Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SEÇ3572017371İSLAM EĞİTİM TARİHİSeçmeli352
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
İslam tarihindeki eğitim faaliyetleri, eğitim kurumları, eğitim programları ve politikaları hakkında bilgi sahibi olmak, İslam eğitim tarihini günümüz eğitim problemlerine ışık tutacak şekilde yorumlamak
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Yusuf Bahri Gündoğdu
Öğrenme Çıktıları
1İlk dönemden başlayarak İslam eğitiminde kurumsallaşma sürecini bilir.
2 İslam eğitim kurumlarını özellikleri ve eğ itim unsurları itibariyle tanır.
3İslam eğitim tarihi ile ilgili kazanımlarından hareketle günümüz İslam eğitimini değerlendirir.
4İslam eğitim tarihinde dönemler arasında kıyaslama yapar.
5Medrese öncesi ve medrese sonrası eğitim politikalarında yaşanan değişimi değerlendirir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu derste Hz. Peygamberden günümüze din eğitiminin geçirdiği sürecin öğretim unsurları itibariyle değerlendirilmesi, genel bilgi edimiyle beraber ana dönemler itibariyle farklılıkların kıyaslamalı olarak ortaya konulması amaçlanmaktadır. Konular Hz. Peygamber, halifeler, Emeviler, Eyyubiler, Endülüs Emeviler, Selçuklular, Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi olarak ana hatlarıyla sınırlandırılacak, kurumlar dönemler ve öğretim unsurları göz önünde bulundurularak incelenecek ve her dönem sonrası ele alınan önceki dönemlerle karşılaştırmalı olarak yeniden değerlendirilecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İslam Öncesi Eğitim ve Özellikleri
2İslam’da Eğitim Anlayışı ve Eğitim Unsurları
3Mekke Dönemi Eğitim Hareketleri ve Kurumları
4Medine Dönemi Eğitim Hareketleri ve Kurumları
5Dört Halife Dönemi Eğitim Hareketleri ve Kurumları
6Medrese Öncesi Eğitim Kurumları ve Özellikleri
7Medrese Öncesi Eğitim Kurumları ve Özellikleri
8İslam Eğitimine Yön Verenler (El-Memnun, Nurettin Zengi)
9ARA SINAV
10İslam Eğitimine Yön Verenler (Selahattin Eyyubi)
11Medrese Sonrası İslam Eğitimi ve Özellikleri
12Medrese Sonrası İslam Eğitimi ve Özellikleri
13Osmanlı'da Eğitim
14İslam’da Eğitim-Medeniyet İlişkisi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Çelebi, A., İslam’da Eğitim-Öğretim Tarihi, Terc.:Ali YARDIM, Damla Yayınları, İstanbul, 1998. Dağ, M., Öymen, H.R., İslam Eğitim Tarihi, Milli eğitim Basımevi, Ankara, 1994 Kazıcı, Z., Ana Hatlarıyla İslam Eğitim Tarihi. Gözütok, Ş., İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi (Hz. Peygamber Dönemi Eğitim Öğretim), Sözcü Kitapevi, Anlara. Çağatay, N., İslam Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliyye Çağı, Ankara, 1971. Makdisi, G., Ortaçağda Yükseköğretim (İslam Dünyası ve Hristiyan Batı), Klasik Yayınları, İstanbul, 2012. Parladır, S., İslam’da Örgün Eğitim, İzmir, 2006. Ayhan, H., Eğitime Giriş ve İslamiyet’in Eğitime Getirdiği Değerler, Damla Yayınları, İstanbul, 1982.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma616
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma8216
Okuma14342
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)66
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20
ÖÇ133443432333 3 23    
ÖÇ243433343334 3 33    
ÖÇ323433233333 3 33    
ÖÇ433433233333 3 23    
ÖÇ532433233342 3 34    
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00