Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB592İSLAM MEZHEPLERİ METODOLOJİSİZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam Mezhepleri Tarihi biliminin temel metodu olan objektif yaklaşımla betimleyici metot ve tarafsız gözle inceleme yaparak İslam dünyasında mezheplerin varlığını anlamaya ve dolayısıyla birlikte yaşama kültürüne katkıda bulunmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Assoc. Prof. Mehmet Kenan SAHIN, Arş. Gör. Samet KARAHÜSEYİN
Öğrenme Çıktıları
1Mezhepler tarihi biliminin metot sorunları hakkında bilgi sahibidir
2Mezhebi tanımada gerekli olan temel unsurları bilir
3Mezheplerin fikir ve tarihlerini zaman-mekan bağlamında değerlendirebilir
4Mezheplerin fikir ve tarihlerini fikir-hadise irtibatı çerçevesinde ele almayı bilir
5Mezhepler hakkında bilgi sahibi olmada gerekli temel kaynakları ve sorunlarını bilir
6
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Mezheplerin doğuşunu hazırlayan, fikrî, siyasî, dinî ve kültürel ektenler ve bunlar içinde insan unsurunun etkisi; din anlayışındaki ilk siyasi ve itikadi farklılaşma süreci ve temel sebepleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Mezhepler tarihi biliminde metot sorununa genel Bakış
2Tarihsel ve betimleyici metot
3Analiz ve karşılaştırma yöntemi
4Eleştirel analitik yöntem
5Savunmacı ve reddiyeci yöntem
6Mezhepleri isimlendirme sorunu
7Mezhepleri tasnif sorunu
8ARA SINAV
9Kaynakların güvenilirliği sorunu
10Mezheplerin tek düze itikadi yapı olarak ele alınması sorunu
11Tarihi ve efsanevi kişi ve kişilikler sorunu
12Mezhepleri Hz. Peygamber ve dönemiyle irtibatlandırma sorunu
13Fikirlerin anonim hale gelmesi sorunu
14Mezheplerin görüşlerinin tespiti sorunu
15Mezheplerin görüşlerinde fikir-hadisi irtibatı sorunu
16YARI YIL SONU SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1 Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdîİslâm Mezhepleri, İzmir 2004. 2 İrfan Abdülhamid, İslâm'da İtikâdîMezhepler ve Akâid Esasları (trc. M. Saim Yeprem), İstanbul 1983. 3 M. Ebu Zehra, İslâm'da Siyasî, İtikâdîve FıkhîMezhepler Tarihi (trc. Sıbğatullah Kaya), İstanbul ts. 4 Bekir Topaloğlu, Kelâm İlmi: Giriş, İstanbul 1993. 5 Abdulkahir el-Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar (trc. E. Ruhi Fığlalı), Ankara 1991. 6 Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993.7 DİA, Mezhep, c. 29, s. 526-542.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma4312
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma6318
Okuma12224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)140
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17
ÖÇ1    5            
ÖÇ2    5            
ÖÇ3    5            
ÖÇ4          5      
ÖÇ5          5      
ÖÇ6                 
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00