Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TKE2112017336 | YENİ TÜRK EDEBİYATI I | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Yeni Türk Edebiyatı, edebî eser, edebî dönemler ve edebiyat tarihi kavramlarını öğrencilere kavratmak, metinler üzerinden dönemleri, edebiyatçıları, eserlerini ve edebî türleri tanıtmak, metin çözümleme yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerde dil bilinci ve estetik bir zevk oluşmasını sağlamak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Hasan Hüseyin MUTLU |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Yeni Türk Edebiyatı I dönemi içerisindeki temel kavramları tanımlar. | 2 | Tanzimatla birlikte edebiyatımıza giren yeni edebî türleri açıklar. | 3 | Dönemin sanatçılarını, eserlerini ve edebî anlayışlarını somut metinler üzerinde değerlendirir. | 4 | Bir metnin edebîlik kriterlerini açıklar. | 5 | Edebî metinleri çözümler ve yorumlar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Birinci ve İkinci Dönem Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı ürünlerini tanımaya yönelik çalışmalar. Dönemin önemli ürünlerinden seçilen metinler üzerinde çözümlemeler yapma ve böylece dönemin özellik ve etkilerini saptama çalışmaları. Dönem içinde önem kazanan sanatçıların toplumsal, kültürel etkilerinin yapıtlarından yola çıkarak belirlenmesi.
Servet-i Fünun ve Fecr-i Âti dönemi Türk edebiyatında belli başlı kişilikler ve döneme yön veren toplumsal olaylar. Bu dönemlere ait ve karakteristik özellikler gösteren bazı ürünlerin çözümlenmesi ve bunların Türkçe eğitiminde kullanılması. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Tanzimat döneminde meydana gelen siyasî ve sosyal gelişmeler. | | | 2 | Gazetecilik ve dergicilik, edebiyata etkisi, Tercüman-ı Ahval. | | | 3 | Şinasi, şiirleri, tiyatrosu; Türk edebiyatındaki etkisi. | | | 4 | Namık Kemal, edebî eserleri, Hürriyet Kasidesi, İntibah romanı. Namık Kemal'in edebî ve diğer fikirleri; Türk siyasi ve kültürel hayatına etkisi. | | | 5 | Ziya Paşa, şiirleri, Terkib-i Bendi, edebî şahsiyeti. Ahmet Mithat Efendi ve eserleri | | | 6 | İkinci nesil Tanzimatçılar; Recaizade M. Ekrem, Araba Sevdası romanı. | | | 7 | Ara Nesil | | | 8 | Sami Paşazade Sezai ve Sergüzeşt romanı. Abdülhak Hamit Tarhan; Makber şiiri. | | | 9 | Ara Sınav | | | 10 | Servet-i Fünûn edebiyatı, teşekkülü. | | | 11 | Tevfik Fikret, şiirleri, fikirleri ve etkileri. | | | 12 | Cenap Şahabettin, şiirlerinden örnek okumalar. | | | 13 | Halit Ziya Uşaklıgil, Mai ve Siyah, romancılığı. | | | 14 | Mehmet Rauf ve diğer Servet-i Fünuncular, Fecr-i Âti topluluğu. | | | 15 | Genel sınava hazırlık | | | 16 | Genel Sınav | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Akyüz, Kenan. (1983). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri. İstanbul: İnkilap ve Anka Yayınları
Kaplan, Mehmet. (1979). Hikaye Tahlilleri / Şiir Tahlilleri. İstanbul.
Aktaş, Şerif. (1996), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri Antolojisi I-II. Ankara: Akçağ Yayınları.
Tanpınar, A. Hamdi (1997). 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Yayınevi
Okay, Orhan (2008). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi. İstanbul: Dergâh Yayınları
Okay, Orhan. (2005). Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Derse Katılım | 3 | 10 | 30 |
Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | ÖÇ2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | ÖÇ3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | ÖÇ4 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | ÖÇ5 | 1 | 4 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|