|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | PDR1052016335 | TÜRKÇE I:YAZILI ANLATIM | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türkçede yazama becerilerinin geliştirilmesi ve yazılı metinlerin türlerine göre tanınması ve metinler arasındaki ilişkilerin öğretilmesi. Yazılı anlatım türlerine uygun metinler oluşturulmasının öğretilmesi. Yazılı anlatım iç ve dış yapı unsurlarının doğru ve yetkin bir şekilde gerçekleştirilmesinin öğretilmesi. Türkçe yazılı anlatım metinlerinin tanıtılması ve öğrencilerin metin oluşturmayı öğrenmeleri. Yazılı anlatımda dilin doğru kullanılması ve anlatım bozukluklarına sebep olan hataların tespit edilmesi. Anlatım bozukluğunun nasıl fark edileceğinin öğretilmesi. Her türlü yazışma metinleri ( dilekçe, tutanak vb.) öğretilir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Hasan Hüseyin MUTLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kompozisyon bilgilerini teorik ve uygulamalı olarak öğrenir. | 2 | Yazılı anlatım türlerini öğrenir. | 3 | Bir konu hakkındaki düşüncelerini planlı yazma aşamalarını kullanarak bütünlük ve tutarlılık içinde yazılı olarak ifade eder. | 4 | Paragrafları plan, bütünlük ve tutarlılık açısından değerlendirebilir. | 5 | Günlük yaşamın gerektirdiği her bağlama uygun dilsel, biçimsel ve içeriksel yeterlikte yazılı metinler üretebilir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Yazı ve önemi, yazılı kültürün gerekliliği, yazı ve dil | | | 2 | Yazılı anlatımın amacı, okuryazar olmak | | | 3 | Yazmayı öğrenmek sorunlar ve öneriler | | | 4 | Yazılı anlatım unsurları- dış yapı unsurları | | | 5 | Yazılı anlatım unsurları- iç yapı unsurları | | | 6 | Yazılı anlatım unsurları- iç yapı unsurları | | | 7 | Yazılı anlatım unsurları- iç yapı unsurları | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Anlatım biçimleri ve özellikleri | | | 10 | Anlatım biçimleri ve özellikleri | | | 11 | Dilekçe, öz-geçmiş, tutanak, rapor, karar | | | 12 | günce, gezi yazısı, anı (hatırat), mektup | | | 13 | Yazılı anlatımda Türkçenin özellikleri- Noktalama ve İmlâ | | | 14 | Yazılı anlatımda Türkçenin özellikleri- Noktalama ve İmlâ | | | 15 | Genel Sınav | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Dr. Ali Yakıcı vd., Türkçe 1 Yazılı Anlatım, Gazi Kitabevi, Ankara, 2008. Arif Hikmet Par, Planlı Yazma Sanatı, İstanbul, 1968. Gedizli, Mehmet. (2006), Yazabilmek Yazılı Anlatıma Giriş-, Marka yay. İstanbul Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Uygulama/Pratik | 3 | 10 | 30 | Takım/Grup Çalışması | 3 | 10 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | ÖÇ3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | ÖÇ4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|