Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB592 | İSLAM MEZHEPLERİ METODOLOJİSİ | Zorunlu | 1 | 1 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
İslam Mezhepleri Tarihi biliminin temel metodu olan objektif yaklaşımla betimleyici metot ve tarafsız gözle inceleme yaparak İslam dünyasında mezheplerin varlığını anlamaya ve dolayısıyla birlikte yaşama kültürüne katkıda bulunmak.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Assoc. Prof. Mehmet Kenan SAHIN, Arş. Gör. Samet KARAHÜSEYİN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Mezhepler tarihi biliminin metot sorunları hakkında bilgi sahibidir | 2 | Mezhebi tanımada gerekli olan temel unsurları bilir | 3 | Mezheplerin fikir ve tarihlerini zaman-mekan bağlamında değerlendirebilir | 4 | Mezheplerin fikir ve tarihlerini fikir-hadise irtibatı çerçevesinde ele almayı bilir | 5 | Mezhepler hakkında bilgi sahibi olmada gerekli temel kaynakları ve sorunlarını bilir | 6 | |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Mezheplerin doğuşunu hazırlayan, fikrî, siyasî, dinî ve kültürel ektenler ve bunlar içinde insan unsurunun etkisi; din anlayışındaki ilk siyasi ve itikadi farklılaşma süreci ve temel sebepleri.
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Mezhepler tarihi biliminde metot sorununa genel Bakış | | | 2 | Tarihsel ve betimleyici metot | | | 3 | Analiz ve karşılaştırma yöntemi | | | 4 | Eleştirel analitik yöntem | | | 5 | Savunmacı ve reddiyeci yöntem | | | 6 | Mezhepleri isimlendirme sorunu | | | 7 | Mezhepleri tasnif sorunu | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Kaynakların güvenilirliği sorunu | | | 10 | Mezheplerin tek düze itikadi yapı olarak ele alınması sorunu | | | 11 | Tarihi ve efsanevi kişi ve kişilikler sorunu | | | 12 | Mezhepleri Hz. Peygamber ve dönemiyle irtibatlandırma sorunu | | | 13 | Fikirlerin anonim hale gelmesi sorunu | | | 14 | Mezheplerin görüşlerinin tespiti sorunu | | | 15 | Mezheplerin görüşlerinde fikir-hadisi irtibatı sorunu | | | 16 | YARI YIL SONU SINAVI | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1 Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdîİslâm Mezhepleri, İzmir 2004.
2 İrfan Abdülhamid, İslâm'da İtikâdîMezhepler ve Akâid Esasları (trc. M. Saim Yeprem), İstanbul 1983.
3 M. Ebu Zehra, İslâm'da Siyasî, İtikâdîve FıkhîMezhepler Tarihi (trc. Sıbğatullah Kaya), İstanbul ts.
4 Bekir Topaloğlu, Kelâm İlmi: Giriş, İstanbul 1993.
5 Abdulkahir el-Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar (trc. E. Ruhi Fığlalı), Ankara 1991.
6 Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993.7 DİA, Mezhep, c. 29, s. 526-542.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | 5 | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | 5 | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|