|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB620 | TASAVVUFUN DOĞUŞU VE TARİHİ GELİŞİMİ | Zorunlu | 1 | 1 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Tasavvuf Tarihi ve Felsefesine ilişkin klasik ve modern literatür bilgisi kazandırmak; Tasavvufun ortaya çıkışı ve tarihi gelişimini ortaya koyarak günümüz tasavvuf düşüncesi hakkında değerlendirme yapabilecek bilgi birikimine sahip olmalarını sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | .Dr.Öğr. Üyesi Hatice Çubukcu | Öğrenme Çıktıları | 1 | Alanı ile ilgili temel bilgilerde uzmanlaşacaklardır | 2 | Alanın konu, kavram ve literatürünü tanıma ve etkin ve donanımlı bir şekilde kullanabileceklerdir. | 3 | Tasavvuf düşüncesinin oluşumu, önemli tasavvufî mektepler, müesseseleşmesi hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu konulara dair değerlendirme yapabileceklerdir. | 4 | Alana ait sorunları tespit edebileceklerdir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Mistik düşünce, mistisizm-tasavvuf münasebeti, sufi ve tasavvuf kelimelerinin kökeni, tasavvufun bir ilim olarak teşekkülü, tasavvufi düşüncenin temelleri, tasavvufun tarihi gelişimi, zühd ve tasavvuf dönemi mektepleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Tasavvuf Tarihi ve Felsefesinin kaynakları I | | | 2 | Tasavvuf Tarihi ve Felsefesinin kaynakları II | | | 3 | Mistisizmin tanımı, özellikleri, mistisizme yöneltilen tenkitler, Mistisizm-Tasavvuf münasebeti | | | 4 | Tasavvuf düşüncesinin önemi, amacı ve İslam düşüncesi içindeki yeri ve özellikleri, Tasavvufun Ortaya Çıkışındaki Etkenler | | | 5 | Sufi ve Tasavvuf kavramlarının tarifi, lugat ve ıstılah anlamları, ortaya çıkışı ve kronolojik olarak bu kavramlara yüklenen manalar | | | 6 | Tasavvufun diğer İslâmî ilimlerle (Tefsir, Hadis, Fıkıh, Kelam) münasebeti | | | 7 | Tasavvufun sosyal bilimlerle (felsefe, sosyoloji,psikoloji) ve güzel sanatlarla (Edebiyat, mûsıkî vb.) münasebeti | | | 8 | Anahatlarıyla Tasavvuf Tarihinin dönemleri.Tasavvuf Tarihinin belli başlı dönemlerinden Zühd dönemi, bu dönemin temel özellikleri ve Hz. Peygamber ve Sahabe döneminde zühd hayatının yansımaları | | | 9 | Belli başlı zühd ekollerinden Medine ve Kufe ekolü, temsilcileri ve temel özellikleri | | | 10 | Basra ve Horasan ekolü, temsilcileri ve temel özellikleri. | | | 11 | Hicrî III. Asır itibarıyla tasavvuf düşüncesinin gelişimi, Tasavvuf Döneminin temel özellikleri, bu dönemin önemli ekollerinden Nişabur Mektebi’nin önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri. | | | 12 | Ara sınav | | | 13 | Mısır ve Şam Mektepleri, önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri | | | 14 | Bağdat Mektebi, önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri.Tasavvuf Döneminin genel olarak değerlendirilmesi, Hicri III. Ve IV. Asırlardaki tasavvuf yolları, H. V. Asırda tasavvuf | | | 15 | | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İst. 2007.
• Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, İst. 2006.
• Ebü’l-Alâ Afifi, Tasavvuf: İslam’da Manevi Hayat, İst. 1999.
• Osman Türer, Tasavvuf Tarihi, İst. 1998.
• Dilaver Gürer, Düşünce ve Kültürde Tasavvuf, İst. 2007.
• Cemil Çiftçi, Tasavvuf Kitabı, İst. 2007.
• Himmet Konur, Sufi Ahlakı, İst. 2007.
• Kadir Özköse, “Zühd ve Sufilerin Zühde Yükledikleri Anlam”, CÜİFD, VI, sayı: 1, 2002, ss. 175-194.
• M. Necmettin Bardakçı, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Isparta, 2000.
• H. Kamil Yılmaz, Nefs Terbiyesinde Açlık ve Az Yemek, İst. 1994.
• Tanımı, Kaynakları ve Tesirleriyle Tasavvuf, İst. 1991.
• Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İst. 2002.
• Mustafa Kara, Tekkeler ve Zaviyeler, İst. 1990.
• Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İst. 1990.
• Reşat Öngören, “Tasavvuf”, DİA, c. 40, İst. 2011.
• Reşat Öngören, “Tarikat”, DİA, c. 40, İst. 2011. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Makale Yazma | 3 | 10 | 30 | Bireysel Çalışma | 15 | 5 | 75 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | 2 | | | | | | | 4 | | | | | | | | ÖÇ2 | | 4 | | 3 | | | | | | | 1 | | | | 3 | | | ÖÇ3 | 3 | | | | 3 | | | | | | | | | 2 | | | | ÖÇ4 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | 5 | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|