|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | FBİ740-15 | BİLİM ETİĞİ | Zorunlu | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı; özellikle fen ve mühendislik bilimleri alanlarında araştırma ve yayın etiği konusunda rehberlik sağlamaktır. Buna ek olarak araştırma etiği eğitimi araştırmacılara yapacakları çalışmalarda yüksek etik standart kazandırmayı amaçlar. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Hasan SEVGİLİ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bilimsel araştırma ve sürecinin etik önemini anlarlar | 2 | Bilimsel aşırmacılığın bilime olan kötü etkisini kavrarlar | 3 | Doğru ve evrensel bilim yapma etiğini kazanırlar |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Bu ders bilimin temel ilkeleri, bilimsel araştırmalar, iyi araştırma idaresi, yayın türleri, bilimsel araştırma ve yayınlarda yayın etik dışı kabul edilen durumlar, laboratuvar hayvanları üzerinde araştırma ve ilgili yayın etiği yönergelerini içermektedir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Bilimin temel ilkeleri
| | | 2 | Bilimsel araştırma tipleri, yayın türleri ve bilimsel yayının amacı
| | | 3 | Etik kavramı, araştırma ve yayın etiğine genel bakış, tarihçesi
| | | 4 | Bilimsel yanıltma ve disiplinsiz araştırma
| | | 5 | Bilimsel yalancılık ve saptırma, kötü bilim
| | | 6 | Korsanlık, Aşırma (Plajerizm)
| | | 7 | Korsanlık, Aşırma (Plajerizm), atıf
| | | 8 | Duplikasyon, uydurma
| | | 9 | Arasınav
| | | 10 | Dilimleme
| | | 11 | Destek verilen kuruluşların belirtilmesi
| | | 12 | İsim çıkarılması veya eklenmesi
| | | 13 | Laboratuvar hayvanları ve etik
| | | 14 | Etik dışı araştırma ve yayınlara örnekler,
| | | 15 | Yayın etiği ve hukuksal düzenlemeler
| | | 16 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | TÜBA 2002. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. TÜBA yayınları, 70 s.
Atasoy, N., Boydak, M., Çırpan, H.A., Kendigelen, A., Meriç, İ.E., Sarıkaya, A. T., Ulubelen, A., Yazıcı, H. ve Yıldırım, N. 2011. Bilim Etiği, İstanbul Üniversitesi yayınları, No: 5048, İstanbul
İlave Kaynak
Kansu, E. 2008. Bilimsel yayınlarda etik ilkeler, Sağlık Bilimlerinde Süreli yayıncılık, s. 21-26.
Irzık, G ve Erzan, A. 2008. Araştırmada Kusurlu Davranışlar. Bilim Etiği El Kitabı (Ed: Erzan, A.), TÜBA Yayınları, sıra no: 17, s. 22-24.
Fanelli, D. 2009. How many scientists fabricate and falsfiy research? A systematic review and meta-analysis of survey data, PLoS ONE 4(5): e5738
Töreci, K. 2004. Yayın etiği, ANKEM Dergisi, 18(1), s. 67-88.
Altuğ, T. 2009. Hayvan deneyleri etiği, Sağlık Bilimlerinde Süreli yayıncılık, s.53-68.
Koç, S. 2006. Yayın etiği ihlalleri ve hukuksal düzenlemeler. İ. Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitim Etkinlikleri, Araştırmalar ve Etik Sempozyum dizisi, no: 50, s.63-75.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 20 | 40 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|