Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
MAT31020121310CEBİR-IIZorunlu365
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Halka teorisine giriş yapmak, tamlık bölgesinin bazı özelliklerini irdelemek, tam sayılarda geçerli olan bazı özellikleri tamlık bölgelerine taşımak, polinom halkalarını tanımlamak ve bir sonraki sene işlenecek cisim genişlemeleri konusuna hazırlık yapmak
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Asst. Prof. Dr. Yıldıray ÇELİK
Öğrenme Çıktıları
1İki işlemli cebirsel yapıları ve bunların özelliklerini kavrar
2Halkada karakteristik ve ideal kavramlarını tanır ve bu kavramları kullanarak işlem yapabilir
3Halkaları yapısal olarak sınıflandırabilir ve halkalar arasında ilişkiler kurabilir
4Tamlık bölgesini kesirler cismini kavrar ve tam sayılarda sağlanan bazı özellikleri tamlık bölgelerine taşımayı öğrenir
5Öklid bölgesinin tanımını kavrar ve bazı özelliklerini öğrenir
6Polinom halkalarını kavrar ve polinom halkalarında işlem yapmayı öğrenir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Halka, Sıfır Bölen, Tamlık Bölgesi,Cisim, Bir Halkanın Karakteristiği, Binom Formülü, İdeal, Esas İdeal,Bölüm Halkası,Halka Homomorfileri, Çekirdek,Maksimal ve Asal İdealler,Bir Tamlık Bölgesinin Kesirler Cismi,Bir Tamlık Bölgesinin Kesirler Cismi,Ebob ve Ekok, Asal Çarpanlara Ayrılış,Öklid Bölgesi,Polinom Halkaları,Polinomların Asal Çarpanlara Ayrılışı
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Halka, Sıfır Bölen, Tamlık Bölgesi,
2Cisim, Problemler
3Bir Halkanın Karakteristiği, Binom Formülü
4İdeal, Esas İdeal
5Bölüm Halkası
6Halka Homomorfileri, Çekirdek
7Maksimal ve Asal İdealler
8Ara Sınav
9Bir Tamlık Bölgesinin Kesirler Cismi
10Tamlık Bölgesinde Hesap, Aritmetik Birim, Asal Eleman
11Ebob ve Ekok, Asal Çarpanlara Ayrılış
12Öklid Bölgesi
13Polinom Halkaları
14Polinomların Asal Çarpanlara Ayrılışı
15Final Haftası
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
B. Baumslag , B. Chandler, Group Theory, Schaum’s Outline Series, McGraw-Hill Book Company, 1968 G. Birkhoff , S. Mac lane, A Survey of Modern Algebra, Macmillan, New York , 1965 F. Çallıalp, Örneklerle Soyut Cebir , Birsen Yayınevi, İstanbul, 2009 J.F. Fraleigh, A First Course in Abstract Algebra, Addiso-Wesley, London 1970 I. N. Goldstein, Abstract Algebra, Prentice Hall, New York, 1973 S. Lang, Algebra, Addiso-Wesley, Reading-Massachusetts 1965 W. Ledermann, Theory of Groups, Edinburg, London, New York Interscience Publishers İnc. 1953 H. Şenkon, Soyut Cebir Dersleri Cilt I ve Cilt II, İ.Ü. Fen Fakültesi Basımevi 1998
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav11,51,5
Final Sınavı11,51,5
Bütünleme Sınavı11,51,5
Quiz11,51,5
Derse Katılım14456
Uygulama/Pratik14114
Problem Çözümü14114
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma3412
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma5420
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150,0
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ12      
ÖÇ23      
ÖÇ34      
ÖÇ44      
ÖÇ53      
ÖÇ64      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00