Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SEÇ3272017371HADİS TENKİDİSeçmeli352
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Yaşadığımız dönemde hadis problemleri denince akla ilk olarak metin tenkidi meselesi gelmektedir. Kadim ulemanın bu soruna ne kadar eğildiği ve yeni çalışmalara ihtiyaç olup olmadığı tartışılmaktadır. Bu konuda sağlıklı ve doğru bir anlayışa sahip olabilmek için bilimsel bakış açısına ihtiyaç vardır. Derste bunun yöntemi kazandırılmaya çalışılmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Yunus Yazıcı
Öğrenme Çıktıları
1Araştırma becerisi
2Analiz ve Sentez kapasitesi
3Temel Genel Bilgi (Kültür)
4Karar verme becerisi
5Eleştiri ve özeleştiri yeteneği
6Farklı kaynaklardan bilgi toplama ve analiz yeteneği
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Orta-ileri seviyede Arapça biliyor olmak. Hadis usulü temel bilgisine sahip olmak.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu derste metin tenkidini oluşturan iki kavramın etimolojisi üzerinde durulmakta ve ilk dönemlerden itibaren başta muhaddisler olmak üzere İslam bilginlerinin konuya yaklaşımı ele alınmaktadır. Günümüzde hadis metinleri üzerindeki tartışmalar da göz önünde bulundurularak rivayetleri değerlendirirken nasıl bir yöntem takip edilmesi gerektiği üzerinde durulmakta ve bunun aşamaları örnekleriyle anlatılmaktadır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Metin Tenkidi Kavramı
2Kur’an Ve Hadisler Çerçevesinde Metin Tenkidi
3Sahabenin Duydukları Haberlere Yaklaşımları
4Rivayetlere Eleştirel Yaklaşımın Tarihi
5Son Dönemlerde İslam Dünyasında Metin Tenkidi
6Türkiye’de Metin Ve Muhteva Tenkidi
7Sened Ve Metin Arasındaki İlişki
8Metinle İlgili Hadis İlimleri
9Fakihlerin Hadis Metinlerine Yaklaşımı
10Fukaha Ve Haber-İ Vahid
11Fakihler Ve Muhteliful Hadis İlmi
12Dirâyetu’l-Hadîs
13Hadislerin Kur’an’a Arzı
14Hadislerin Hadislere Arzı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Enbiya Yıldırım-Hadiste Metin Tenkidi Ahmet Keleş-Hadis İlminde Metin Tenkidi Örnekleri Mustafa Ertürk-Metin Tenkidi Selahattin Polat-Metin Tenkidi Misfir Dümeyni-Hadiste Metin Tenkidi Metodları
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Tartışma717
Beyin Fırtınası313
Makale Kritik Etme717
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma717
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma818
Okuma14114
10110
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)58
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20
ÖÇ1  3     5   4   2  1
ÖÇ2   1   2   3       5
ÖÇ31  2   3   4   5  1 
ÖÇ4 2   1   5   4  3  2
ÖÇ5  3  4   5  5  4   3
ÖÇ65  5  4   4   1  2  
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00