Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB577 | KELAM İLMİNİN GELİŞİM SÜRECİ | Zorunlu | 1 | 1 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
İlk dönem İslam düşünce tarihinde kelami düşüncenin sistematik gelişim sürecini analiz etmek
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Assoc. Prof. Mehmet Kenan SAHIN, Arş. Gör. Samet KARAHÜSEYİN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
KelAmi düşüncenin doğuşuna tesir eden amiller; dini metinlerin yorumlanması ve bazı siyasi konulardaki anlaşmazlıklar; İslam´ın diğer din ve medeniyetlerle karşılaşması ve tercüme hareketleri; İmamet meselesi; Rü´yetullah; Kader probleminin ortaya çıkışı; İnsan hürriyeti konusunda Hz. Peygamberden sonraki gelişmeler; İslAm´da aklın yeri; Allah´ın varlığı, birliği
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Peygamber Sonrası Hayat, Sahabe Dönemi ve İlk Ayrılıklar | | | 2 | İlk siyasi tartışmalar | | | 3 | İslam düşüncesinde İlk Tekfir Olayları | | | 4 | Harici, Şii ve mutedil zümrenin tavırları | | | 5 | İmanın Etimolojik Tanımları, Büyük Günah problemi ve İrca | | | 6 | Allah´ın Olayları Takdiri | | | 7 | Kur´an´ı Yorumlama Faaliyetleri ve Hadislerin Toplanması | | | 8 | Vize | | | 9 | Kelam´ın Doğuşu | | | 10 | Akıl Yürütmenin Başlangıcı | | | 11 | Mütezile Kelamı ve İlk Temsilcileri | | | 12 | Mütezilenin Esasları, Allah-İnsan ilişkisi | | | 13 | Mütezilenin Çöküşü ve Sünniliğin Zaferi | | | 14 | Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi | | | 15 | Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Birleşik Yay., İstanbul 1998
Komisyon, İslam Düşüncesi Tarihi, (Editör: M. M. Şerif), 1-4 cilt, İnsan Yay., İstanbul 1991
Cemalettin Erdemci, Kelam İlmine Giriş, Dem Yay., İstanul 2009
Ahmet Akbulut, Sahabe Dönemi İktidar Kavgası, Pozitif Matbaacılık, Ankara 2001 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | 5 | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | 5 | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|