Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB577KELAM İLMİNİN GELİŞİM SÜRECİZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İlk dönem İslam düşünce tarihinde kelami düşüncenin sistematik gelişim sürecini analiz etmek
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Assoc. Prof. Mehmet Kenan SAHIN, Arş. Gör. Samet KARAHÜSEYİN
Öğrenme Çıktıları
1İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
2İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır
3Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
4Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur
5Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
KelAmi düşüncenin doğuşuna tesir eden amiller; dini metinlerin yorumlanması ve bazı siyasi konulardaki anlaşmazlıklar; İslam´ın diğer din ve medeniyetlerle karşılaşması ve tercüme hareketleri; İmamet meselesi; Rü´yetullah; Kader probleminin ortaya çıkışı; İnsan hürriyeti konusunda Hz. Peygamberden sonraki gelişmeler; İslAm´da aklın yeri; Allah´ın varlığı, birliği
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Peygamber Sonrası Hayat, Sahabe Dönemi ve İlk Ayrılıklar
2İlk siyasi tartışmalar
3İslam düşüncesinde İlk Tekfir Olayları
4Harici, Şii ve mutedil zümrenin tavırları
5İmanın Etimolojik Tanımları, Büyük Günah problemi ve İrca
6Allah´ın Olayları Takdiri
7Kur´an´ı Yorumlama Faaliyetleri ve Hadislerin Toplanması
8Vize
9Kelam´ın Doğuşu
10Akıl Yürütmenin Başlangıcı
11Mütezile Kelamı ve İlk Temsilcileri
12Mütezilenin Esasları, Allah-İnsan ilişkisi
13Mütezilenin Çöküşü ve Sünniliğin Zaferi
14Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi
15Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Birleşik Yay., İstanbul 1998 Komisyon, İslam Düşüncesi Tarihi, (Editör: M. M. Şerif), 1-4 cilt, İnsan Yay., İstanbul 1991 Cemalettin Erdemci, Kelam İlmine Giriş, Dem Yay., İstanul 2009 Ahmet Akbulut, Sahabe Dönemi İktidar Kavgası, Pozitif Matbaacılık, Ankara 2001
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma4312
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma6318
Okuma12224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)140
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17
ÖÇ1    5            
ÖÇ2    5            
ÖÇ3    5            
ÖÇ4          5      
ÖÇ5          5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00