Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SEÇ4552017371TÜRKİYE'DE DİNİ AKIMLARSeçmeli472
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türkiye’de dinî akımları, gayri müslim cemaatleri ve din anlayışlarındaki farklılıkları tarihsel, siyasi, dini, sosyo-psikolojik açıdan tahlil etmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Asim DURAN
Öğrenme Çıktıları
1Din-Mezhep-akım ilişkisini bilir ve değerlendirebilir.
2Dini konularda müslümanlar arası düşünce ayrılıklarının sebeplerini bilir.
3Türkiye’deki Gayri müslim cemaatler ve dini akımların teolojik ve kuramsal yapılarıyla tarihsel gelişimlerini bilir.
4Son yüzyıllarda Türkiye’de ortaya çıkan gayri müslim cemaatler ile dini akımları çıkış sebep-ortam ve temel görüşleriyle bilir.
5Birbirini doğru kabul etmese de farklı akımların var olmasının tabii olduğunu ve hoşgörüyle karşılanması gerektiğini bilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türkiye’de Dini Akımlar dersinin amacı, konusu, kaynakları; dini akım kavramı, din-siyaset ilişkisi; dini akımların ortaya çıkmasında etkili olan sebepler; mevcut dini akımlar; Gayri müslim cemaatler; dini akımların ve gayri müslim cemaatlerin yapısal ve dini-fikri analizi; faaliyet alanları; geleneksel ve yenilikçi dini akımlar; bu akımların lider ve taraftar profilleri; dine akımlar üstü yaklaşım.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş; Dersin tanımı, amacı, konusu, kaynakları, ilgili bilimler.
2Dini akım kavramı, din-siyaset ilişkisi; dini akımların ortaya çıkmasında etkili olan sebepler.
3Osmanlı Dönemi din-devlet ilişkileri ve Gayri Müslim Cemaatler
4Cumhuriyet dönemi din-devlet ilişkileri ve Gayri Müslim cemaatler
5Modern dünyada alternatif bir İslam medeniyeti mümkün mü?
6Değişim sürecinde müslümanları bekleyen muhtemel sorunlar
7Türkiye’de dinî yapı ve cemaatler
8ARA SINAV
9Yahudi Cemaatleri
10Fener Rum Patrikhanesi
11Türkiye'de Protestan Cemaatler
12Süryani Kadim Kilisesi
13Türkiye'de Tasavvufi akımlar ve ortak özellikleri
14Türkiye’de İslamcılığın dini ve siyasi görüntüsü
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1 Hasan Onat, Din Anlayışında Değişim Süreci, Ank. 20032 Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ank. 20033 Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma, İstanbul-ts4 Mümtazer Türköne, İslamcılığın Doğuşu, Ank. 20035 Nilüfer Göle, İslam ve Modernlik Üzerine Melez Desenler, İstanbul 20006 Sönmez Kutlu, “İslam Düşüncesinde Tarihsel Din Söylemleri”, İslâmiyât Dergisi, Cilt:IV, Sayı: 4 (2001)7 Sönmez Kutlu: Çağdaş İslam Akımları ve Sorunları, Ankara 2008.8 Şerif Mardin, Bediüzzaman Said Nursi Olayı, İstanbul 19959 Şerif Mardin, Türkiyede Din ve Siyaset, İstanbul 199110 Şaban Sitembölükbaşı, Türkiyede İslamın Yeniden İnkişafı (1950-1960), İstanbul 1995.11 Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12020
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)71
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20
ÖÇ1   35444534544343444
ÖÇ2   54354354433534554
ÖÇ3   34333344433543333
ÖÇ4   44555343453434444
ÖÇ55  35353434344435435
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00