|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | OTF100201911 | DÖNEM-I | Zorunlu | 1 | 1 | 47 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | I. KURUL: TIBBİ BİLİMLERE GİRİŞ
Anatominin tanımı ve terminolojinin öğrenilmesi;
Tıp Tarihi ve Deontoloji’ye giriş, ilkel dönemden günümüze Tıp Tarihinin ve Tıbbi Etik kavramlarının öğrenilmesi;
Tıbbi biyokimya kavramı ve içeriğinin tıp eğitimi mezuniyet öncesi ve sonrası dönemler için öğrenilmesi; çözelti, zayıf asit, zayıf baz ve tampon kavramlarının öğrenilmesi, laboratuvar kurallarının ve laboratuvarda kullanılan malzemelerin öğrenilmesi;
Tıp eğitimi alan öğrencilere biyoistatistiğin sağlık hizmetlerinde önemi ve kullanım alanlarının tanıtılması;
Organik Kimya hakkında genel bilgi verilmesi, öğrencilerin eğitimleri boyunca ve meslek hayatı süresince karşılaşabileceği bir çok mekanizmanın moleküler düzeyde anlaşılmasını sağlayacak bilgilerin aktarılması, organik kimyadaki fonksiyonlu grupların tanıtılması, genel reaksiyonları, asitlik ve bazlık, izomerlik ve stereokimya konularında temel bilgilerin kazandırılması, ilaç olarak kullanılan biyoaktif organik moleküllerin yapılarını anlamaları, bu moleküllerin yan reaksiyonlarıyla ilgili olarak bilgi sahibi olma ve fikir yürütebilme becerisinin kazandırılması, canlıların vücudunda meydana gelen organik reaksiyonlar, vücudumuzdaki reaksiyonları katalizleyen organik yapıdaki enzimlerle ilgili konuları anlayarak takip edebilmeleri için gerekli temel bilgilerin öğrenilmesi, ‘Görmenin Kimyası’, ‘Çok Halkalı Aromatik Hidrokarbonlar ve Kanser’, ‘Biyolojik Önemi Olan Alkol ve Fenoller’ gibi Organik Kimya-Tıp ekseninde kesişen önemli güncel konularla ilgili bilgiler verilmesi
Temel bilgisayar bilgisi, Windows işletim sistemi ve Office Programları hakkında bilgi kazandırılması, öğrencilerin Office Programlarını etkin kullanabilir duruma gelmesinin sağlanması.
Klinik Beceri dersinin tanıtılması; konsültasyon isteme ve yanıtlama becerisinin öğrenilmesi; temel fizik muayene yöntemlerini, Solunum sistemi muayenesini öğrenilmesi; Öykü alma ve fizik muayene yöntemlerinin öğrenilmesi; Hasta hekim iletişiminde temel prensiplerin öğrenilmesi, öykü alma ve geriatrik hastalara yaklaşım konusunda bilgi edinmesi;
II. KURUL: HÜCRE-I
Kemik, eklem, kas, dolaşım ve sinir sistemi hakkında genel bilgilerin öğrenilmesi;
Tıp ve Hukuk, hasta ve hekim hakları ve etik ilkelerin öğrenilmesi;
Lipid, protein ve karbonhidratların sınıflaması, yapısı ve fizyolojik önemi ve biyokimyasal analizlerin temel prensiplerinin öğrenilmesi; venöz ve arteryel kan alınma prensiplerinin, örneklerin alındıktan sonra ayrılmasının, saklanmasının ve taşınılmasının öğrenilmesi, termodinamik kanunları ve bu kanunların canlılara uygulanabilirliğinin öğretilmesi, hücre zarının yapısı ve zardan madde taşınımının öğretilmesi, hücre içi ve hücreler arası sinyal iletim yolaklarının moleküler mekanizmalarının öğretilmesi;
Tıp alanında bir deneme kurulup sonlandırılıncaya kadar hangi aşamalardan geçmesi gerektiği konusunda temel bilginin verilmesi, araştırmanın amacına uygun olacak şekilde deneme planının belirlenmesi ve ilgili deneme planına göre parametrik testleri yapma yeteneğini kazandırması,
Bilgi teknolojilerini tıp alanında bilgi üreticisi ve tüketicisi olarak kullanılabilme becerisinin kazandırılması,
Yabancı cisimle hava yolu tıkanıklığı durumunda müdahale basamaklarının öğrenilmesi; ateşin tanımı, ateş ölçme yöntemlerinin öğrenilmesi; hasta taşıma becerisinin kazanılması; el hijyeninin önemi ve dikkat edilmesi gereken noktalar ile hastane enfeksiyonlarından korunmada el yıkamanın öneminin öğrenilmesi, steril eldiven giyme yönteminin öğrenilmesi; tıp Eğitimi sonrası dolaşım sistemi muayenesini yapabilmesi, Batın Muayenesinin Tıp eğitimi ,mezuniyet öncesi ve sonrası dönemler için öğrenilmesi
Histolojinin tanımı ve içeriğinin öğrenilmesi, histolojik araştırmalarda kullanılan cihazlar ve yöntemler hakkında temel bilgiler vermek; hücre yapısını, sitoplazmik organeller, hücre çekirdeği ve hücre bölünmesini öğretmek; Epitel dokunun genel özelikleri ve tiplerinin öğrenilmesi ve ayırt edilmesinin öğrenilmesi,
Organizmanın atomik ve moleküler içeriği hakkında bilgi verilmesi, hücre membranının elektriksel özellikleri, dinlenim membran potansiyeli ve membran iletkenliği hakkında bilgi verilmesi
Enfeksiyon hastalıklarına neden olan mikroorganizmaların öğrenilmesi, mikroorganizmaların sınıflandırılması, bakteri, virus, parazit ve mantarların temel yapı özelliklerinin öğrenilmesi, beslenme ve üreme koşulları teorik ve uygulamalı olarak öğrenilmesi, Genetik yapıları hakkında temel bilgilerin öğrenilmesi, konak/patojen etkileşimlerinin öğrenilmesi, sterilizasyon/dezenfeksiyon metodlarının teorik ve uygulamalı olarak öğrenilmesi,
Parazit kavramıyla tanışılması,
Hücre yapı ve fonksiyonlarının, hücreler arası iletişimin öğrenilmesi.
Hücre biliminin gelişimi ile hücrelerin yapı ve işlevlerinin ve bunlar arasındaki ilişkinin öğrenilmesi. Hücre inceleme ve kültür teknikleri temel prensipleri ile farklı biyolojik sistemlerde hücre tipleri hakkında bilgi edinilmesi ve hücreler arası ilişkilerin öğrenilmesi.
III. KURUL: HÜCRE-II
Üst ekstremite, alt ekstremite kemik ve eklemleri hakkında genel bilgilerin öğrenilmesi.
Hücrelerin yaşamsal enerji kaynağı olan ATP’nin sentezi, temel indirgeyici bileşiklerin oksidatif fosforilasyon mekanizmaları, lipidlerin sentez, yıkım mekanizmalarının öğrenilmesi, glikoliz , TCA siklusu, pentoz fosfat yolu, glukojen sentez ve yıkım tepkimeleri, glukoneogenez ve uronik asit metabolik yollarının ve düzenlenme mekanizmalarının öğrenilmesi, monosakkaritlerin metabolizmasının düzenlenmesi, aminoasit ve protein metabolizmasının öğretilmesi, enzimlerin tanımı, yapısı, fonksiyonları, enzimatik reaksiyonlara etki eden faktörlerin öğretilmesi, GAG ve glikoprotein metabolizmasının öğretilmesi.
Tıp alanında yapılan bir çalışma ile ilgili deneme planına göre parametrik olmayan testleri yapma yeteneğini kazandırmaktır.
Hücre çekirdeği, DNAnın yapısı-organizasyonu-hasarı-tamir mekanizmaları, RNAnın yapısı-çeşitleri, Replikasyon, Kromozomlar, Mutasyon ve nedenleri, Genetik kod, Transkripsiyon-Translasyon mekanizmaları, Hücre döngüsü ve Hücre Bölünmesi, Gametogenez, Rekombinant DNA teknikleri ve tıpta kullanım alanları, Apoptoz, Kanser genetiği ve Hücresel Yaşlanmanın öğrenilmesi.
Davranış Bilimleri kapsamındaki kavramların içeriklerinin ve bozukluklarının öğrenilmesi. Tıbbi Terminoloji: Gerekli tıbbi terminoloji ve temel Latince bilgisini vermek.
Gen ve kromozom kavramlarının, kalıtım ile ilgili temel bilgilerin ve kuralların, insan genetiğinin temel prensiplerinin, genetik hastalıkların çeşitliliğinin ve genetik etkenleri inceleme yöntemlerinin öğrenilmesi. Klinik Beceri: Erişkin kardiyopulmoner resusitasyon becerisinin kazanılması, Hasta yakınları ve hastane personeli ile iletişim becerisinin kazanılması
Acil hasta kabulü ve hastanın değerlendirilmesi becerisinin kazanılması. Pediyatrik kardiyopulmoner resusitasyon becerisinin kazanılması.
Epitel dokunun genel özelikleri ve tiplerinin öğrenilmesi ve ayırt edilmesi.
IV. KURUL: KEMİK ve EKLEM
Toraks iskeleti, vertebralar, kafatası kemik ve eklemleri hakkında genel bilgilerin öğrenilmesi.
İnorganik bileşikler ve vitaminlerin vucuttaki temel görev ve işlevlerinin öğrenilmesi, nükleik asitlerin metabolizmasının öğretilmesi.
Sağlık Kayıtlarının İncelenmesi, Anket Hazırlama, Veri Tabanı Oluşturma, Raporlama ve kullanılan istatistiksel yöntemler açısından bilimsel makale kritiği yapma yeteneği kazandırmaktır. Davranış Bilimleri:Davranış Bilimleri kapsamındaki kavramların içeriklerinin ve bozukluklarının öğrenilmesi.
Çeşitli kalıtım modelleri sonucu oluşan genetik değişimlerin ve hastalıkların öğrenilmesi, genetik tanı yöntemlerinin tıptaki öneminin bilinmesi, genotoksikoloji, genetik danışma, gen tedavisi ve uygulamaları hakkında bilgi sağlanması. Klinik Beceri: İntravenöz enjeksiyon yapma becerisinin kazanılması. İntramusküler enjeksiyon yapma becerisinin kazanılması.
Bağ dokusu ve Yağ dokusu histolojisinin öğrenilmesi. Kıkırdak, kemik dokuları ve eklemlerin histolojik yapılarının öğrenilmesi.
V. KURUL: KAS ve SİNİR DOKULARI
İnsan vücudunda bulunan iskelet kaslarının komşuluklarının ve fonksiyonlarının teorik ve uygulamalı olarak öğretilmesi.
Kas ve sinir dokularının histolojisini öğretmek. Embriyolojiye giriş, gametonezis, gelişimin I., II. ve III. Haftası, embriyolojik ve fetal dönem, fetal membranlar, plasenta ve konjenital malformasyonları öğretmek.
Sinir sisteminin genel ve hücresel organizasyonu, uyarılabilir hücrede
aksiyon potansiyelinin oluşması ve iletilmesi ile farklı kas dokularında
kasılma mekanizmalarını öğretmek
İnsan vücudunda bulunan kas türlerinin, kas proteinlerinin, kas kasılmasının biyokimyasal temelinin ve kasta kullanılan başlıca enerji kaynaklarının öğrenilmesi
Sinaptik iletişimin, nörotransmitterlerin,nörohormonların ve beyin metabolizmasının ve beynin kimyasal içeriğinin öğrenilmesi.
Kollajen, elastin, Proteoglikanlar, fibronektin ve diğer ekstrasellüler matrix proteinlerinin ve epitel hücrelerinin yapısal özellikleri ve biyokimyasal fonksiyonlarının öğretilmesi
Artropotların, genel özelliklerinin, vektörlüklerinin, tanı, tedavi ve korunma yollarının öğrenilmesi
Erişkin kardiyopulmoner resusitasyon becerisinin kazanılması
Pediyatrik kardiyopulmoner resusitasyon becerisinin kazanılması.
Yabancı cisimle havayolu tıkanıklığı durumunda müdahale basmaklarının öğrenilmesi.
| Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Ahmet Bayrak,
Prof. Dr. H. Serdar Işık,
Prof. Dr. Niyazi Taşcı,
Prof. Dr. Orhan Bas
Prof. Dr. Serdar Işık
Prof. Dr. Tevfik Noyan
Prof. Dr. Tülin Bayrak
Doç. Dr. Ali Aslan
Doç. Alper Çıraklı
Doç. Harun Düğeroğlu
Doç. Ebru Çanakçı
Doç. Mustafa Kerem Çalgın
Doç. Dr. Pınar Naile Gürgör
Doç. Dr. Selma Cırrık
Doç. Sercan Ergün
Doç. Dr. Ülkü Karaman
Doç. Dr. Yasemin Kaya
Doç. Dr. Yeliz Çetinkol
Dr. Öğr. Üyesi Arzu Altunçekiç Yıldırım
Dr. Öğr. Üyesi Atakan Savrun
Dr. Öğr. Üyesi Deniz Deniz Özturan
Dr. Öğr. Üyesi Emine Yurdakul Ertürk
Dr. Öğr. Üyesi Hacer Yaşar Teke
Dr. Öğr. Üyesi Hatice Hancı,
Dr. Öğr. Üyesi Muhammet Değirmenci
Dr. Öğr. Üyesi Seda Keskin
Dr. Öğr. Üyesi Yeliz Kaşko Arıcı
Dr. Öğr. Üyesi Zübeyir Cebeci
| Öğrenme Çıktıları | 1 | Anatomiye giriş, Anatomide genel kavramlar, Anatomi genel ve özel terimleri ile anatomik pozisyonları kavrayabilme; İskelet sistemi ve bütün kemikler hakkında genel bilgilere sahip olabilme; Eklemler hakkında genel bilgileri ve eklem çeşitleri ile vücuttaki eklemleri kavrayabilme; Cranium kemik ve eklemleri hakkında bilgiye sahip olabilme; Kemikler ve eklemler ile ilgili klinik vakaları kavrayabilme | 2 | Bilim insanının yetişmesi için gereken tarihi görüş açısını öğrenir; Bilime dayalı düşünmenin ve etik duyarlığı kazanır; Tıp araştırmalarında ve klinik uygulamalarda etik bilinci edinir; Tıbbın sosyal yönünü kavrar. | 3 | Çeşitli moleküller ve onların canlı hücrelerde ve organizmalarda meydana gelen kimyasal reaksiyonlarıyla ilgisi ve temel biyokimyasal prensipleri kavrar. Karbonhidrat, lipid ve proteinlerin yapısı ve biyokimyasal metabolizmadaki rolünü öğrenir. Protein sentez mekanizması ve nükleik asitlerin yapılarını öğrenir. Vücutta gerçekleşen metabolik süreçler ve birbirleri arasındaki ilişkileri kavrar. Enzimatik reaksiyonların temel prensiplerini öğrenir. | 4 | Çeşitli moleküller ve onların canlı hücrelerde ve organizmalarda meydana gelen kimyasal reaksiyonlarıyla ilgisi ve temel biyokimyasal prensipleri kavrar. Proteinlerin yapısı, fonksiyonları, sentezini öğrenir ve biyokimyasal süreçlerdeki önemini kavrar. Karbonhidratların yapısı ve biyokimyasal metabolizmadaki rolünü öğrenir. Vitaminlerin biyokimyasal süreçlerdeki yerini ve moleküllerle arasındaki metabolik ilişkiyi kavrar. Vücutta gerçekleşen metabolik süreçler ve birbirleri arasındaki ilişkileri kavrar. Enzimatik reaksiyonların temel prensiplerini öğrenir. | 5 | Vücuttaki başlıca kimyasal tampon sistemleri ve etki mekanizmalarını öğrenir. Enzim ve enzimlerle ilgili tanımları, yapılarını ve fonksiyonlarını açıklayabilir. Anabolizma ve katabolizma kavramlarını öğrenir. Termodinamigin kurallarını öğrenir. Aminoasitlerin, proteinlerin ve nükleik asitlerin yapısı ve fonksiyonlarını öğrenir. Trigliserid metabolizmasını öğrenir. Protein ve aminoasitlerin metabolizmasını öğrenir. Üre sentezini öğrenir. | 6 | Karbohidratların yapısını ve biyokimyasal metabolizmadaki rolünü öğrenir. Hücre membranı yapısını öğrenir. Hücre zarından taşınma prensiplerini öğrenir. Sinyal iletim yolaklarının hücresel faaliyetlerde ve hücrenin canlılığındaki önemini kavrar. Eikozonoidlerin, keton cisimlerinin, glikolipidlerin, fosfolipidlerin, kolesterol ve safra tuzlarının sentez ve fonksiyonlarını öğrenir. Protein sentezi, sentez sonrası modifikasyonlar ve proteinlerin yönlendirilmesini öğrenir. | 7 | Karşılaştığı sorunların çözümü için hipotez kurabilir. Elde edilen verileri analiz edebilir ve sonuçlarını yorumlayabilir. Değişkenler arasında ilişki kurabilir ve bu ilişkiyi yorumlayabilir. | 8 | Organik Kimya ile ilgili genel bilgi sahibi olabilmek. Organik Kimyadaki fonksiyonlu gruplar, genel reaksiyonları, asitlik ve bazlık, izomerlik ve stereokimya konularında temel bilgilere sahip olabilmek. İlaç olarak kullanılan biyoaktif organik moleküllerin yapıları, bu moleküllerin yan reaksiyonlarıyla ilgili olarak bilgi sahibi olabilme ve fikir yürütebilme becerisini kazanabilmek. Canlıların vücudunda meydana gelen organik reaksiyonlar, vücudumuzdaki reaksiyonları katalizleyen organik yapıdaki enzimlerle ilgili konuları anlayarak takip edebilmek için gerekli temel bilgilere sahip olabilmek | 9 | Bilgisayar bilimleri ile ilgili kavramları tanımlayabilir. Bilgi ve becerilerini aktarmada bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilir. | 10 | Klinik Becerilerin önemini anlar. Güncel kılavuz önerileri doğrultusunda erişkin temel yaşam desteğini uygular. Hasta yakınları ve hastane personeli ile iletişim becerisini kazanır. Acil hasta kabulünü ve hastanın değerlendirilmesini öğrenir. İntravenöz enjeksiyon tekniğini uygular | 11 | Konsültasyon isteme ve yanıtlama bilgisine sahip olur. Yabancı cisimle havayolu tıkanıklığı durumunda müdahale basamaklarını uygular. Güncel kılavuz önerileri doğrultusunda pediatrik temel ve ileri yaşam desteği uygular. İntramusküler enjeksiyon tekniğini uygular. | 12 | Temel fizik muayene yöntemlerini, Solunum sistemi muayenesini, adli Muayene Adli Rapor yazımını öğrenir | 13 | Öykü almayı ve fizik muayene yöntemlerini öğrenir. Ateşin tanımını yapabilir. Pediatrik acil kavramını bilir. | 14 | Hasta hekim iletişimi ve öykü almaya yaklaşımı öğrenir | 15 | Epitel dokunun genel özelliklerini öğrenir ve tiplerini ayırt eder. Özelleşmiş bağ doku tiplerinden olan kıkırdak ve kemik dokularının histolojisi ile ilgili bilgi sahibi olur | 16 | Organizmanın atomik ve moleküler içeriği hakkında bilgi sahibi olma. Hücre membranının elektriksel özellikleri, dinlenim membran potansiyeli ve membran iletkenliği hakkında bilgi edinme. Voltaja bağımlı sodyum, potasyum ve kalsiyum kanallarının özelliklerini öğrenme | 17 | Önemli bir sağlık sorunu olan enfeksiyon hastalıklarına neden olan mikroorganizmaları tanıyabilir. Mikroorganizmaların yapısal özelliklerinin tanımlanmaları için gerekli için temel işlemleri içeren laboratuvar uygulamalarının yapılabilir. Kazanılan bilgiler ileriki yıllarda okunacak klinik mikrobiyoloji ve enfeksiyon hastalıkları derslerine temel oluşturur. Bilgiye erişme becerilerinde gözlemci, sorgulayıcı ve araştırıcı olur | 18 | Paraziter kavramları eksiksiz olarak tanımlayabilir. | 19 | Vücudun genel organizasyonunu hakkında bilgi sahibi olma, Homeostasis tanımını yapabilme, Hücre membran bileşenleri ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olma, Organellerin fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olma, Hücreler arası iletişim yollarını tanımlama, hücre içi ikinci haberci sistemleri hakkında bilgi sahibi olma | 20 | Hasta taşımanın önemini anlar ve hasta taşıma becerisini kazanır, Boyunluk takmanın önemini anlar ve boyunluk takma becerisini kazanır | 21 | El yıkama nasıl yapılır öğrenir. El yıkama çeşitleri nelerdir ve aralarındaki farklılıklar nelerdir öğrenir. El yıkamanın önemini kavrar. Steril eldiven nasıl giyilir öğrenir | 22 | Kardiyak anamnez ve fizik muaneyi öğrenir. Dolaşım sistemi muayene edilmesinde nelere dikkat edilmesi gerektiğini öğrenir.Sistolik ve diyastolik tansiyon değerlerini ölçebilme, fizik muayene bulgularının doğru kaydedilmesini öğrenir. Nabız ,nabız basıncı kavramlarını öğrenir.Doğru nabız ölçümünün nasıl yapıldığını öğrenir. | 23 | Davranış Bilimleri: Davranış bilimlerinin temel amacı olan ‘’İnsan niçin ve nasıl davranır?’’sorularının bilimsel yanıtlarını kavrarlar. İleride sağlık alanında çalışacak bireyler olarak insanı yalnız bedensel açıdan değil,ruhsal yönden de benliği ve kişiliği olan bir birey olarak ele almayı öğrenirler. İnsanın sağlıklı ve hasta davranışları ile ilgili temel bilgileri ve kavramları öğrenirler . Davranış Bilimleri kapsamında ele alınan temel kavramlar olan ‘’algı,bilinç,öğrenme,dikkat,zeka vb ‘’kavramlarını derinlemesine ele alarak, bu kavramların olması gereken haliyle,bozuklukları arasındaki farkı kavrarlar. .İnsanoğlunun psikolojik açıdan temel gelişim dönemlerini,yetişkin dönemde bireylerin karşılaştıkları sorunlarla baş etmek adına, çoğunlu bilinçdışı olarak kullandıkları sağlıklı ve sağlıksız savunma düzeneklerini öğrenirler | 24 | Tıbbi Terminoloji: Temel Tıbbi Latince bilgisi. En sık kullanılan genel ve özel tıbbi terminolojik terimler. | 25 | Tıbbi Genetik: İnsan genetiğinin temel kavramları ve genetik hastalıkların çeşitliliği konularında bilgi sahibi olur. İnsan genetiğindeki kalıtım modellerini ve kalıtsal hastalıklardaki fenotip ifadeyi bilir. Genetik etkenleri inceleme yöntemlerini, aile ağacı modellerini ve klinik uygulamalarını bilir. Genetik değişimlerin ve genetik tanı yöntemlerinin tıptaki öneminin bilir. Genetik alanındaki yeni gelişmelerin hasta ve ailesi yararına nasıl kullanılabileceğini ve genetik bilgilerin kullanımında dikkat edilmesi gereken etik kuralları öğrenir. | 26 | Tıbbi Biyoloji: Hücre teorileri ve gelişimi hakkında bilgi edinir. Mikroskop çeşitleri, çalışma prensiplerini öğrenir. Hücre kültürü temel prensipleri hakkında bilgi edinir. Hücrelerin fiziksel ve kimyasal yapısını öğrenir. Yapı ve fonksiyon arasındaki ilişkinin önemini kavrar. Biyomoleküller hakkında bilgi edinir. Hücre organelleri ile birlikte bunların yapı ve işlevlerini öğrenir. Hücre membranı yapısı hakkında bilgi edinir. Hücre membranının hücre canlılığı ve bütünlüğünü açısından önemini anlar.Hücre ile çevresi arasındaki madde alış-verişinin temel esaslarını öğrenir. Hücre içinde ve dışına bilgi iletimi hakkında fikir edinir. Hücrelerarası bağlantıları ve hücrenin çevresiyle olan ilişkilerini kavrar. | 27 | Klinik Beceri: Batın Muayenesini öğrenir, Pansuman yapmayı bilir, Cerrahi Acilleri öğrenir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | I. KURUL: TIBBİ BİLİMLERE GİRİŞ
Latince terminoloji, Anatomiye giriş;
Tıp Tarihi ve Deontoloji’nin tanımı ve konusu;
Biyokimyanın tanımı ve konusu; Çözeltiler ,zayıf asitler ve bazlar, Laboratuar (Laboratuar kural ve malzeme tanıtımı); Tamponlar;
Biyoistatistik ile ilgili temel tanımlar;
Organik Kimyaya giriş, Stereokimya, Alkanlar, Alkenler, Alkinler, Aromatiklik, Heterohalkalı Organik Moleküller, Alkoller, Aldehitler, ketonlar, Eterler, Organik Asitler ve Bazlar, Organik Asit türevleri, Aminler;
Bilgisayar, donanım ve yazılım gibi genel tanımlamalar ve Ofis Uygulamaları (Word, Powerpoint)
Klinik Beceri Tanımı; Konsültasyon; Temel fizik muayene yöntemleri, Solunum sistemi muayenesi; Öykü ve fizik muayene; Öykü ve fizik muayeneye klinik yaklaşım;
II. KURUL:HÜCRE-I
Kemikler Hakkında Genel Bilgi, Eklemler Hakkında Genel Bilgi, Kaslar Hakkında Genel Bilgi, Dolaşım Sistemine Giriş;
Tıp ve Hukuk,Hasta ve Hekim Hakları, Organ Transplantasyonunda etik ilkeler;
Lipid ve lipoproteinlerin Yapısı, Kolorimetre; Globüler proteinlerden miyoglobinin yapısı, Hemoglobinin yapısı ve fonksiyonları, Fibröz proteinler, Pratik: Kan alma,serum ,plazma ayrımı, Pratik :Lipitleri tanıtıcı reaksiyonlar; Metabolizmaya giriş, Serbest enerji ve termodinamiğin prensipleri, Aminoasitler, Proteinlerin yapısı , Nükleotidler ve kimyasal yapıları; Karbohidratların Yapısı, Karbohidratları Tanıtıcı Reaksiyonlar, Hücre Membranı ve Transport Sistemleri, Hücre sinyal iletim mekanizmaları;
Hipotez testleri – I (Parametrik testler); Ofis Uygulamaları (Excel, Access) ve İnternet Kullanımı
Yabancı cisimle havayolu tıkanıklığı; Ateş; Hasta Taşıma; El yıkama, steril eldiven giyme; Kardiyak anamnez ve fizik muayene, Tansiyon arteriyel ve nabızın ölçülmesi; Batın Muayenesi
Histolojiye giriş ve çalışma yöntemleri. Hücre yapısı, elemanları ve hücre bölünmesi; Epitel doku histolojisi
Canlıların atomik ve moleküler içeriği, Hücre zarı ve elektriksel özellikleri
Mikrobiyolojiye giriş ve tarihçe, Mikroorganizmaların sınıflandırılması, Mikroorganizmaların temel yapısı, Prokaryotların ince yapısı, Hücre duvar yapısı, Mikroorganizma genetiği, Bakterilerin beslenmeleri ve üremeleri, Boyalar, boyama yöntemleri ve mikroskopik değerlendirme, Mikroorganizmaların üretilmesi ve besiyerleri, Virüsler ve genel özellikleri. Mantarlar ve genel özellikleri, Virülans ve patojenite, Normal vücut floraları, Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi. Pratik: Mikrobiyoloji laboratuvarında kullanılan cihazlar, Boyama yöntemleri, Besiyerleri ve üreme görünümleri, Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi.
Parazitoloji ile ilgili genel kavramlar,
Hücre membranı ve organellerinin fonksiyonel özellikleri, Hücreler arası iletişim ve hücre içi ikinci haberci yolakları
Tıbbi biyolojiye giriş ve hücre bilimi; Hücrenin incelenmesinde kullanılan teknikler; Mikroskop çeşitleri, kullanımları; Hücrenin fiziksel yapısı; Hücrenin kimyasal yapısı ve biyomoleküller; Prokaryotik ve Ökaryotik hücreler; Hücre iskeleti ve ekstrasellüler matrix; Organeller; Plazma membran yapısı ve transport; Hücre sinyal iletimi; Hücrelerarası bağlantılar
III. KURUL: HÜCRE-II
Omuz kuşak kemikleri (Claviculae ve scapulae), Kol kemiği, Ön kol ve el kemikleri, Alt ekstremite kuşak kemiği, Uyluk kemiği, Bacak ve ayak kemikleri, Art. acromiocalvicularis ve sternoclavicularis, Omuz eklemi,
Dirsek, el bilek ve elin eklemleri, Art. sacroiliaca ve sympyhsis pubis, Kalça eklemi Diz, ayak bilek ve ayak eklemleri.
E.T.Z. ve oksidatif fosforilasyon, Yağ asitlerinin oksidasyonu, Yağ asitlerinin sentezi. Glikoliz,
Piruvat metabolizması ve TCA siklusu, Pentoz fosfat yolu, Glukojen metabolizması, Monosakkaritlerin metabolizması. Enzimler, Glukoneogenezis, Uronik asit yolu, GAG ve glikoprotein metabolizması, Trigliseridlerin sentez ve yıkılımı, Protein ve aminoasit metabolizması, Transaminasyon ve oksidatif deaminasyon, Üre siklusu, Aminoasitlerin sentezi, Aminoasitlerin karbon iskeletlerinin metabolizması, Aminoasitlerin özel ürünlere çevrilişi.
Hipotez testleri – II (Parametrik olmayan testler).
Hücrenin Kalıtsal materyalinin yapısı, organizasyonu, hasar-tamir mekanizmaları, Genetik kod, Replikasyon, Transkripsiyon, Translasyon, Rekombinant DNA teknolojisi, Hücre Döngüsü ve Gametogenez, Mutasyonlar.
Davranış Bilimlerine Giriş, Davranış belirleyicileri,temel ilkeler ve kavramlar, Bilinç, Bellek, Algı, Öğrenme, Dikkat ve konsantrasyon, Refleks ve Davranış, Duygu, Zeka ve Patolojisi, Motivasyon ve Dürtü.
Temel tıbbi Latince bilgisi ve genel kullanılan tıbbi terminolojik terimler.
Genetiğe giriş ve genetik terminoloji, Mendel yasaları ve genetiği, Genetik etkenleri inceleme yöntemleri, Kalıtım modelleri.
Pediyatrik yaşam desteği.
Epitel doku histolojisi.
IV. KURUL: KEMİK ve EKLEM
Toraks iskeleti; sternum ve kaburgalar, Vertebralar, Neurocranium (frontal, sphenoidal, occipital), Neurocranium (temporal, ethmoid, parietal), Viscerocranium, Kafatası bütünü, bağlantıları ve çene eklemi, Göğüs kafesi (thorax), Omurga (columnae vertebralis) ve pelvis,
Anorganikler. Vitaminler. Nükleik asitlerin metabolizması.
Araştırma Pratiği ve Değerlendirme.
Anksiyete, Psikoseksüel gelişim, Psikososyal gelişim, Davranışın Psikodinamik Temelleri, Ego Savunma Düzenekleri, Kimlik ve Kişilik Gelişimi, Cinsellik,Cinsel Davranış ve Cinsel Patoloji, Durum ve Rol Kavramı, Normal ve Normal Dışı Kavramı.
Kromozomal anormallikler ve hastalıklar, Klasik olmayan kalıtım şekilleri, Kalıtsal metabolik hastalıklar, Genetik tanı yöntemleri, Genotoksisite, Genetik danışma ve gen tedavisi. Klinik Beceri: İntramusküler enjeksiyon.
Bağ dokusu histolojisi, Yağ dokusu histolojisi, Kıkırdak doku histolojisi, Kemik doku histolojisi, osteogenezis ve eklem histolojisi.
V. KURUL: KAS ve SİNİR DOKULARI
İskelet kasları anatomisi.
Kas dokusu histolojisi
Sinir dokusu histolojisi
Embriyolojiye giriş ve gametogenez
Gelişimin I. Haftası
Gelişimin II. Haftası
Gelişimin III. Haftası
Embriyolojik dönem
Fetal dönem
Fetal membranlar ve plasenta, konjenital malformasyonlar
Sinir sisteminin genel ve hücresel organizasyonu, sinir hücresinde aksiyon potansiyeli oluşumu, iletilmesi, sinaptik entegrasyon
İskelet kasının özellikleri, lif tipleri, enerji metabolizması, kasılma mekanizması ve reseptörleri
Düz kas ve kalp kası kasılma özellikleri
Kas dokusu biyokimyası
Sinir dokusu biyokimyası
Bağ dokusu biyokimyası
Epitel dokusu biyokimyası
Artropotların genel özellikleri, bulaşımı, kliniği, tanı ve tedavisi
Erişkin temel yaşam desteği
Periyatrik yaşam desteği
Yabancı cisimle havayolu tıkanıklığı
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Fakültenin genel tanıtımı ve oryantasyon.
Deontoloji’ye giriş, Tarih öncesi Tıp ve Mezapotamya, Mısır, Hint ve Çin Tıbbı
Organik Kimya’ya giriş, Kimyasal bağlar ve reaktivite, Tamponlar. | | | 2 | Tıbbi terminolojinin tarihçesi,
Dilbilim ve Tıp, Latince terminoloji,
Moleküler bağlanma ve konfigürasyonlar,
Mendel yasaları ve genetiği,
Bellek ve Algı
Yunan, Roma, Bizans, Ortaçağ ve Avrupa Rönesans Tıbbı | | | 3 | İzometrik sterokimya, Alkanlar, Alkenler, Alkinler, Görmenin kimyası.
Özel terminoloji bilgisi
Verinin düzenlenmesi ve sunumu
Genetik etkenleri inceleme yöntemleri
Öğrenme
İslam ve Osmanlı Tıbbı | | Biyokimya laboratuvar kuralları ve malzeme tanıtımı
Biyokimya; titrasyonu | 4 | Aromati bileşikler, Çok halkalı aromatic hidrokarbonlar ve kanser, morfin ve digger azotlu bileşikler
Yer ölçüleri
Tek genli kalıtım, Dominant ve resesif genler ve kalıtım
Latince terminoloji, anatomiye giriş
Tıbbi Etik | | Biyokimya; Kolorimetri | 5 | Genel terminoloji bilgisi
Alkoller, aldehitler ve ketonlar, biyolojik önemi olan alkol ve fenoller
Önek ve sonekler, Temel patoloji ve semptomatoloji
Mendelyen olmayan kalıtım
Psikososyal gelişim,
Değişim ölçüleri, Malpraktis, Metabolizmaya giriş | | Biyokimya; Kan alma, serum-plazma ayrımı | 6 | Eter ve anestesi, organic asitler ve bazlar, organic asit türevleri. Üre. Aminler ile ilgili azot bileşikleri, sülfanilamit ve sülfra ilaçlar
Tıp ve hukuk, organ transplantasyonu
Temel patoloji ve semptomatoloji
Olasılık dağılımları-I
Otozomal kromozomlar ve hastalıklar
Anksiyete, davranışın psikodinamik temelleri
Özel system terminoloji bilgisi | | | 7 | Genel tekrar
Kurul sınavı | Pratik sınavı | Pratik sınavı | 8 | Aminoasitler, Proteinlerin yapısı
Tıbbi biyolojiye giriş ve hücre bilimi, Hücrenin incelenmesinde kullanılan teknikler
Fizyolojiye giriş ve Homeostasis; Vücudun genel bileşimi ve vücut sıvıları
Kemikler Hakkında Genel Bilgi
Olasılık Dağılımları-II (Normal Dağılım)
Gonozomal kromozomlar ve hastalıkları
Aydınlatılmış Onam
Histolojiye giriş ve çalışma yöntemleri | | | 9 | Mikrobiyolojiye giriş ve tarihçe, Mikroorganizmaların sınıflandırılması, Prokaryotların ince yapısı, Mikroorganizmaların temel yapısı
Mikroskop çeşitleri, kullanımları, Hücrenin fiziksel yapısı, Hücrenin kimyasal yapısı ve biyomoleküller
Eklemler Hakkında Genel Bilgi
Glubuler ve Fibröz proteinler
Örnekleme ve Örneklem Büyüklüğü
Klasik olmayan kalıtım şekilleri
Hasta Hakları
| | Histolojiye giriş ve çalışma yöntemleri | 10 | Prokaryotik ve Ökaryotik hücreler, Hücre iskeleti ve ekstrasellülermatrix, Organeller
Kalıtsal metabolik hastalıklar
Hemoglobinin yapısı ve fonksiyonları
Hücre ve hücrenin elemanları
Kaslar Hakkında Genel Bilgi
Hipotez Testleri ve Ortalamaların Karşılaştırılması
Hücre duvar yapısı
Hekim Hakları
| | | 11 | Egonun Savunma Düzenekleri
Organeller
Hücrenin fonksiyonel yapısı
Hücre ve hücrenin elemanları
Oranların Karşılaştırılması
Genetik tanı yöntemleri
Dolaşım Sistemine Giriş
Mikroorganizma genetiği, Bakterilerin beslenmeleri ve üremeleri, Boyalar, boyama yöntemleri ve mikroskopik değerlendirme
Bilimsel Çalışmalarda Etik İlkeler
| | Biyokimya; Aminoasitleri tanıtıcı reaksiyonlar | 12 | Sinir Sistemine Giriş
Kimlik ve Kişilik Gelişimi
Plazma membran yapısı ve transport, Hücre sinyal iletimi, Hücrelerarası bağlantılar
Genotoksisite
Nükleotidler ve kimyasal yapıları, Karbonhidratların Yapısı
Mantarlar ve genel özellikleri
Ki-Kare Testlerinin Kullanımı
Hücre iskelet proteinleri ve hücre hareketleri
| | | 13 | Karbonhidratların Yapısı, Lipid ve lipoproteinlerin Yapısı
Cinsellik, Cinsel Davranış ve Cinsel Patoloji
Nukleus
Genetik danışma ve gen tedavisi
Epitel doku histolojisi
Virüsler ve genel özellikleri
Regresyon ve korelasyon analizi | | Biyokimya; Karbonhidrat tanıtıcı reaksiyonlar | 14 | Normal vücut floraları, Virülans ve patojenite
Durum ve Rol Kavramı, Normal ve Normal Dışı Kavramı
Nukleus, DNA yapısı ve organizasyonu
DNA yapısı ve organizasyonu, Replikasyon
Protein Sentezi
Tek Yönlü Varyans Analizi
Epitel doku histolojisi
Hücre zarında taşıma
| | Biyokimya; Lipitleri tanıtıcı reaksiyonlar
Histoloji ve Embriyoloji; Epitel doku histolojisi | 15 | Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsis
Replikasyon
Hücreler arası iletişim, Hücre içi haberciler
Çoklu Karşılaştırma Testleri
Hücre Membranı ve Transport Sistemleri, Hücre sinyal iletim mekanizmaları
| | Histoloji ve Embriyoloji; Epitel doku histolojisi
Mikrobiyoloji; Mikrobiyoloji laboratuvarında kullanılan cihazlar, Besiyerleri, Üreme görünümleri ve Boyama yöntemleri | 16 | Kurul Sınavı | Pratik sınavı | Pratik sınavı | 17 | Prokaryotik ve ökaryotik kromozomlar, Mutasyonlar ve nedenleri
Enzimler, Glikoliz, Piruvat metabolizması ve TCA siklusu, Monosakkaridlerin metabolizması
Sterilizasyon, Eldiven giyme, Pansuman yapma
Hücre zarı ve elektriksel özellikleri | | Biyokimya; Enzim Deneyi | 18 | Piruvat metabolizması ve TCA siklusu, Pentoz fosfat yolu, Glukoneogenezis, Glukojen metabolizması, Uronik asit yolu, GAG ve glikoprotein metabolizması
DNA hasarı ve tamir mekanizmaları, RNA yapısı ve çeşitleri, Genetik kod
Omuz kuşak kemikleri (Claviculae ve scapulae), Kol kemiği (humerus), Ön kol ve el kemikleri
Voltaj bağımlı iyon kanalları
El yıkama, Ateş Ölçme, Tansiyon ölçme, glukometri kullanımı
DNA hasarı ve tamir mekanizmaları, RNA yapısı ve çeşitleri, Genetik kod
Omuz kuşak kemikleri (Claviculae ve scapulae), Kol kemiği (humerus), Ön kol ve el kemikleri
Voltaj bağımlı iyon kanalları
El yıkama, Ateş Ölçme, Tansiyon ölçme, glukometri kullanımı
| | | 19 | Görme optiği, Hemodinami
Transkripsiyon, Translasyon
E.T.Z. ve oksidatif fosforilasyon, Prostoglandinler ve keton cisimleri, Yağ asitlerinin oksidasyonu, Yağ asitlerinin sentezi, Trigliseridlerin sentez ve yıkılımı, Fosfolipid ve glikolipid sentezi
| Anatomi: Omuz kuşak kemikleri, Kol kemiği, Ön kol ve el kemikleri | | 20 | Alt ektremite kuşak kemiği, Uyluk kemiği (osfemoris), Bacak ve ayak kemikleri, Art. acromiocalvicularis ve sternoclavicularis, Omuz eklemi (art. humeri)
Solunum Mekaniği
Kolesterol ve safra asitlerinin metabolizması, Protein ve aminoasit metabolizması, Transaminasyon ve oksidatif deaminasyon
Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi, Rekombinant DNA teknikleri ve tıpta kullanım alanları | Anatomi: Alt ektremite kuşak ve uyluk kemikleri, Bacak ve ayak kemikleri | | 21 | Üre siklusu, Transaminasyon ve oksidatif deaminasyon, Amino asitlerin sentezi, Protein sentez sonrası kimyasal modifikasyonlar
Dirsek, el bilek ve elin eklemleri, Art. sacroiliaca ve sympyhsispubis, Kalça eklemi (art. coxae), Diz, ayak bilek ve ayak eklemleri
Apoptosis, Hücresel yaşlanma ve genetiği, Hastalıklarda moleküler genetik temeller
Radyasyon Biyofiziği | Anatomi: Üst ekstremite eklemleri | | 22 | Kanser genetiği
Kurul sınavı
| Anatomi: Alt ekstremite eklemleri
Pratik sınavı | Pratik sınavı | 23 | Hasta ve yakınları ile iletişim, onam formu alma, Sağlık personeli ile iletişim
Vitaminler ve anorganikler, Nükleik asitlerin metabolizması
Bağ Dokusu Histolojisi, Yağ Dokusu
Parazitolojiye giriş ve parazitlik
Parametrik Olmayan Testler-I (Mann Whitney U testi, Wilcoxon Testi)
Genel tanımlamalar (Bilgisayar, Donanım ve Yazılım Kavramları vb) ve Tarihçe
Thorax iskeleti; sternum ve kaburgalar, Vertebralar
Helmintlerin genel özellikleri
| | | 24 | Kelime İşlemci (MS Word)
Nükleik asitlerin metabolizması, Vitaminler ve anorganikler
Neurocranium (frontal, sphenoidal, occipital), Neurocranium (temporal, ethmoid, parietal)
Protozoolojiye giriş
Parametrik Olmayan Testler-II (Kruskal Wallis H Testi) | Anatomi: Thorax iskeleti ve vertebralar, Neurocranium (frontal, sphenoidal, occipital)
| Histoloji ve Embriyoloji; Bağ dokusu Histolojisi | 25 | Viscerocranium
Kıkırdak dokusu histolojisi
Hasta taşıma ve boyunluk takma, travmaya yaklaşım | Anatomi: Neurocranium (temporal, ethmoid, parietal)
Klinik Beceri Eğitimi; Hasta taşıma ve boyunluk takma, travmaya yaklaşım | Histoloji ve Embriyoloji; Yağ dokusu
Biyokimya; Nükleik asitler
| 26 | Tıbbi entomolojiye giriş
Araştırma planlaması ve deneme desenleri – I (Araştırma Tipleri)
Kemik dokusu histolojisi, Osteogenezis ve eklem histolojisi
Pediatrik temel yaşam desteği, Hava yolu tıkanıklığı olan hastaya ilk yardım | Klinik Beceri Eğitimi; Erişkinlerde Temel Yaşam Desteği, Pediatrik temel yaşam desteği, Hava yolu tıkanıklığı olan hastaya ilk yardım
Anatomi: Viscerocranium
Kelime İşlemci Uygulamaları (MS Word)
| Histoloji ve Embriyoloji; Kıkırdak dokusu histolojisi
| 27 | Kafatası bütünü, bağlantıları ve çene eklemi, Kafa tabanı
Araştırma planlaması ve deneme desenleri – II (Randomizasyon, Körleme) ve Tanı Testlerinin Değerlendirilmesi
Parazit Hastalıkların Önemi, Sağlık çalışanlarının parazitoloji laboratuvarında karşılaşacağı riskler
Sütur atma becerisi | Klinik Beceri Eğitimi; Sütur atma becerisi
Anatomi: Kafa tabanı, Kafatası bütünü ve çene eklemi,
| Histoloji ve Embriyoloji; Kemik dokusu histolojisi, Osteogenezis ve eklem histolojisi | 28 | Kurul sınavı
| Anatomi: Genel Tekrar
Pratik sınavı
| Pratik sınavı | 29 | Omuz kasları, Kol kasları
Kas doku histolojisi, Sinir doku histolojisi
Zar potansiyelleri ve aksiyon potansiyelleri
Hastalık, Doğum ve Ölüm İstatistikleri
Hesap Tabloları (MS Excel)
Çevresel aciller | Anatomi: Omuz ve kol kasları | Histoloji ve Embriyoloji; Kas doku histolojisi
| 30 | Fossa axillaris, plaxus brachialis,
Sinir sisteminin genel organizasyonu, Duyu reseptörleri
Kas doku biyokimyası
Aile planlaması
Bilimsel Makale Kritiği | Anatomi: Fossa axillaris, plaxus brachialis
Klinik Beceri Eğitimi; Aile planlaması
Hesap Tabloları Uygulamaları (MS Excel) | Histoloji ve Embriyoloji; Sinir doku histolojisi
| 31 | Önkol ve el kasları, Kalça bölgesi kasları, Uyluk bölgesi kasları
Araştırma Pratiği - I (Anket Hazırlama, Veri Tabanı Oluşturma)
Sunum (MS Powerpoint)
İskelet kasının uyarılması, İskelet kasının kasılması
Sinir dokusu biyokimyası
Embriyolojiye giriş ve gametogenez | Anatomi: Önkol ve el kasları | | 32 | Sakral lumbal pudendal pleksus
Gelişimin 1. Haftası
Araştırma Pratiği - II (Verilerin Değerlendirilmesi ve Raporlama)
Düz kas fizyolojisi, Kalp kası fizyolojisi
Bağ ve epitel doku biyokimyası | Anatomi: Kalça bölgesi kasları, Uyluk bölgesi kasları
Bilişim TeknolojileriSunum Uygulamaları (MS Powerpoint)
| | 33 | Bacak ve ayak bölgesi kasları, Sırt ve ense kasları, Göğüs ön duvarı kas ve oluşumları, Karın ön duvarı kas ve oluşumları, İnguinal bölge anatomisi
Bağ ve epitel doku biyokimyası
Gelişimin 1. Haftası, Gelişimin 2. Haftası, Gelişimin 3. Haftası, Embriyonik dönem
İnternet İle İlgili Temel Kavramlar, İnternet İle İlgili Güvenlik Kavramı | Anatomi: Bacak ve ayak bölgesi kasları, Sakral lumbal pudendal pleksus | | 34 | Boyun bölgesi kasları, Yüz bölgesi kasları
Fetal dönem
Spor fizyolojisi: egzersizde kaslar
E-posta, Sosyal Ağlar, Arama Motorları | Anatomi: Sırt ve ense kasları, Göğüs ve karın bölgesi kasları ve inguinal bölge, Yüz bölgesi kasları, Boyun bölgesi kasları
| Fizyoloji: Elektromiyografi (EMG), Kas ileti hızı
| 35 | Kurul sınavı
| Pratik sınavı | Pratik sınavı |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Anatomi Cilt 1 ve Cilt 2 (Prof.Dr. Kaplan Arıncı, Prof.Dr. Alaittin Elhan)
Sobotta İnsan Anatomisi Atlası Cilt 1 ve Cilt 2 (Prof.Dr. Kaplan Arıncı, Prof.Dr. Alaittin Elhan)
Temel Klinik Anatomi (Moore Çevirisi) (Prof.Dr. Alaittin Elhan)
Fonksiyonel Anatomi : Baş Boyun Ve İç Organlar( Prof. Dr. Bedia SANCAK, Prof. Dr. Meserret CUMHUR)
Fonksiyonel Anatomi : Ekstremiter ve Sırt Bölgesi ( Prof. Dr. Doğan Taner)
Tıp Tarihi ve Deontoloji Ders Kitabı
Ders Notları
R.K. Murray, Harper Biyokimya
Harvey, Champe, Lippincott Biyokimya
N.V. Bhagavan, Medical Biochemistry
D.N. Lehninger, Principles of Biochemistry
B.Adam ,Y.Ardıç, Klinik Biyokimya Analiz Metodları
İ.Mehmetoğlu, Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı
Murray RK, Granner DK, Mayes PA, Rodwell VW. Harper Biyokimya (Dikmen N, Özgünen T), 2004, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara
Champe PC, Harvey RA, Ferrier DR. Lippincott’s Biyokimya. (Ulukaya E), 2007, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara
Nelson DL, Cox MM. Lehninger Biyokimyanın İlkeleri. (Kılıç N), 2004, Palme Yayıncılık, Ankara
Dişçi R., 2008. Temel ve Klinik Biyoistatistik. İstanbul Medikal Yayıncılık Ltd. Şti. İstanbul. 255s. ISBN – 978-9944-211-25-3.
Hart Craine Hart, Organik Kimya, Palme Yayıncılık
Fessenden, Fessenden, Logue, Organik Kimya, Güneş Kitabevi
Çankaya S., 2013. Bilişim Teknolojileri Ders Notları
www.ctf.istanbul.edu.tr Tıbbi Beceri Ders Notları
Konsültasyon formu
http://www.tkd-online.org/dergi/TKDA_39_70_1_34.pdf
Harrison İç Hastalıkları Editört: E. Braunwald, A. S. Faucı
İç Hatalıkları Editör: İnci Süleymanlar, Gürler İliçin, Kadir Biberoğlu
V. Aleksanyan, Semptomdan Teşhise
Kliegman, Stanton, St. Geme, Schor, Behrman, Nelson Textbook of Pediatrics
O. Neyzi, T. Ertuğrul, Pediatri
Kumar & Clark Clinical Medicine
Temel Histoloji: Yazar: Luiz C. JUNQEIRA-Jose CARNEIRO; Çeviri Editörleri: Yener AYTEKİN, Seyhun SOLAKOĞLU; Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevi.
Langman Medikal Embriyoloji: Yazar: Thomas W. Sadler, Çeviri Editörü: A. Can BAŞAKLAR, Yayınevi: Palme Kitabevi.
Fonksiyonel İlişkileriyle diFiore Histoloji Atlası: Yazar : Victor P. EROSCHENKO, Çeviri Editörü: Ramazan DEMİR, Yayınevi: Palme Kitabevi.
Kierszenbaum AL, Tres LL. Histoloji ve Hücre Biyolojisi. 3. baskı. Philadelphia, Elsevier Saunders; 2012.
Gartner LP, Hiatt JL. Color Textbook of Histology. 3. baskı. Philadelphia, WB Saunders Company; 2006.
Ross MH, Pawlina W. Histology A Text and Atlas. 6. baskı. Philadelphia, LWW; 2011.
Junqueira LC, Carneiro J. Temel histoloji, 13. baskı. New York, McGraw-Hill Companies; 2013.
Young B, Lowe JS, Stevens A, Heath JW. Wheater's Functional Histology: A Text and Colour Atlas. 5. baskı. China, Churchill Livingstone; 2006.
Eroschenko VP, DiFiore Histoloji Atlası, fonksiyonel ilişkileriyle. Palme Yayıncılık; 2008
Biyofizik: Prof. Dr. Ferit PEHLİVAN, Hacettepe TAŞ, 2009.
Biyomedikal fizik: Prof. Dr. Gürbüz ÇELEBİ, Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi, 2008.
Medical Mikrobiyoloji Jawetz, Lange yayınları. Nobel Tıp kitapları
Temel Mikrobiyoloji ve Bağışıklık Bilimi. Hakkı Bilgehan.
Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı. Mustafa Altındiş
Özcel M.A. Özcel’in Tıbbi Parazit Hastalıkları, 2007, Meta basım, İzmir.
Guyton Tıbbi Fizyoloji: Arthur C. Guyton, John E. Hall. Çeviri Editörleri Hayrunisa Çavuşoğlu, Berrak Çağlayan Yeğen. Nobel Tıp Kitabevi, 11.Baskı, 2007.
Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi: Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Heddwen L. Brooks, Çeviri Editörü: Hakkı Gökbel. Nobel Tıp Kitabevi, 23.Baskı, 2011.
Fizyoloji: Robert M. Berne, Matthew L. Levy, Bruce M. Koeppen, Bruce A. Stantion. Çeviri: Türk Fizyolojik Bilimler Derneği. Güneş Kitabevi, 5. Baskı, 2008
Temel Nöroşirürji cilt 1-2, Türk Nöroşirürji Derneği Yayınları 2010, Principles of Neurosurgery Setti Rengachary- Richard Ellenbogen
A.W. TOPÇU , G. SÖYLETİR; Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji
M. DOĞANAY; Hastane Enfeksiyonları 2013
Temel Kardiyoloji
İç hastalıkları semiyoloji
Davranış Bilimleri: G.Koptagel-İlal,Tıpsal Psikoloji Tıpta Davranış Bilimleri
O.Doğan,Davranış Bilimleri
N.R. Carlson, Fizyolojik Psikoloji Davranışın Nörolojik Temelleri
O. Doğan,Ruh Sağlığı ve Bozuklukları cilt I.
Tıbbi Genetik: Tıbbi Genetik, Başaran N., 2003.
Genetik Kavramlar, Klug WS., Cummings MR., Spencer CA. Çeviri: Cihan Öner. 2007.
Klinik Beceri: 3. Kurul- http://www.tkd-online.org/dergi/TKDA_39_70_1_34.pdf. 4. Ders Kurulu - İM enjeksiyon maketi, enjektör, pamuk, antiseptik solüsyon, eldiven.
Tıbbi Biyoloji, İstanbul Üniversitesi Temel ve Klinik Bilimler Ders Kitapları. Editör Prof. Dr. Mahmut N. Çarin, Nobel Tıp Kitabevleri, 2002.
Tıbbi Hücre Biyolojisi, Steven R. Goodman (Çevirmen Dr. Rasim Özgür Rosti), Nobel Tıp Kitabevi, 2011.
Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter (Çeviri Editörleri: Nur Buyru, Nejat Dalay, Meral Özgüç, Mehmet Öztürk, Mertal Sakızlı), Dördüncü baskı, 2008.
Schwartz principles of surgery
Harrison textbook of surgery
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 4 | 2 | 8 | Final Sınavı | 1 | 4 | 4 | Bütünleme Sınavı | 1 | 4 | 4 | Derse Katılım | 20 | 1 | 20 | Uygulama/Pratik | 40 | 3 | 120 | Laboratuvar | 30 | 2 | 60 | Takım/Grup Çalışması | 2 | 3 | 6 | Bireysel Çalışma | 100 | 4 | 400 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 100 | 400 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 400 | 400 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ13 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ14 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ16 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ17 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ18 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ19 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ20 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ21 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ22 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ23 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ24 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ25 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ26 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ27 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|