Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SÖB6017ÖĞRENMENİN ÖZDENETİMİ:ÜSTBİLİŞZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu ders ile bilim uzmanı adaylarının biliş, üst biliş ve üst bilişe ilişkin özellik ve kavramları açıklayabilmeleri; üst bilişin öğeleri, gelişim evreleri, öğretimi, öğretim programlarındaki yeri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları konularında bilgi sahibi olmaları; bu konuya ilişkin ülkemizdeki ve dünyadaki alan yazına hakim olmaları amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Biliş ve üstbiliş kavramlarını açıklar.
2Üstbilişin özelliklerini açıklar.
3Üstbiliş ile ilgili kavramları kavram haritası üzerinde birbirleri ile ilişki ağını göstererek sunar.
4Üstbilişin gelişim evrelerini açıklar.
5Üstbilişsel bilginin ne olduğunu ve alt öğelerini açıklar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Biliş Üstbiliş Üstbilişin özellikleri Üstbilişle ilgili kavramlar Üstbilişin gelişişm evreleri Üstbilişsel bilgi Üstbilişsel kontrol Üstbiliş becerilerinin öğretimi Üstbiliş öğrenmede kullanılan stratejiler Üstbilişin öğretim sürecine olan etkisi Üstbiliş üzerinde dünyada ve ülkemizde gerçekleştirilen çalışmalar Üstbilişin ilkokul programlarındaki yeri Üstbiliş ve ölçme değerlendirme
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Biliş ve üstbiliş
2Üstbiliş
3Üstbiliş ile ilgili kavramlar
4Üstbilişin gelişim evreleri
5Üstbilişsel bilgi ve alt öğeleri
6Ara Sınav
7Üstbilişsel kontrol ve alt öğeleri
8Üstbilişsel becerilerin öğretimine ilişkin öğretim modelleri
9Üstbilişsel öğrenme stratejileri
10Üstbilişsel öğrenme stratejilerinin öğretimi konusunda öğretim etkinlikleri
11Üstbilişin öğretim sürecine olan etkisine ilişkin alanyazın incelemeleri
12Üstbiliş üzerinde Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış çalışmalar
13Üstbiliş üzerinde Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış çalışmaların genel değerlendirmesi
14İlkokul düzeyindeki öğretim programlarında üstbilişsel ilişkin kazanım, etkinlik ve ölçme değerlendirme etkinlikleri
15Üstbilişin ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin geliştirilen araçları
16Genel Sınav
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
• Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self control, and other mysterious mechanisms. In F. Weinert and R. Kluwe (Eds.), Metacognition, Motivation, and Understanding (pp. 65-116). Hillsdale, NJ: Erlbaum. • Brown, A.L. (1978). Knowing When, Where, and How to Remember: A Problem of Metacognition. In R.Glasser (Ed.), Advances in Instructional Psychology. Hillsdale, NJ: Lawrence Erbaum. • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbilis. Türkiye Sosyal Arastırmalar Dergisi, 11-2, 21-27. • Gourgey, A.F. (1998). Metacognition in Basic Skills Instruction. Instructional Science, 26, 81-96. • Johnson, C.N., Wellman, H.M. (1980). Developing Understanding of Mental Verbs: Remember, Know and Guess. Child Development, 51, 1095-1102. • Özsoy, G. (2006). Problem Çözme ve Üstbiliş. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildirileri, Cilt-II. Ankara: Kök Yayıncılık. • Özsoy, G. (2007). Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin Problem Çözme Başarısına Etkisi. (Doktora Tezi). Ankara: Gazi Ünv.Eğt.Bil.Enst. • Özsoy, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4). • Schneider, W., K. Lockl (2002). The Development of Metacognitive Knowledge in Children and Adolescents. In T. Perfect, B. Schwartz (Eds.). Applied Metacognition. West Nyack, NY, USA: Cambridge University Pres.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı13030
Derse Katılım13030
Gözlem13030
Bireysel Çalışma13030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1555545555554
ÖÇ2555545555555
ÖÇ3555554544555
ÖÇ4555545555555
ÖÇ5555555554445
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00