Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SEÇ4392017371YAŞAYAN DÜNYA DİNLERİSeçmeli472
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Uzak doğunun başlıca inançlarından olan Hinduizm, Budizm, ile ilgili objektif bilgi sunmak. Geleneksel Türk inançları hakkında bilgi vermek ve bu inançlar doğrultusunda sergilenen gelenek ve davranışları tanıtmak; bu davranışlardan İslam sonrasında devam edenleri ve günümüz Türk toplumunda veya diğer Türk toplumlarında tezahürleri bulunanları tespit ederek bunlar arasında paralellikler kurmaktır. Ortadoğu menşeli olan dinlerden Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam derinlemesine incelenmektedir. Öğrencilere derskriptif metodoloji çerçevesinde normatiflikten ve apolojiden uzak kalınarak objektif bilgiler vermek. Günümüz dünyasının iki önemli dini olan Yahudilik ve Hıristiyanlığı; kökenleri, dinî önderleri (kurucuları), tarihsel gelişim süreçleri, kutsal metinleri, inanç, ibadet, ritüel ve gelenekleriyle tanıtmaktır. Bilhassa dünya çapında yaygınlık kazanmış olan Hıristiyanlığın alt kollarının gruplarının tarihi serüvenlerini ve ortaya çıkış sebeplerini tanıtmak ve İslam dini ile ilgili karşılaştırmalara yer vermek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Asim DURAN
Öğrenme Çıktıları
11 Din olgusunun evrensel bir realite olduğunu, bu realiteyi bilimsel metotlarla anlama ve incelemenin bir gereklilik olduğunu anlar. 2 Hint ve Çin dinlerini genel özellikleriyle tanıyarak din olgusunun mahiyetini kavrar 3 Dinin insan hayatında yadsınamaz bir yerinin ve rolünün bulunduğunu kavrar 4 Ortadoğu coğrafyasında doğmuş olan dinleri ve bunların İslam üzerindeki etkilerini kavrar 5 Günümüz dünyasının en önemli dinlerinden olan Yahudilik ve Hıristiyanlığı tarihî gelişimleri, kutsal metinleri, inanç, ibadet ve ritüelleriyle objektif bir biçimde tanır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Din nedir ve dinin hem birey yaşamında hem de toplumsal alandaki işlevi nedir? sorusu bağlamında Dinler Tarihi dersinde ilk olarak dinin kökeni ve anlaşılmasıyla ilgili belli başlı teoriler ve dinlerin sınıflandırılması inceleme konusu yapılmaktadır. Ardından diğer dinleri etkileme boyutu olan Mezopotamya ve Mısır inanışları genel olarak ele alınmaktadır. Yine yerel kabile inançlarına örnek olarak Afrika inanışları incelenmektedir. Daha sonra ise “Yaşayan Dünya Dinler”olarak da adlandırılan dinler Hint Kökenli Dinler (Hinduizm, Budizm, Jaynizm, Sihizm), Uzak Doğu Kökenli Dinler (Çin Dinleri- Daoizm ve Konfüçyanizm- Şintoizm ve Yakın Doğu Kökenli Dinler (Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam) başlıkları altında ele alınmaktadır. Bu derse inceleme konusu yapılan tüm dinler ortaya çıkışları, tarihi gelişimleri, temel inanç ve ibadetleri çerçevesinde mensuplarının yaşamlarında yansımasını buldukları gibi ele alınmaktadır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş: Din ve Dinler Tarihi
2Dinler Anlama Sorunu
3Dinler Tarihinin Bazı temel meseleleri
4Asya ve Çin Dinleri: Hinduizm
5Budizm
6Sihizm ve Caynizm
7Çin Dinleri
8Vize Sınavı
9Japon Dinleri
10Mecusilik
11Yahudilik
12Hıristiyanlık
13Yerel Afrika Dinleri
14Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi: Tarih, İnanç ve İbadet, İstanbul: Ensar Yayınları, 2013. Şinasi Gündüz (ed.) Yaşayan Dünya Dinleri, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2013. Mircea Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, I-III, İstanbul 2003. Abdurrahman Küçük vd. Dinler Tarihi, Ankara: Berikan Yay. 2009. Anna Marie Schimmel, Dinler Tarihine Giriş, İstanbul 1999 Ali Şeriati, Dinler Tarihi, I-II, Ankara: Fecr, 2012. Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Isparta, 2004. Ananda K. Coomaraswamy, Hinduizm ve Budizm , İstanbul, 2000
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14342
12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)64
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20
ÖÇ1233244  3  4352 43  
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00