Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FBİ740-15BİLİM ETİĞİZorunlu126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; özellikle fen ve mühendislik bilimleri alanlarında araştırma ve yayın etiği konusunda rehberlik sağlamaktır. Buna ek olarak araştırma etiği eğitimi araştırmacılara yapacakları çalışmalarda yüksek etik standart kazandırmayı amaçlar.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Hasan SEVGİLİ
Öğrenme Çıktıları
1Bilimsel araştırma ve sürecinin etik önemini anlarlar
2Bilimsel aşırmacılığın bilime olan kötü etkisini kavrarlar
3Doğru ve evrensel bilim yapma etiğini kazanırlar
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı; özellikle fen ve mühendislik bilimleri alanlarında araştırma ve yayın etiği konusunda rehberlik sağlamaktır. Buna ek olarak araştırma etiği eğitimi araştırmacılara yapacakları çalışmalarda yüksek etik standart kazandırmayı amaçlar.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Bilimin temel ilkeleri
2 Bilimsel araştırma tipleri, yayın türleri ve bilimsel yayının amacı
3 Etik kavramı, araştırma ve yayın etiğine genel bakış, tarihçesi
4 Bilimsel yanıltma ve disiplinsiz araştırma
5 Bilimsel yalancılık ve saptırma, kötü bilim
6 Korsanlık, Aşırma (Plajerizm)
7 Korsanlık, Aşırma (Plajerizm), atıf
8 Duplikasyon, uydurma
9 Arasınav
10 Dilimleme
11 Destek verilen kuruluşların belirtilmesi
12 Destek verilen kuruluşların belirtilmesi
13 İsim çıkarılması veya eklenmesi
14 Laboratuvar hayvanları ve etik
15 Yayın etiği ve hukuksal düzenlemeler
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
TÜBA 2002. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. TÜBA yayınları, 70 s. Atasoy, N., Boydak, M., Çırpan, H.A., Kendigelen, A., Meriç, İ.E., Sarıkaya, A. T., Ulubelen, A., Yazıcı, H. ve Yıldırım, N. 2011. Bilim Etiği, İstanbul Üniversitesi yayınları, No: 5048, İstanbul İlave Kaynak Kansu, E. 2008. Bilimsel yayınlarda etik ilkeler, Sağlık Bilimlerinde Süreli yayıncılık, s. 21-26. Irzık, G ve Erzan, A. 2008. Araştırmada Kusurlu Davranışlar. Bilim Etiği El Kitabı (Ed: Erzan, A.), TÜBA Yayınları, sıra no: 17, s. 22-24. Fanelli, D. 2009. How many scientists fabricate and falsfiy research? A systematic review and meta-analysis of survey data, PLoS ONE 4(5): e5738 Töreci, K. 2004. Yayın etiği, ANKEM Dergisi, 18(1), s. 67-88. Altuğ, T. 2009. Hayvan deneyleri etiği, Sağlık Bilimlerinde Süreli yayıncılık, s.53-68. Koç, S. 2006. Yayın etiği ihlalleri ve hukuksal düzenlemeler. İ. Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitim Etkinlikleri, Araştırmalar ve Etik Sempozyum dizisi, no: 50, s.63-75.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma1010100
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)176
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11
ÖÇ12  2  22 2 
ÖÇ2 22 3   3 3
ÖÇ3  1  22    
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00