Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | PMS4082016954 | TARİHİ ÇEVRELERDE PEYZAJ PLANLAMA | Seçmeli | 4 | 8 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencilere doğal ve kültürel mirasımızın korunması bağlamında tarihi çevrelere değişen sosyal yapıya uygun yeni işlevlerin (onarma, canlandırma, içinde yaşanılabilir hale getirme) nasıl getirilebileceğine dair genel bir bilgi birikimi kazandırmak, tarihi çevreleri korunurken planladıkları yeni dış mekan ve yapılarla nasıl denge kurabileceğini öğretmek ve armonik ve kontras yaklaşımlarla yeni ile eski arasında bütünlük ve birlik kuran planlamalarda izlenecek sürece dair uygulama bilgisi vermektir.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğretim Görevlisi Dr. Gülşah BİLGE |
Öğrenme Çıktıları |
1 | tarihi çevre kavramı ve tarihi çevrelerin sınıflandırılmasıyla ilgili genel bilgiye sahip olacak ve tarihi çevre koruma kavramlarını özetleyebilecekler. | 2 | tarihi çevrelere dair koruma kavramının gelişimi ve gerekliliğini değerlendirebilecek ve temel koruma stratejilerini tanımlayabilecek bilgi birikimine sahip olacaklar. | 3 |
tarihi çevrelerin geçmiş bağlamlarının günümüz coğrafyası ve kültüründe tanımladığı ilişkileri belirleyecek ve geçmiş-gelecek entegrasyonunu koruma yaklaşımıyla nasıl sağlayacaklarını değerlendirebilecekler. | 4 | seçtikleri bir tarihi çevrenin uygun geçmiş ve gelecek ilişkileri kurgulayarak nasıl bir koruma stratejisi bağlamında planlanacağını ortaya koyabilecek. | 5 | tarihi çevrelere dair koruma stratejileri bağlamında tasarım yaklaşımları geliştirebilecekler. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Tarihi çevrenin tanımı Tarihi çevrelerin sınıflandırılmasıTaşınır kültür varlıkları, Taşınmaz doğa ve kültür varlıkları, Geçmişten günümüze bilgi iletim kaynakları olarak tarihi çevreler ve korunma ihtiyaçları Koruma ölçütleri; tarihi belge ölçütü, zaman ölçütü, estetik ve kültürel değer ölçütü. Koruma ölçütlerinin belirlenmesi için yapılacak araştırmalar: Tarihi ve arkeolojik araştırmalar, sanat tarihi araştırmaları, teknik araştırmalar, anıtın yasal statüsünün belirlenmesi, Restorasyon kavramı, Tarihi çevre koruma, planlama ve tasarımı ile ilgili örneklerin değerlendirilmesi Tarihi çevrelerin kültürel çözümlemeleri: Antik Mısır, Mayalar, Pompei, Efes vb. Peyzaj arkeolojisi kavramı, Tarihi çevrelerin kültürel bağlamlarının günümüz çevrelerine entegrasyonu, Geçmiş-gelecek sürekliliğinde tarihi çevre tasarımı
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Tarihi çevre tanımı | | | 2 | Tarihi çevrelerin sınıflandırılması:Taşınır kültür varlıkları | | | 3 | Tarihi çevrelerin sınıflandırılması:Taşınmaz kültür varlıkları | | | 4 | Geçmişten günümüze bilgi iletim kaynakları olarak tarihi çevreler ve korunma ihtiyaçları | | | 5 | Koruma ölçütleri; tarihi belge ölçütü, zaman ölçütü, estetik ve kültürel değer ölçütü | | | 6 | Tarihi çevre koruma ölçütlerinin belirlenmesi için yapılacak araştırmalar: Tarihi ve arkeolojik araştırmalar, sanat tarihi araştırmaları, teknik araştırmalar ve Restorasyon kavramı | | | 7 | Peyzaj ekolojisi kavramı, Final ödevi konu seçimi | | | 8 | Tarihi çevrelerin kültürel çözümlemeleri | | | 9 | Arasınav | | | 10 | Tarihi çevrelerin kültürel çözümlemeleri | | | 11 | Tarihi çevrelerin kültürel bağlamının günümüz çevreleriyle entegrasyonu, Tartışma | | | 12 | Final ödevi için ara sunumlar ve tartışma | | | 13 | Tarihi çevrelerin kültürel çözümlemeleri, Türkiye'den örnekler | | | 14 | Geçmiş gelecek sürekliliğinde tarihi çevre Final uygulaması ile ilgili tartışma ve sorular | | | 15 | Final uyglamasının sunulması | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ahunbay, Z. 2007, Tarihi Çevre Koruma ve Retorasyon, Yem Yayın, İstanbul
National Geographic VCDs about Ancient Civilizations
Ucko, P. J. and Layton, R. 1999, The Archaeology and Anthropology of Landscape Shaping Your Landscape, Routledge, London and New York |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Gezisi | 1 | 4 | 4 |
Alan Çalışması | 1 | 4 | 4 |
Proje Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
Proje Sunma | 2 | 2 | 4 |
Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
| 5 | 5 | 25 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 5 | | | | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | | | 4 | | | | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | | | | | | | 5 | ÖÇ2 | 4 | 3 | | | | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | | | 5 | | | | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | | | | | | | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | | | | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | | | 4 | | | | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | | | | | | | 5 | ÖÇ4 | 5 | 4 | | | | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | | | 5 | | | | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | | | | | | | 4 | ÖÇ5 | 4 | 5 | | | | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | | | 4 | | | | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | | | | | | | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|