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. Tuğrul Özcan |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Osmanlı Devleti’nin gerçekleştirdiği idari, siyasi, kültürel ve toplumsal ıslahatlar ile fikri oluşum ve mücadeleleri özetleyebilme | 2 | Osmanlı Devleti’nin yenileşme hareketleri hakkında yorum yapabilme | 3 | Osmanlı yenileşmesinin Avrupa modernizmi karşısındaki durumunu ifade edebilme | 4 | Derste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapabilme | 5 | Bu konu hakkında dinleyici önünde bilgi verebilme |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Osmanlı devletinin başlıca reform devirlerinde ( lale devri, III. Selim ve Nizam-ı Cedid, II. Mahmut ıslahatları, Tanzimat fermanı, 3 Kasım 1839, Islahat fermanı, I. Meşrutiyet, 23 Aralık 1876, II. Meşrutiyet 23 Temmuz 1908, yapılan ıslahatlar siyasi, iktisadi, sosyal, dini, fikri ve kültürel ) bunların sebepleri ve sonuçları ile fikir hayatı ve kamuoyunda meydana gelen değişim ve oluşumların ele alındığı ve incelendiği bir derstir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Kaynakların tanıtımı | | | 2 | Osmanlı yenileşmesinin temelleri | | | 3 | Geleneksel yenileşme hareketleri | | | 4 | XVII. Yüzyıl Yenilikçileri I | | | 5 | XVIII. Yüzyıl Yenilikçileri II | | | 6 | Lale devrinde toplumsal ve günlük hayata yönelik faaliyetler (1718- 1730) I | | | 7 | Lale devrinde toplumsal ve günlük hayata yönelik faaliyetler (1718- 1730) II | | | 8 | Lale devrinde toplumsal ve günlük hayata yönelik faaliyetler (1718- 1730) III | | | 9 | Ara Sınav | | | 10 | XVIII. Yüzyıl Yeniliklerinin Değerlendirilmesi | | | 11 | III. Selim Döneminde yenileşmede kapsamlı tasarılar (1789- 1807) I | | | 12 | III. Selim Döneminde yenileşmede kapsamlı tasarılar (1789- 1807) II | | | 13 | III. Selim Döneminde yenileşmede kapsamlı tasarılar (1789- 1807) III | | | 14 | 1808 – 1839 II. Mahmud: devlet ve toplumun batı Avrupa modeline göre şekillendirme I | | | 15 | 1808 – 1839 II. Mahmud: devlet ve toplumun batı Avrupa modeline göre şekillendirme II | | | 16 | 1808 – 1839 II. Mahmud: devlet ve toplumun batı Avrupa modeline göre şekillendirme III | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
BERKES, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi yayınları, İstanbul, 2010.
HAYTA, Necdet – ÜNAL, Uğur, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri, Gazi Kitabevi, Ankara, 2010.
LEWİS, Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, TTK yayınları, Ankara, 1988 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|