Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
CEK521TARIMSAL DÖNÜŞÜM VE EMEK SÜREÇLERİZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
BU dersin amacı tarım sorunu tartışmaları ışığında dünyada ve Türkiye'de tarım sektöründeki emek süreçlerini analiz etmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd.Doç.Dr. Umut ULUKAN
Öğrenme Çıktıları
1Tarımda dönüşüm tartışmalarını tarihsel bağlamda açıklar.
2Emek süreci yaklaşımını tanımlar.
3Kırsal dönüşüm üzerine yapılan güncel tartışmaları takip eder.
4Tarımdaki yeni çalışma ilişkilerini değerlendirir.
5Türkiye tarımındaki dönüşümü analiz eder.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Tarım sorunu tartışmaları, dünyada tarımsal dönüşüm süreci, Türkiye'de tarımsal dönüşüm, sözleşmeli tarım güncel tartışmalar.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Klasik tarımda dönüşüm tartışmaları: Marx, Lenin, Kautsky Chayanov ve köylü ekonomisi, Köylü üretim tarzı ve üretim tarzlarının eklemlenmesi
2Klasik tarımda dönüşüm tartışmaları: Marx, Lenin, Kautsky Chayanov ve köylü ekonomisi, Köylü üretim tarzı ve üretim tarzlarının eklemlenmesi
3Tarımda küçük meta üretimi, Tarım gıda sistemleri, yeni gıda rejimi
4Tarımda yeni üretim formları, çağdaş kuram ve tartışmalar
5Tarımda yeni üretim formları, çağdaş kuram ve tartışmalar
6Dönüşen tarımda yeni çalışma ilişkileri: Latin Amerika, Afrika, Asya
7Dönüşen tarımda yeni çalışma ilişkileri: Latin Amerika, Afrika, Asya
8Dönüşen tarımda yeni çalışma ilişkileri: Latin Amerika, Afrika, Asya
9Ara sınav
10Dönüşen tarımda yeni çalışma biçimleri/ilişkileri: Türkiye İstatistiklerle Türkiye’de tarımsal dönüşüm.
11Mevsimlik Tarım İşçiliği ve Türkiye Tarımında yabancı göçmen emeği
12Dönüşen tarımda yeni çalışma biçimleri/ilişkileri: Türkiye – Üretici örgütlenmeleri
13 Dönüşen tarımda yeni çalışma biçimleri/ilişkileri: Türkiye – Tütün- -şeker pancarı-fındık-çay--mısır-zeytin-pamuk-buğday-hayvancılık-Balıkçılık
14Dönüşen tarımda yeni çalışma biçimleri/ilişkileri: Türkiye – Tütün- -şeker pancarı-fındık-çay--mısır-zeytin-pamuk-buğday-hayvancılık-Balıkçılık
15Dönüşen tarımda yeni çalışma biçimleri/ilişkileri: Türkiye – Tütün- -şeker pancarı-fındık-çay--mısır-zeytin-pamuk-buğday-hayvancılık-Balıkçılık….
16Genel Tekrar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ulukan, U. (2009) Türkiye Tarımında Yapısal Dönüşüm ve Sözleşmeli Çiftçilik, (İstanbul: SAV Yayınları.) Veltmeyer, H. (2009), “The World Bank on Agriculture for Development: A Failure of Imagination or the Power of Ideology?” Journal of Peasant Studies (Cilt:36, No:2) 393-410. Vergopoulos, K. (1978) “Capitalism and Peasant Productivity”, Journal of Peasant Studies, (Cilt. 5, No. 4) Watts, M. (1994) “Life under Contract: Contract Farming, Agrian Restructuring and Flexible Accumulation”. P. D. Little ve M. J. Watts (ed.). Living under Contract içinde. London: The University of Wisconsin Pres, 21-77. World Bank (2008) World Development Report 2008: Agriculture for Development, http://econ.worldbank.org/ [Erişim 17.12.2009]. Yenal, D. ve Yenal, Z. (1993) “2000 Yılına Doğru Dünyada Gıda ve Tarım”, Toplum ve Bilim, 56 Bahar. Yenal, N. Z. (2001) “Türkiye’de Tarım ve Gıda Üretiminin Yeniden Yapılanması ve Uluslararasılaşması”. Toplum ve Bilim, 88: 32-54.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım16348
Tartışma10330
Takım/Grup Çalışması2510
Rapor Hazırlama11515
Rapor Sunma155
Proje Hazırlama11010
Proje Sunma122
Bireysel Çalışma12020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma155
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)152
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11
ÖÇ144133332113
ÖÇ252233222323
ÖÇ324223123232
ÖÇ432323122221
ÖÇ543423243111
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00