Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FBE613-14FEN BİLİMLERİNDE KAVRAM ÖĞRETİMİZorunlu126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Kavram gelişim sürecinin temel özelliklerini kavramak, fen bilimleri eğitiminde kullanılan kavram öğretim yöntemlerinin temel özelliklerini kavramak, fen bilimleri eğitiminde kullanılan çağdaş öğrenme teorileri hakkında bilgi edinmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç Dr. Ayhan ÇİNİCİ
Öğrenme Çıktıları
1fen öğretiminde kavramsal düzeyde öğretimin önemini kavrayabilme.
2kavram öğretimine yönelik olarak geliştirilebilecek materyalleri bilebilme, geliştirebilme ve uygulayabilme
3fen öğretiminde kullanılan öğrenme teorileri hakkında teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme.
4
5
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kavramın tanımı, kavram geliştirme süreçleri, fen bilimleri eğitiminde kullanılan kavram öğretim yöntemleri, kavram haritaları, anlam çözümleme tabloları, bilgi haritaları, kavram yanılgıları, kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve giderilmesi, kavramsal değişim, kavramsal değişim metinleri, kavram karikatürleri, çalışma yaprakları, öğrenme teorileri, öğrenme halkası yaklaşımı, bütünleştirici öğrenme teorisi, çoklu zeka teorisi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Öğrenme, öğretme, öğretim kavramları
2Kavramın tanımı, özellikleri, kavram geliştirmenin önemi, örnekler
3Kavramların oluşturulması, kavram geliştirmede kullanılan zihinsel süreçler
4Fen bilimleri eğitiminde kavram öğretimi ve kavramsal öğretimin önemi
5Kavram öğretiminde kullanılan yöntemler, anlam çözümleme tablosu, kavram ağı
6Kavram haritaları, bilgi haritaları, zihin haritaları, çalışma yaprakları
7Bilgisayar destekli kavram öğretimi, animasyonlar, simülasyonlar
8 Kavram yanılgıları, kavram yanılgılarının tespiti, teşhis testlerinin geliştirilmesi Ara sınav
9Kavramsal değişim, bilişsel çelişki, kavramsal değişim metinleri, çürütücü metinler
10 Kavram Karikatürleri
11Belirlenen bazı kavram yanılgıları ile ilgili kavram karikatürü tasarlama
12Öğrenme teorileri, Piaget ve Bruner öğrenme teorisi ve fen eğitiminde kullanımı, Gagne ve Ausubel öğrenme teorileri, öğrenme halkası yaklaşımı
13Yapılandırmacı öğrenme teorisi ve örnek uygulamalar
14Eğitimde diğer güncel yaklaşımlar ve dönemin değerlendirilmesi
15Final sınavı
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Çepni, S. 2008. (Ed). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, Pegema Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara. Ülgen, G. 2001. Kavram geliştirme, Pegema Yayıncılık, Ankara. Karamustafaoğlu, O. ve Yaman, S. 2006. Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri-I, II, Anı Yayıncılık, Ankara. Beydoğan, Ö. 1998. Çocuklarda Kavram Öğrenme ve Kavram Öğretme, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum. Temizyürek, K. 2003. Fen Öğretimi ve Uygulamaları, Nobel Yayıncılık, Ankara
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14570
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma144
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma144
Okuma14456
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)179
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26
ÖÇ144444444434434444444444344
ÖÇ244444444443343344444443444
ÖÇ344444444444444444444343444
ÖÇ4                          
ÖÇ5                          
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00