Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB620TASAVVUFUN DOĞUŞU VE TARİHİ GELİŞİMİZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Tasavvuf Tarihi ve Felsefesine ilişkin klasik ve modern literatür bilgisi kazandırmak; Tasavvufun ortaya çıkışı ve tarihi gelişimini ortaya koyarak günümüz tasavvuf düşüncesi hakkında değerlendirme yapabilecek bilgi birikimine sahip olmalarını sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
.Dr.Öğr. Üyesi Hatice Çubukcu
Öğrenme Çıktıları
1Alanı ile ilgili temel bilgilerde uzmanlaşacaklardır
2Alanın konu, kavram ve literatürünü tanıma ve etkin ve donanımlı bir şekilde kullanabileceklerdir.
3Tasavvuf düşüncesinin oluşumu, önemli tasavvufî mektepler, müesseseleşmesi hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu konulara dair değerlendirme yapabileceklerdir.
4Alana ait sorunları tespit edebileceklerdir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Mistik düşünce, mistisizm-tasavvuf münasebeti, sufi ve tasavvuf kelimelerinin kökeni, tasavvufun bir ilim olarak teşekkülü, tasavvufi düşüncenin temelleri, tasavvufun tarihi gelişimi, zühd ve tasavvuf dönemi mektepleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tasavvuf Tarihi ve Felsefesinin kaynakları I
2Tasavvuf Tarihi ve Felsefesinin kaynakları II
3Mistisizmin tanımı, özellikleri, mistisizme yöneltilen tenkitler, Mistisizm-Tasavvuf münasebeti
4Tasavvuf düşüncesinin önemi, amacı ve İslam düşüncesi içindeki yeri ve özellikleri, Tasavvufun Ortaya Çıkışındaki Etkenler
5Sufi ve Tasavvuf kavramlarının tarifi, lugat ve ıstılah anlamları, ortaya çıkışı ve kronolojik olarak bu kavramlara yüklenen manalar
6Tasavvufun diğer İslâmî ilimlerle (Tefsir, Hadis, Fıkıh, Kelam) münasebeti
7Tasavvufun sosyal bilimlerle (felsefe, sosyoloji,psikoloji) ve güzel sanatlarla (Edebiyat, mûsıkî vb.) münasebeti
8Anahatlarıyla Tasavvuf Tarihinin dönemleri.Tasavvuf Tarihinin belli başlı dönemlerinden Zühd dönemi, bu dönemin temel özellikleri ve Hz. Peygamber ve Sahabe döneminde zühd hayatının yansımaları
9Belli başlı zühd ekollerinden Medine ve Kufe ekolü, temsilcileri ve temel özellikleri
10Basra ve Horasan ekolü, temsilcileri ve temel özellikleri.
11Hicrî III. Asır itibarıyla tasavvuf düşüncesinin gelişimi, Tasavvuf Döneminin temel özellikleri, bu dönemin önemli ekollerinden Nişabur Mektebi’nin önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri.
12Ara sınav
13Mısır ve Şam Mektepleri, önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri
14Bağdat Mektebi, önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri.Tasavvuf Döneminin genel olarak değerlendirilmesi, Hicri III. Ve IV. Asırlardaki tasavvuf yolları, H. V. Asırda tasavvuf
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İst. 2007. • Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, İst. 2006. • Ebü’l-Alâ Afifi, Tasavvuf: İslam’da Manevi Hayat, İst. 1999. • Osman Türer, Tasavvuf Tarihi, İst. 1998. • Dilaver Gürer, Düşünce ve Kültürde Tasavvuf, İst. 2007. • Cemil Çiftçi, Tasavvuf Kitabı, İst. 2007. • Himmet Konur, Sufi Ahlakı, İst. 2007. • Kadir Özköse, “Zühd ve Sufilerin Zühde Yükledikleri Anlam”, CÜİFD, VI, sayı: 1, 2002, ss. 175-194. • M. Necmettin Bardakçı, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Isparta, 2000. • H. Kamil Yılmaz, Nefs Terbiyesinde Açlık ve Az Yemek, İst. 1994. • Tanımı, Kaynakları ve Tesirleriyle Tasavvuf, İst. 1991. • Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İst. 2002. • Mustafa Kara, Tekkeler ve Zaviyeler, İst. 1990. • Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İst. 1990. • Reşat Öngören, “Tasavvuf”, DİA, c. 40, İst. 2011. • Reşat Öngören, “Tarikat”, DİA, c. 40, İst. 2011.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı133
Derse Katılım14342
Makale Yazma31030
Bireysel Çalışma15575
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17
ÖÇ1  2      4       
ÖÇ2 4 3      1   3  
ÖÇ33   3        2   
ÖÇ4    5          5 
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00