|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SÖB6017 | ÖĞRENMENİN ÖZDENETİMİ:ÜSTBİLİŞ | Zorunlu | 1 | 1 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Bu ders ile bilim uzmanı adaylarının biliş, üst biliş ve üst bilişe ilişkin özellik ve kavramları açıklayabilmeleri; üst bilişin öğeleri, gelişim evreleri, öğretimi, öğretim programlarındaki yeri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları konularında bilgi sahibi olmaları; bu konuya ilişkin ülkemizdeki ve dünyadaki alan yazına hakim olmaları amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Biliş ve üstbiliş kavramlarını açıklar. | 2 | Üstbilişin özelliklerini açıklar. | 3 | Üstbiliş ile ilgili kavramları kavram haritası üzerinde birbirleri ile ilişki ağını göstererek sunar. | 4 | Üstbilişin gelişim evrelerini açıklar. | 5 | Üstbilişsel bilginin ne olduğunu ve alt öğelerini açıklar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Biliş
Üstbiliş
Üstbilişin özellikleri
Üstbilişle ilgili kavramlar
Üstbilişin gelişişm evreleri
Üstbilişsel bilgi
Üstbilişsel kontrol
Üstbiliş becerilerinin öğretimi
Üstbiliş öğrenmede kullanılan stratejiler
Üstbilişin öğretim sürecine olan etkisi
Üstbiliş üzerinde dünyada ve ülkemizde gerçekleştirilen çalışmalar
Üstbilişin ilkokul programlarındaki yeri
Üstbiliş ve ölçme değerlendirme
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Biliş ve üstbiliş | | | 2 | Üstbiliş | | | 3 | Üstbiliş ile ilgili kavramlar | | | 4 | Üstbilişin gelişim evreleri | | | 5 | Üstbilişsel bilgi ve alt öğeleri | | | 6 | Ara Sınav | | | 7 | Üstbilişsel kontrol ve alt öğeleri | | | 8 | Üstbilişsel becerilerin öğretimine ilişkin öğretim modelleri | | | 9 | Üstbilişsel öğrenme stratejileri | | | 10 | Üstbilişsel öğrenme stratejilerinin öğretimi konusunda öğretim etkinlikleri | | | 11 | Üstbilişin öğretim sürecine olan etkisine ilişkin alanyazın incelemeleri | | | 12 | Üstbiliş üzerinde Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış çalışmalar | | | 13 | Üstbiliş üzerinde Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış çalışmaların genel değerlendirmesi | | | 14 | İlkokul düzeyindeki öğretim programlarında üstbilişsel ilişkin kazanım, etkinlik ve ölçme değerlendirme etkinlikleri | | | 15 | Üstbilişin ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin geliştirilen araçları | | | 16 | Genel Sınav | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | • Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self control, and other mysterious mechanisms. In F. Weinert and R. Kluwe (Eds.), Metacognition, Motivation, and Understanding (pp. 65-116). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
• Brown, A.L. (1978). Knowing When, Where, and How to Remember: A Problem of Metacognition. In R.Glasser (Ed.), Advances in Instructional Psychology. Hillsdale, NJ: Lawrence Erbaum.
• Çakıroğlu, A. (2007). Üstbilis. Türkiye Sosyal Arastırmalar Dergisi, 11-2, 21-27.
• Gourgey, A.F. (1998). Metacognition in Basic Skills Instruction. Instructional Science, 26, 81-96.
• Johnson, C.N., Wellman, H.M. (1980). Developing Understanding of Mental Verbs: Remember, Know and Guess. Child Development, 51, 1095-1102.
• Özsoy, G. (2006). Problem Çözme ve Üstbiliş. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildirileri, Cilt-II. Ankara: Kök Yayıncılık.
• Özsoy, G. (2007). Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin Problem Çözme Başarısına Etkisi. (Doktora Tezi). Ankara: Gazi Ünv.Eğt.Bil.Enst.
• Özsoy, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4).
• Schneider, W., K. Lockl (2002). The Development of Metacognitive Knowledge in Children and Adolescents. In T. Perfect, B. Schwartz (Eds.). Applied Metacognition. West Nyack, NY, USA: Cambridge University Pres.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 | Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | Derse Katılım | 1 | 30 | 30 | Gözlem | 1 | 30 | 30 | Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|