Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SÖB6015İLKOKULDA ÖĞRETİMİN TASARIMI VE YENİ YAKLAŞIMLARZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersle bilim uzmanı adaylarının, öğretim tasarımlarına yön veren kuram, model, strateji, yöntem ve tekniklerini; öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan modelleri bilmesi ve bunlara dayalı olarak amacına uygun öğretim tasarımları yapılandırabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
11. Öğretim tasarımlarına yön veren yaklaşımları ve ön gördükleri tasarım ilkelerini bilir.
22. Öğrenme yaklaşım ilkelerinin (bilişsel, davranışçı, yapılandırmacı) öngörülerine dayalı öğretim tasarımları oluşturur.
33. Öğretim tasarımlarına yön veren kuramları ve öngördükleri tasarım ilkelerini bilir.
44. Öğrenme kuramlarının (Açık Uçlu Öğretim Ortamları Kuramı; Bandura'nın Sosyal Bilişsel Kuramı; Bilişsel Çıraklık Kuramı; Bilişsel Esneklik (Cognitive Flexibility) Kuramı; Bransford’un Bağlaşık (Anchored) Öğrenme Kuramı; Bruner’in Yapılandırmacılık Kuramı; DeBono’nun Etraflı (Lateral) Düşünme Kuramı; Duruma Dayalı (Case Based) Öğretim Kuramı; Gagne’nin Bilgiyi İşleme Kuramı; Gagne’nin Dokuz Adımlı (Nine Events) Kuramı; Gardner’in Çoklu Zekâ Kuramı; Gestalt Kuramı; İşlevsel Bağlam Öğrenme Kuramı; Jonassen’ın Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Kuramı; Keller’in Motivasyon Kuramı; Lave’in Durumlu (Situated) Öğrenme Kuramı; Mayer’in SOI (Seç, Organize Et ve Bütünleştir) Öğretim Kuramı; Merill’in Öğe Gösterim (Component Display) Kuramı; Nöro Fizyolojik Kuram; Öğretim Etkinlikleri (Instructional Transaction) Kuramı; Paivio’nun İkili Kodlama Kuramı; Pavlow'un Klasik Koşullanma Kuramı; Perkins ve Unger’in Anlama için Öğrenme ve Öğretme Kuramı; Piaget’nin Genetik Epistomoloji Kuramı; Piaget'in Bilişsel Yapılandırmacılık Kuramı; Problem Temelli Öğretim Kuramı; Reigeluth’un Ayrıntılandırma (Elaboration) Kuramı; Rogers’ın Deneyimci Öğrenme Kuramı; Sistematik Davranış Kuramı; Skinner’ın Programlı Öğretim Kuramı; Skinner'ın Edimsel Koşullanma Kuramı; Thorndike'ın Bağlaşımcılık (Connectionism) Kuramı; Vygotsky'nin Sosyal Yapılandırmacılık Kuramı; Watson'un Bitişiklik Kuramı) öngörülerine dayalı öğretim tasarımı oluşturur.
55. Öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan öğretim modellerini ve uygulama adımlarını bilir.
66. Öğretim tasarımlarını oluştururken dersin amacına göre (4C (Four Component)- ID Modeli (Merriënboer), 7E Öğretim Modeli, ADDIE Modeli, ARCS Modeli, ASSURE Modeli, Dick ve Carey Modeli, Gagne, Briggs ve Wager Modeli, Gerlach-Ely Modeli, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, Kritere Dayalı (Criterion Referenced) Öğretim Modeli, Morrison, Ross ve Kemp Modeli, Seels ve Glasgow Modeli, Smith ve Ragan Modeli) modellerinden birini kullanır.
77. Öğretim tasarımlarının uygulamalarına karşılık gelen öğretim stratejilerini ve özelliklerini bilir.
88. Öğretim tasarımlarını oluştururken dersin amacına göre (Araştırma-Sorgulama Yoluyla Öğretim Stratejisi, Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi, Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi) stratejilerinden birini kullanır.
99. Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim yöntemlerini ve özelliklerini bilir.
1010. Öğretim tasarımlarını oluştururken dersin amacına göre (Anlatım Yöntemi, Drama Yöntemi, Gezi Gözlem Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, İşbirliğine Dayalı Öğretim Yöntemi, Oyunla Öğretim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Probleme Dayalı Öğretim Yöntemi, Proje Geliştirme Yöntemi, Soru-Cevap Yöntemi) yöntemlerinden yararlanır. 11. Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim tekniklerini ve özelliklerini bilir. 12. Öğretim tasarımlarını oluştururken dersin amacına göre (Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, Benzetim Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği, Bilgisayar Destekli Öğretim Tekniği, Deney-Gözlem Tekniği, Drama Tekniği, Gösteri Tekniği, Problem Çözme Tekniği, Programlı Öğretim Tekniği, Rol Oynama Tekniği) tekniklerinden yararlanır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
• Öğretim tasarımlarına yön veren kuramlar: Açık Uçlu Öğretim Ortamları Kuramı; Bandura'nın Sosyal Bilişsel Kuramı; Bilişsel Çıraklık Kuramı; Bilişsel Esneklik (Cognitive Flexibility) Kuramı; Bransford’un Bağlaşık (Anchored) Öğrenme Kuramı; Bruner’in Yapılandırmacılık Kuramı; DeBono’nun Etraflı (Lateral) Düşünme Kuramı; Duruma Dayalı (Case Based) Öğretim Kuramı; Gagne’nin Bilgiyi İşleme Kuramı; Gagne’nin Dokuz Adımlı (Nine Events) Kuramı; Gardner’in Çoklu Zekâ Kuramı; Gestalt Kuramı; İşlevsel Bağlam Öğrenme Kuramı; Jonassen’ın Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Kuramı; Keller’in Motivasyon Kuramı; Lave’in Durumlu (Situated) Öğrenme Kuramı; Mayer’in SOI (Seç, Organize Et ve Bütünleştir) Öğretim Kuramı; Merill’in Öğe Gösterim (Component Display) Kuramı; Nöro Fizyolojik Kuram; Öğretim Etkinlikleri (Instructional Transaction) Kuramı; Paivio’nun İkili Kodlama Kuramı; Pavlow'un Klasik Koşullanma Kuramı; Perkins ve Unger’in Anlama için Öğrenme ve Öğretme Kuramı; Piaget’nin Genetik Epistomoloji Kuramı; Piaget'in Bilişsel Yapılandırmacılık Kuramı; Problem Temelli Öğretim Kuramı; Reigeluth’un Ayrıntılandırma (Elaboration) Kuramı; Rogers’ın Deneyimci Öğrenme Kuramı; Sistematik Davranış Kuramı; Skinner’ın Programlı Öğretim Kuramı; Skinner'ın Edimsel Koşullanma Kuramı; Thorndike'ın Bağlaşımcılık (Connectionism) Kuramı; Vygotsky'nin Sosyal Yapılandırmacılık Kuramı; Watson'un Bitişiklik Kuramı • Öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan öğretim modelleri: 4C (Four Component)- ID Modeli (Merriënboer), 7E Öğretim Modeli, ADDIE Modeli, ARCS Modeli, ASSURE Modeli, Dick ve Carey Modeli, Gagne, Briggs ve Wager Modeli, Gerlach-Ely Modeli, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, Kritere Dayalı (Criterion Referenced) Öğretim Modeli, Morrison, Ross ve Kemp Modeli, Seels ve Glasgow Modeli, Smith ve Ragan Modeli • Öğretim tasarımlarının uygulamalarına karşılık gelen öğretim stratejileri: Araştırma-Sorgulama Yoluyla Öğretim Stratejisi, Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi, Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi • Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim yöntemleri: Anlatım Yöntemi, Drama Yöntemi, Gezi Gözlem Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, İşbirliğine Dayalı Öğretim Yöntemi, Oyunla Öğretim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Probleme Dayalı Öğretim Yöntemi, Proje Geliştirme Yöntemi, Soru-Cevap Yöntemi • Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim yöntemleri: Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, Benzetim Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği, Bilgisayar Destekli Öğretim Tekniği, Deney-Gözlem Tekniği, Drama Tekniği, Gösteri Tekniği, Problem Çözme Tekniği, Programlı Öğretim Tekniği, Rol Oynama Tekniği
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Öğretim tasarımlarına yön veren yaklaşımlar (bilişsel yaklaşım- davranışsal yaklaşım- yapılandırmacı yaklaşım) ve ön gördükleri tasarım ilkeleri
2 Öğretim tasarımlarına yön veren kuramları ve öngördükleri tasarım ilkeleri
3 Öğretim tasarımlarına yön veren kuramları ve öngördükleri tasarım ilkeleri
4 Öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan öğretim modelleri ve uygulama adımları (4C (Four Component)- ID Modeli (Merriënboer), 7E Öğretim Modeli, ADDIE Modeli, ARCS Modeli, ASSURE Modeli, Dick ve Carey Modeli, Gagne, Briggs ve Wager Modeli, Gerlach-Ely Modeli, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, Kritere Dayalı (Criterion Referenced) Öğretim Modeli, Morrison, Ross ve Kemp Modeli, Seels ve Glasgow Modeli, Smith ve Ragan Modeli)
5Öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan öğretim modelleri ve uygulama adımları(4C (Four Component)- ID Modeli (Merriënboer), 7E Öğretim Modeli, ADDIE Modeli, ARCS Modeli, ASSURE Modeli, Dick ve Carey Modeli, Gagne, Briggs ve Wager Modeli, Gerlach-Ely Modeli, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, Kritere Dayalı (Criterion Referenced) Öğretim Modeli, Morrison, Ross ve Kemp Modeli, Seels ve Glasgow Modeli, Smith ve Ragan Modeli)
6Ara Sınav
7Öğretim tasarımlarının uygulamalarına karşılık gelen öğretim stratejileri ve özellikleri (Araştırma-Sorgulama Yoluyla Öğretim Stratejisi, Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi, Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi)
8 Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim yöntemleri ve özellikleri (Anlatım Yöntemi, Drama Yöntemi, Gezi Gözlem Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, İşbirliğine Dayalı Öğretim Yöntemi, Oyunla Öğretim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Probleme Dayalı Öğretim Yöntemi, Proje Geliştirme Yöntemi, Soru-Cevap Yöntemi)
9 Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim teknikleri ve özellikleri (Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, Benzetim Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği, Bilgisayar Destekli Öğretim Tekniği, Deney-Gözlem Tekniği, Drama Tekniği, Gösteri Tekniği, Problem Çözme Tekniği, Programlı Öğretim Tekniği, Rol Oynama Tekniği)
10Öğretim programlarının yapılandırılma modelleri (Esnek Modeller, Etkileşimli Modeller, Sezgisel Modeller, Bileşik Modeller )
11 Öğretim programlarının yapılandırılma modelleri (Sezgisel Modeller, Bileşik Modeller )
12 Öğretim programlarının yapılandırılma modelleri (Çekirdek Modeller, Doğrusal Modeller )
13 Seçtiği bir ders ve kazanım kapsamında öğretim tasarımını; öğretim kuram, yaklaşım, model, strateji, yöntem ve tekniklerine ve öğretim tasarım modellerinden birine göre tasarlama
14Seçtiği bir ders ve kazanım kapsamında öğretim tasarımını; öğretim kuram, yaklaşım, model, strateji, yöntem ve tekniklerine ve öğretim tasarım modellerinden birine göre tasarlama
15Seçtiği bir ders ve kazanım kapsamında öğretim tasarımını; öğretim kuram, yaklaşım, model, strateji, yöntem ve tekniklerine ve öğretim tasarım modellerinden birine göre tasarlama
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav11010
Final Sınavı12020
Derse Katılım14342
Proje Hazırlama11010
Bireysel Çalışma61060
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma11010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)152
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1555555555555
ÖÇ2555555555555
ÖÇ3555555555555
ÖÇ4555555555555
ÖÇ5555555555555
ÖÇ6555555555555
ÖÇ7555555555555
ÖÇ8555555555555
ÖÇ9555555555555
ÖÇ10555555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00