|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SEÇ4392017371 | YAŞAYAN DÜNYA DİNLERİ | Seçmeli | 4 | 7 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Uzak doğunun başlıca inançlarından olan Hinduizm, Budizm, ile ilgili objektif bilgi sunmak. Geleneksel Türk inançları hakkında bilgi vermek ve bu inançlar doğrultusunda sergilenen gelenek ve davranışları tanıtmak; bu davranışlardan İslam sonrasında devam edenleri ve günümüz Türk toplumunda veya diğer Türk toplumlarında tezahürleri bulunanları tespit ederek bunlar arasında paralellikler kurmaktır. Ortadoğu menşeli olan dinlerden Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam derinlemesine incelenmektedir. Öğrencilere derskriptif metodoloji çerçevesinde normatiflikten ve apolojiden uzak kalınarak objektif bilgiler vermek. Günümüz dünyasının iki önemli dini olan Yahudilik ve Hıristiyanlığı; kökenleri, dinî önderleri (kurucuları), tarihsel gelişim süreçleri, kutsal metinleri, inanç, ibadet, ritüel ve gelenekleriyle tanıtmaktır. Bilhassa dünya çapında yaygınlık kazanmış olan Hıristiyanlığın alt kollarının gruplarının tarihi serüvenlerini ve ortaya çıkış sebeplerini tanıtmak ve İslam dini ile ilgili karşılaştırmalara yer vermek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Asim DURAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | 1 Din olgusunun evrensel bir realite olduğunu, bu realiteyi bilimsel metotlarla anlama ve incelemenin bir gereklilik olduğunu anlar.
2 Hint ve Çin dinlerini genel özellikleriyle tanıyarak din olgusunun mahiyetini kavrar
3 Dinin insan hayatında yadsınamaz bir yerinin ve rolünün bulunduğunu kavrar
4 Ortadoğu coğrafyasında doğmuş olan dinleri ve bunların İslam üzerindeki etkilerini kavrar
5 Günümüz dünyasının en önemli dinlerinden olan Yahudilik ve Hıristiyanlığı tarihî gelişimleri, kutsal metinleri, inanç, ibadet ve ritüelleriyle objektif bir biçimde tanır. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Din nedir ve dinin hem birey yaşamında hem de toplumsal alandaki işlevi nedir? sorusu bağlamında Dinler Tarihi dersinde ilk olarak dinin kökeni ve anlaşılmasıyla ilgili belli başlı teoriler ve dinlerin sınıflandırılması inceleme konusu yapılmaktadır. Ardından diğer dinleri etkileme boyutu olan Mezopotamya ve Mısır inanışları genel olarak ele alınmaktadır. Yine yerel kabile inançlarına örnek olarak Afrika inanışları incelenmektedir. Daha sonra ise “Yaşayan Dünya Dinler”olarak da adlandırılan dinler Hint Kökenli Dinler (Hinduizm, Budizm, Jaynizm, Sihizm), Uzak Doğu Kökenli Dinler (Çin Dinleri- Daoizm ve Konfüçyanizm- Şintoizm ve Yakın Doğu Kökenli Dinler (Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam) başlıkları altında ele alınmaktadır. Bu derse inceleme konusu yapılan tüm dinler ortaya çıkışları, tarihi gelişimleri, temel inanç ve ibadetleri çerçevesinde mensuplarının yaşamlarında yansımasını buldukları gibi ele alınmaktadır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Giriş: Din ve Dinler Tarihi | | | 2 | Dinler Anlama Sorunu | | | 3 | Dinler Tarihinin Bazı temel meseleleri | | | 4 | Asya ve Çin Dinleri: Hinduizm | | | 5 | Budizm | | | 6 | Sihizm ve Caynizm | | | 7 | Çin Dinleri | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | Japon Dinleri | | | 10 | Mecusilik | | | 11 | Yahudilik | | | 12 | Hıristiyanlık | | | 13 | Yerel Afrika Dinleri | | | 14 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi: Tarih, İnanç ve İbadet, İstanbul: Ensar Yayınları, 2013. Şinasi Gündüz (ed.) Yaşayan Dünya Dinleri, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2013. Mircea Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, I-III, İstanbul 2003. Abdurrahman Küçük vd. Dinler Tarihi, Ankara: Berikan Yay. 2009. Anna Marie Schimmel, Dinler Tarihine Giriş, İstanbul 1999 Ali Şeriati, Dinler Tarihi, I-II, Ankara: Fecr, 2012. Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Isparta, 2004. Ananda K. Coomaraswamy, Hinduizm ve Budizm , İstanbul, 2000 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | | 1 | 20 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|