Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SÖB6018HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLARZorunlu125
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu ders ile bilim uzmanı adaylarının, sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersleri öğretim programlarının temel özelliklerini, yapısını, dayandığı kuram ve ilkeleri; sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretimi uygulamalarına ilişkin güncel yaklaşım, tartışma ve bilimsel dayanaklı çözüm önerileri konusunda bilgi ve yaklaşım sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
11) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersi öğretim programını tanır.
22) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersinin yapısını açıklar.
33) Güncel yaklaşımların öngördüğü hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamlarının özelliklerini karşılaştırmalı olarak açıklar.
44) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersi için güncel yaklaşımların öngördüğü öğretim, ölçme ve değerlendirme araç ve süreçlerini açılar.
55) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersi kavram öğretimi yaklaşımlarını karşılaştırır.
66) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersi kazanımlarının içerdiği düşünme becerileri öğretimi, ölçme ve değerlendirme uygulamalarına ilişkin araç ve süreçler tasarlar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretiminin programının temel özellikleri Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretiminin ürünleri Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretiminin dayandığı kuram ve ilkeler Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretiminde öğrenme stratejileri ve stilleri Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretiminde kullanılan model, strateji, yöntem ve teknikler Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimine ilişkin sorunlar
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1 Etkin Vatandaşın kavramsal analizi
2Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yaklaşımları
3Hayat Bilgisi Programının vizyonu, temel yaklaşımı ve programın yapısı
4Sosyal Bilgiler Programının vizyonu, temel yaklaşımı ve programın yapısı
5Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretiminde doğrudan kazandırılacak beceriler ve bu becerilerin öğretimine yönelik güncel yaklaşımların ilkelerine dayalı etkinlikler tasarlama
6Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretiminde doğrudan kazandırılacak beceriler ve bu becerilerin öğretimine yönelik güncel yaklaşımlarına ilkelerine dayalı öğretim ve ölçme değerlendirme etkinlikleri tasarlama
7Hayat Bilgisi ve Sosyal bilgiler dersinde kavram öğretimine ilişkin güncel yaklaşımların öngörülerini kıyaslama
8Ara sınav/Değerlendirme
9Hayat Bilgisi ve Sosyal bilgiler dersinde değerler öğretimine ilişkin güncel yaklaşımların öngörülerine dayalı öğretim ve ölçme değerlendirme etkinlik ve araçları üzerinde tartışılması
10Hayat Bilgisi ve Sosyal bilgiler öğretiminde beceri öğretimine ilişkin güncel yaklaşımların öngörülerine dayalı öğretim ve ölçme değerlendirme etkinlik ve araçları üzerinde tartışılması
11Hayat Bilgisi ve Sosyal bilgiler dersi ile geliştirilmesi hedeflenen düşünme becerilerinin öğretimi ve ölçme değerlendirme etkinlik ve araçları üzerinde tartışılması.
12Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler dersi öğretiminde belirli gün ve haftalardan düşünme ve beceri öğretimi açısından faydalanma yolları üzerinde tartışılması
13Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler dersi öğretiminde güncel yaklaşımların öngördüğü ölçme değerlendirme anlayış ve araçlarının analiz edilerek tartışılması
14Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersi kazanımlarına ilişkin üst düzey düşünme becerileri kapsamında ölçme değerlendirme araçlarının incelenmesi
15Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde karşılaşılan sorunların son 10 yıla dayanan bilimsel yayınlar temelinde değerlendirilmesi. Yarıyıl sonu sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. MEB. (2006) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. 2. Safran, M. (2009). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegema yayıncılık 3. MEB. (2006) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. 4. Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. 5. Kabapınar, Y. (2013). İlköğretimde Sosyal Bilgiler ve Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Maya Yayıncılık. 6. Erden, M. (1996), Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları. 7.Tanrıöğen, A. (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Lisans Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav11010
Final Sınavı11010
Derse Katılım14342
Örnek Vaka İncelemesi5525
Makale Kritik Etme5525
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Okuma10110
Rapor11010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)161
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1555555555555
ÖÇ2555555555555
ÖÇ3555555555555
ÖÇ4555555555555
ÖÇ5555555555555
ÖÇ6555555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00