Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
OÖE6015THEORIES OF PERSONALITYCompulsory115
Level of Course Unit
Second Cycle
Objectives of the Course
The Main Objectives Of This Course Comparative Review Of Basic Assumptions, Constructs, And Research Related İn Major Theories Of Personality. Their İmplications For Guidance And Psychological Counseling
Name of Lecturer(s)
Learning Outcomes
1Students shall students define foundemental concetpts of personality.
2Students shall explain the subdimensions of personality.
3Students shall describe the factors which affects personality.
4Students shall explain the theories of personality.
5Students shall interpret the development of personality qualifications in the frame of theories of personality
6Students shall relate theories of personality with field applications.
Mode of Delivery
Formal Education
Prerequisites and co-requisities
None
Recommended Optional Programme Components
None
Course Contents
Examining Personality And Subdimensions Of Personality, Theories Of Personality, Explain How Constitute Personality
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1 Personality, Mental Health, Normal And Abnormal
2Subdimensions Of Personality
3Subdimensions Of Personality
4 Factors Which Affect Personality
5 Theories Of Personality
6 Theories Of Personality
7 Theories Of Personality
8 Theories Of Personality
9Midterm
10Theories Of Personality
11Examine Of Personality Patterns Around To Theories Of Personality
12Examine Of Personality Patterns Around To Theories Of Personality
13Examine Of Personality Patterns Around To Theories Of Personality
14Examine Of Personality Patterns Around To Theories Of Personality
15Examine Of Personality Patterns Around To Theories Of Personality
16
Recommended or Required Reading
Yazgan-İnanç, B.; Yerlikaya, E.E. (2011). Kişilik kuramlar. 5. Baskı. Ankara: Pegem Yay. Freud, Sigmund (2001). Haz İlkesinin Ötesinde Ben ve İd. Çev. Ali Babaoğlu. Metis Yay.: Ötekini Dinlemek Freud, Sigmund (1997). Psikanalize Giriş Dersleri. Çev. Selçuk Budak. Öteki Psikoloji Y. Anzieu, Didier (2003). Freud’un Otoanalizi ve Psikanalizin Keşfi. Çev. Nesrin Tura. İstanbul: Metis Yay. Kaya, A. (Ed.). (2011). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem Bilgin, S. Vd. (2000). Kişilik ve Psikoterapi Yay. Istanbul: Alan Yay Eğrilmez, Ayhan; Vahip, Işıl (2002).Psikopatoloji ve Psikanalitik Teknik: İzmir: Meta Basım Horney, Karen (1990). Ruhsal Çatışmalarımız (Yapıcı Bir Nevroz Teorisi). Çev. Selçuk Budak. Ankara: Öteki Y. Freud, Anna (2000). Çocuklukta Normallik ve Patoloji. Çev. Ali Nahit Babaoğlu. İstanbul: Metis Yay. Fromm, Erich (1999). Erdem ve Mutluluk. 5. Baskı. Çev. Ayda Yörükan. İşbankası Kültür Yay Fromm, Erich (1990). Sahip Olmak ya da Olmak. Istanbul: Arıtan. Yay. Fromm, Erich (1981). Sevme Sanatı. İstanbul. Say Horney, Karen (?). Nevrozlar ve İnsan Gelişim: Öz Gerçekleştirme Kavgası. Çev. Selçuk Budak. Ankara: Feryal Matbaası Rank, Otto (2001). Doğum Travması ve Psikanalizdeki Anlamı. Çev. Sabir Yücesoy. İstanbul: Metis Yay. Mahler, S. Margaret.; Pine, Fred; Bergman, Anni (2003). İnsan Yavrusunun Psikolojik Doğumu. İstanbul: Metis Yay. Frankl, Viktor E. (1998). Duyulmayan Anlam Çığlığı. Psikoterapi ve Hümanizm. 3. Basım. Çev. Selçuk Budak. Ankara: Öteki Yay. Frankl, Viktor E. (1992). İnsanın Anlam Arayışı.Çev. Selçuk Budak. Ankara: Feryal Mat. Kernberg, Otto (2000) Aşk İlişkileri. Normallik ve Patoloji. Çev. Abdullah Yılmaz. İstanbul: Metis Yay. Kernberg, Otto (2000) Sapıklıklarda ve Kişilik Bozukluklarında Saldırganlık. Çev. M. Banu Büyükkal. İstanbul: Metis Yay Kernberg, Otto (1999). Sınır Durumlar ve Patolojik Narsisizm. Çev. Mustafa Atakay. İstanbul: Metis Yay. Jacobson, Edith (2004). Kendilik ve Nesne Dünyası. Çev. Selim Yazgan. İstanbul: Metis Yay. Kohut, Heinz (1998). Kendiliğin Yeniden Yapılanması. Çev. Oğuz Cebeci. İstanbul: Metiş Yay. Kohut, Heinz (1998). Kendiliğin Çözümlenmesi. Çevirenler: Cem Atbaşoğlu; Banu Büyükkal; Cüneyt İşcan. İstanbul: Metis. Jung, C.G. (1984). Der Mensch und seine Symbole. Sonderausgabe. Almanya: Valter-Verlag Storr, Anthony (2006). Jung’dan Seçme Yazılar. Derleyen: Anthony Storr. Çev. Levent Özşar. Ankara: Dost Kitapevi Yay. Janov, Arthur (1993). Der neue Urschrei. Fischer Taschenbuch Verlag: Frankfurt am Main. Frankl, Viktor E. (1998). Der leidende Mensch. Anthropologische Grundlagen der Psychotherapie Sayıl, Işık (2004). Bireyden Topluma Ruh Sağlığı. Istanbul: Erler Matbaacılık Köknel, Ö. (1995). Kişilik, İstanbul: Altın Kitaplar Matbaası Geçtan E. (1998). Psikanaliz Ve Sonrası, İstanbul: Remzi Kitabevi Moles, Abraham (2012). Belirsizin Bilimleri. İnsan Bilimleri İçin Yeni Bir Epistemoloji. Çev. Nuri Bilgin. Istanbul: YKY
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
SUM0
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
SUM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
None
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination155
Final Examination155
Attending Lectures1410140
TOTAL WORKLOAD (hours)150
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
LO15555555
LO25554545
LO35554555
LO45545554
LO55455555
LO65555555
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00