Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SÖB6011İLKOKULDA HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersle bilim uzmanı adaylarının, sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersleri öğretim programlarının temel özelliklerini, yapı, kuram ve ilkelerini bilmeleri; sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretim programının dayandığı yapılandırmacı yaklaşım ilkelerine dayanan öğretim ve ölçme değerlendirme süreçlerine ilişkin yöntem, model ve araçları özümsemeleri ve bu konuda yeni tasarımlar oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Talip ÖZTÜRK
Öğrenme Çıktıları
1Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersleri öğretim programlarının temel özelliklerini, yapı, kuram ve ilkelerini açıklar.
2Sosyal bilgiler dersinin disiplinler arası etkileşimi fark eder.
3Sosyal bilgiler dersinin yapısını açıklar.
4Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi öğretim uygulamaları açısından öngörülerinin neler olduğunu açıklar.
5Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi ölçme değerlendirme anlayışı açısından öngörülerinin neler olduğunu açıklar.
6Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretim programının öngördüğü etkili öğrenme-öğretme- ölçme değerlendirme yaklaşımları ile sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi öğretmen kılavuz kitaplarında öngörülen öğretim ve ölçme değerlendirme yapılarını eleştirel gözle değerlendirir.
7Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretim programının öngördüğü etkili öğrenme-öğretme- ölçme değerlendirme yaklaşımları ile sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi öğrenci çalışma kitaplarında öngörülen öğretim ve ölçme değerlendirme yapılarını eleştirel gözle değerlendirir.
8Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersinde geliştirilmesi amaçlanan üst düzey düşünme becerilerinin ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin programdaki yaklaşımlar ile ülkemizde var olan durumu öğretmen yapımı sınavlar arasında değerlendirmelerde bulunur.
9Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde yaşanan sorunları, bu konuda gerçekleştirilmiş bilimsel çalışmalarda dayalı olarak değerlendirir
10
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Sosyal Bilgiler ve Hayat Bilgisi öğretim programı Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretimi için öngördüğü öğrenme ve ölçme değerlendirme sürecine ilişkin yöntem, stratejileri ve modeller.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1 Tanışma etkinlikleri, ders içeriğinin tartışılması
2 Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi öğretim programı temel özellikleri, yapısı, dayandığı kuram ve ilkeler
3 Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi öğretim programı temel özellikleri, yapısı, dayandığı kuram ve ilkeler
4Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi ve disiplinler arası etkileşim
5Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi öğretim uygulamaları açısından öngörüleri
6Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretim programının öngördüğü etkili öğrenme-öğretme- ölçme değerlendirme yaklaşımları ve sosyal bilgiler- hayat bilgisi dersi öğretmen kılavuz kitaplarında öngörülen öğretim ve ölçme değerlendirme yapıları
7Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi öğretim programının öngördüğü etkili öğrenme-öğretme- ölçme değerlendirme yaklaşımları ve sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersi öğrenci çalışma kitaplarında öngörülen öğretim ve ölçme değerlendirme yapıları
8 Vize
9Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersinde geliştirilmesi amaçlanan üst düzey düşünme becerilerinin ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin programdaki yaklaşımlar ile ülkemizde var olan durum
10 Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi dersinde geliştirilmesi amaçlanan üst düzey düşünme becerilerinin ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin programdaki yaklaşımlar ile ülkemizde var olan durum
11Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde yaşanan sorunlar, bu konuda gerçekleştirilmiş bilimsel çalışmalar
12Yapılandırmacı yaklaşımın ilkelerine dayalı öğretim ve ölçme değerlendirme süreçlerine ilişkin yöntem, model ve araçlar
13Yapılandırmacı yaklaşımın ilkelerine dayalı öğretim ve ölçme değerlendirme süreçlerine ilişkin yöntem, model ve araçlar
14Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersinde yapılandırmacı yaklaşımın öngördüğü adımlara uygun olarak tasarlanan öğrenciler tarafından tasarlanan öğretim tasarımları/ yöntem- strateji- ölçme değerlendirme önerilerinin sınıf ortamında tartışılması
15Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersinde yapılandırmacı yaklaşımın öngördüğü adımlara uygun olarak tasarlanan öğrenciler tarafından tasarlanan öğretim tasarımları/ yöntem- strateji- ölçme değerlendirme önerilerinin sınıf ortamında tartışılması
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Sosyal Bilgiler Programı, MEB 2004, Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ed. Cemil Öztürk, Pegem Yayıncılık. MEB. (2006) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. Safran, M. (2009). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık. MEB. (2006) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Kabapınar, Y. (2013). İlköğretimde Sosyal Bilgiler ve Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Maya Yayıncılık. Erden, M. (1996), Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları. Tanrıöğen, A. (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Lisans Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Takım/Grup Çalışması5525
Gözlem5525
Örnek Vaka İncelemesi5525
Makale Yazma5525
Makale Kritik Etme5525
Rapor5525
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1555555555555
ÖÇ2555555555555
ÖÇ3555555555555
ÖÇ4555555555555
ÖÇ5555555555555
ÖÇ6555555555555
ÖÇ7555555555555
ÖÇ8555555555555
ÖÇ9555555555555
ÖÇ10            
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00